Bodyscan helpt bij darmklachten

bodyscan bij darmklachten

Eén van de beste manieren om je darmklachten te verminderen, is door lichaamssignalen beter te leren herkennen, te accepteren en op een gunstige manier te handelen. Dit kan heel goed door dagelijks de bodyscan te doen. Je leest hieronder meer over de bodyscan bij darmklachten en je kunt de oefening doen. 

Bodyscan bij darmklachten vanuit de mindfulness​

Deze oefening komt uit de 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) cursus die mij heel veel heeft gegeven. In deze cursus heb ik geleerd om te accepteren dat mijn PDS levenslang is en ik kan sindsdien beter omgaan met angsten en stress. Het heeft me geholpen om voorgoed van mijn darmklachten af te komen.Bij de Mindfulness Bodyscan Meditatie scan je vanaf je tenen tot je kruin je lichaam. Je observeert plekken in je lichaam waar spanning zit, let op je houding en hebt aandacht voor je hele lichaam. Je hoeft niets te veranderen, alleen te observeren. Deze mindfulness meditatie helpt bij het aarden in je lichaam. Deze oefening is zeer geschikt als je darmklachten hebt, als je stress hebt of een gehaast leven leidt. Doe hem minimaal drie keer per week voor het beste resultaat.

Je kunt de oefening zittend of liggend doen. Zorg voor een lekker kussentje en deken, zodat je niet afkoelt.

Bodyscan mp3

Instructies bodyscan

Het is tijd voor de bodyscan. Een meditatie gericht op de verschillende lichaamsdelen.

Ga liggen op een plek waar je lekker kunt ontspannen, zoals je bed of de bank. Zorg dat je niet gestoord wordt. Ga liggen op een manier die jij prettig vindt. Doe bijvoorbeeld een kussentje onder je hoofd of onder je knieën en een dekentje over je heen.

Als je merkt dat er lichaamsdelen gespannen zijn, zoals je kaak of je buik, probeer deze dan bewust te ontspannen.

[Vanaf hier steeds enige tijd stilte tussen de instructies]

Richt om te beginnen je aandacht op je ademhaling. Volg de beweging van de inademing, en

uitademing. Je hoeft er niks aan te veranderen.

Richt je aandacht op je linkervoet. Merk op wat er in die voet te voelen is.

Verplaats je aandacht naar je linkeronderbeen en knie.

Weer en stukje naar boven: het linkerbovenbeen en de linkerbil.

Stap over naar de rechtervoet.

Afgedwaald ? Terug naar je rechtervoet. Je hoeft helemaal niets te doen, niets te bereiken.

Verschuif je aandacht naar het rechteronderbeen en knie.

Rechterbovenbeen en –bil.

We gaan verder naar boven. Je onderlichaam, kruis, bekken, heupen.

Iets verder omhoog: de buik.

Borst

Een emotionele reactie ? Zo gaat dat! Wees je hiervan bewust, laat het er zijn en keer met je

aandacht terug naar je borst.

Ga nu met je aandacht naar de achterkant: de rug.

Omhoog naar je schouders

Nu gaan we naar de linkerhand.

De linkeronder- en bovenarm.

We switchen naar de rechterhand

De rechteronder- en bovenarm

We verschuiven de aandacht naar de nek, hals en keel

Een als laatste lichaamsdeel het hoofd.

Blijf zonder iets te doen nog even zitten met een open aandacht voor je lichaam als geheel.

Neem dit mee als je langzaam en bewust de overgang maakt naar je volgende activiteit.

Hoe voel je je na deze bodyscan? Laat het hieronder weten!

4 reacties op “Bodyscan bij darmklachten”

  1. Wilma Janssen

    De bodyscan geeft mijn darmen wel rust.
    Ik wil de bodyscan graag opslaan voor een volgende keer maar dat lukt niet.
    Is er een mogelijkheid dat u mij deze bodyscan per mail stuurt zodat ik hem nog een keer kan gebruiken.
    Ik heb al jaren lang het prikkelbare darm syndroom en heb verschillende diëten etc. gevolgd.
    Momenteel ben ik bezig met de levensstijl methode.
    Vriendelijke groeten van Wilma

    1. Janna Koopman

      Hoi Wilma,
      Wat fijn om te horen dat de bodyscan je helpt om meer rust te krijgen in de darmen. Zelf probeer ik dagelijks een geleide meditatie te doen om stress te helpen voorkomen. De bodyscan zal ik versturen per mail. Hoe gaat het met het aanpassen van je leefstijl? Ik ben benieuwd of je al verschil merkt in klachten. Bij mij was het een combinatie van dieet, leefstijl. stress, slaap, angsten aanpakken, bewustwording en luisteren naar mijn lichaam.
      Hartelijke groet van Janna

  2. Hallo janna

    Zou je deze mp3 kunnen doormailen?
    Graag zou ik dit ook dagelijks willen gaan doen. Heb al jaren last van pds. Hele tijd geen last en zo ineens is het er weer. Je kent het vast wel… paniek onrust vragen die je jezelf dan stelt…. is het wel pds? Huisarts medicatie . Radeloos….

    Alvast bedankt Es

    1. Janna Koopman

      Hallo Els,

      Wat vervelend dat je zoveel last hebt van je PDS en dat je vaak radeloos bent. Dit herken ik zeker uit het verleden. De mp3 heb ik naar je doorgestuurd. Binnenkort zal ik ook meditaties op gaan nemen voor op YouTube. Mocht je een keer met mij willen praten, dan kun je altijd een gratis online consult inplannen via de agenda.

      Hartelijke groet,

      Janna

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top