4 yoga houdingen bij PDS en darmklachten

4 yoga houdingen om je PDS klachten te verminderen

Bij PDS (prikkelbare darm syndroom) hebt, kun je last hebben van darmklachten als: een opgezette buik, gasvorming, buikkrampen, constipatie, diarree en buikpijn. Misschien voelt het dan ook niet prettig om te gaan sporten. Dan is yoga een goed alternatief! Sinds een aantal jaar doe ik yoga en dit helpt mij enorm om mijn darmklachten, PDS en stress te verlichten. Welke houding voor jou geschikt is, hangt af van de soort darmklachten die je hebt. In deze blog deel ik een aantal yoga poses die je kunt gebruiken om je PDS gerelateerde klachten te helpen verminderen.

Child’s pose tegen buikkrampen, een opgezette buik en buikpijn

child's pose yoga houding bij PDS buikpijn darmkrampen en een opgezete buik

Heb je last van buikpijn, buikkrampen een opgezette buik of buikpijn? Probeer dan de Child’s pose! Deze houding helpt je om diep te ontspannen en kan je spijsvertering helpen verbeteren. Doe deze houding minimaal 5 minuten voor het gewenste resultaat en sluit je ogen. Je kunt deze yoga houding doen met je armen naar voren of met je handen naast je lichaam. Voel wat voor jou het meest ontspannen voelt. Vind je het lastig om zo ver naar voren te buigen of heb je rugproblemen? Dan kun je ook een stapeltje handdoeken gebruiken onder je hoofd en armen ter ondersteuning. Daarnaast kun je ook venkel gebruiken om je buikpijn te verlichten.

Wind relieving pose tegen winderigheid en een opgezette buik

windrelieving pose tegen gasvorming en een opgezette buik

Als je last hebt van een opgezette buik of gasvorming, kun je de wind relieving pose proberen. Deze houding kan helpen om gassen makkelijker uit het lichaam te krijgen en werkt verzachtend op de buik. Ga liggen op je rug en trek je knieën naar elkaar toe naar je buik. Het is het prettigste om deze oefening alleen te doen, zodat je je niet ongemakkelijk hoeft te voelen als er gassen los komen.  Een paar minuten per dag, kan al het gewenste effect hebben. Daarnaast kun je ook aan de slag gaan met mijn 3 tips om je opgezwollen buik te helpen verminderen.

PDS, yoga en darmklachten: Malasana als je last hebt van constipatie

Malasana tegen constipatie en verstopping

Indien je last hebt van constipatie (ook wel obstipatie of verstopping genoemd), kun je de Malasana proberen. Sta met je voeten op heupbreedte, buig je je knieën en kom je in een diepe squat. Daarna plaats je je ellebogen tussen je knieën en doe je je handpalmen tegen elkaar. Deze houding helpt om je dijen, heupen en onderbuik te flexen. Hierdoor help je je lichaam om je stoelgang op gang te helpen en dat de ontlasting er makkelijker uit komt. Probeer deze houding en kijk hoe lang je hem vol kunt houden. Vind je het oncomfortabel voor je knieën, plaats dan een blok of kussen onder je heupen.

Yoga, PDS & darmklachten: Schouderstand bij diarree

ondersteundende schouderstand bij diarree en PDS

Moet je vaak op een dag naar het toilet en heb je last van diarree? Probeer dan de ondersteunde schouderstand! Deze houding helpt om je spijsvertering te verbeteren en om rust in je hoofd te krijgen. Ga liggen op een matje, houdt je handen bij je heupen en doe je benen recht omhoog. Je kunt een opgevouwen handdoek gebruiken voor onder je schouders en bovenrug ter ondersteuning. Daarnaast kan een blok ook fijn zijn om onder je heiligbeen te plaatsen. Lees ook mijn 10 tips bij acute diarree en darmkrampen. 

Thuis aan de slag om je PDS en darmklachten te verlichten met yoga

Ik ben benieuwd welke van de bovenstaande yoga poses jij gaat proberen om je buikklachten te reduceren. Super leuk als je een reactie achterlaat! Zelf heb ik elke week flow yoga les en daarnaast yin-yoga. Flow yoga is actievere vorm en allround voor je lichaam. Yin-yoga is daarentegen een langzame vorm van yoga gecombineerd met meditatie om goed te ontspannen. Zeker als je veel last hebt van je buik, is yin-yoga een heel goede start. Wil je gelijk thuis aan de slag gaan met yoga om je darmklachten te verminderen? Probeer dan een yoga-app en voel welke oefeningen goed voelen voor jou! Ik gebruik de Yoga for beginners app, waarbij je kunt kiezen tussen o.a. full body yoga, oefeningen om gewicht te verliezen, bedtime yoga of poses om je core the versterken. Veel succes!

6 reacties op “4 yoga houdingen bij PDS en darmklachten”

  1. Ik zal alle yoga houdingen zeker gaan uitproberen. Ik heb alle dagen een zeurende doffe pijn aan de rechterkant van mijn buik en trekt door naar mijn rug. Ik heb heel veel onderzoeken gehad, waaronder een mri scan van lever, alvleesklier en gal, bloed geprikt en een colonscopi gehad. Gelukkig is daar niets uitgekomen. Ik heb medicijnen voorgeschreven gekregen voor spastische darmen, pepermuntolie en probiotica, maar niets helpt. Maar loop wel nog altijd met pijn. Ik ga deze houdingen zeker uitproberen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top