Coronavirus & stress: wat kun je doen als je onrustige darmen hebt?

coronavirus-darmen-stress-corona PDS

Het Coronavirus brengt een hoop verwarring om ons heen. Misschien maak je je wel zorgen over de onzekerheid die er nu heerst en ben je bang om besmet te raken met het virus. Of heb je veel stress vanwege alle maatregelen waar je je aan moet houden als je bijvoorbeeld op vakantie wilt of gaat winkelen. Als je gevoelig bent voor stress of chronische darmklachten hebt, zoals bij het prikkelbare darm syndroom (PDS), kun je van deze toestand sneller onrustige darmen krijgen. Misschien heb je nu wel last van steken in je buik, rommelende darmen en gasvorming, verstopping of diarree. Het kan dan zinvol zijn om te kijken hoe je je weerstand hoog kunt houden en de hoeveelheid stress kan beperken. In dit artikel lees je meer over de invloed van het Coronavirus op je darmen en geef ik je tips die goed zijn voor rustige darmen en het verhogen van je weerstand.

Heeft het Coronavirus invloed op je darmen?

Als je vaak last hebt van je darmen is je weerstand meestal ook minder goed. Het immuunsysteem komt namelijk voor een groot deel uit de darmen. Het kan zijn dat je sneller verkouden bent dan je omgeving en hierdoor sneller vatbaar bent voor virussen, zoals griep. Het is daarom belangrijk om de voorzorgsmaatregelen in acht te nemen en bij verkoudheid niet met anderen af te spreken. Darmklachten is geen symptoom die bij het Corona virus hoort. De meest voorkomende klachten bij dit virus zijn: (Hoge) koorts, luchtwegklachten zoals hoesten, benauwdheid, longklachten, keelpijn, spierpijn en hoofdpijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken of je het Coronavirus hebt als je alleen last hebt van je darmen.

“Het prikkelbare darm syndroom (PDS) behoort niet tot de risicogroep. Je hoeft dus niet extra uit te kijken met het Coronavirus als je darmklachten hebt. Het is voldoende om de normale maatregelen te hanteren. Wel kan het helpen om extra vaak te mediteren om zo vertrouwen te krijgen en te verbinden met iedereen die je hulp kan gebruiken.”

Corona, stress en onrustige darmen: wat kan de relatie zijn?

Onrustige darmen is geen symptoom die bij het Corona virus hoort. Wel kun je darmklachten krijgen vanwege alle stress er omheen of doordat je je zorgen maakt. Dit heeft te maken met de hersen-darmas, de verbinding tussen de hersenen en de darmen. Via deze verbinding zijn de hersenen tweezijdig met elkaar aan het communiceren. Wat je denkt of waar je je druk om maakt kan dus invloed hebben op je darmen.

Maak je je druk over de coronamaatregelen buitenshuis of op vakantie, dan kan dit slaan op je darmen. Hierdoor kun je last krijgen van bijvoorbeeld diarree, rommelende darmen, een opgeblazen buik of steken in de buik. Er is in een korte tijd veel veranderd en dat is soms moeilijk te verwerken voor je lichaam. Lees hier meer over de invloed van stress op de darmen en wat je hier tegen kunt doen.

Hoe krijg je weer rustige darmen vanwege stress in je hoofd over het Coronavirus?

Wat niet helpt is je continu zorgen maken over of je het Corona virus hebt en over dagelijkse stress. Accepteer dat alles even anders gaat dan normaal. Het is gelukkig maar tijdelijk; als we ons allemaal aan de voorzorgsmaatregelen houden, kan het virus zich niet verder verspreiden en zal het snel weer overgaan. Wat wel helpt om rustige darmen te krijgen, is goed voor jezelf zorgen. Dit kun je doen door wat meer rust te nemen door eerder naar bed te gaan en meer rustmomenten in te plannen. Daarnaast helpt het ook om je meer te verbinden met jezelf, anderen en de natuur door te mediteren of te wandelen in de natuur.

Je kunt ook je weerstand verhogen door gezond te eten (veel groenten en fruit) en veel water en kruidenthee te drinken. Maak er ook wat leuks van en ga lekker gezonde glutenvrije carrotcakejes bakken in de keuken, doe spelletjes met je familie, luister je favoriete nummers of lees een boek. Eventueel kun je je weerstand extra verhogen met natuurlijke supplementen en de tips van kruidenier van der Pigge. Bekijk hieronder mijn video waarin ik deel hoe je weer rustige darmen kunt krijgen.

Video om weer rustige darmen te krijgen na stress over Coronavirus

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

8 reacties op “Coronavirus & stress: wat kun je doen als je onrustige darmen hebt?”

  1. Hallo. Ik ben 2x geopereerd aan een niet functionerend hypofyse tumor. Kan het zijn dat daarom ik veel darmklachten heb? Operaties was in 2018

    1. Wat vervelend dat je zoveel last hebt van darmklachten. De operatie kan hier zeker de oorzaak van zijn. Wellicht gebruik je ook nog bepaalde medicatie die bijwerkingen kunnen geven. Wat voor soort darmklachten heb je?

  2. Hoi Janna,

    Ik heb in deze coronatijd meer last van mijn darmen. Vooral buikpijn.
    Ik ben wat ouder en doordat de toiletten bijna overal dicht zijn, ben ik meer gebonden aan huis.
    In eerste instantie merkte ik niks. Nu in deze tweede/derde golf merk ik dat ik echt vervelende buikpijn heb en in paniek raak.
    Als ik uit bed kom is er niets aan de hand maar in de loop van de ochtend vroege middag komt de buikpijn opzetten en deze zeurt en steekt door totdat ik naar bed ga. Tussendoor ga ik wel eens liggen en dan wordt ik wakker zonder buikpijn. Het lijkt me echt stress op mijn darmen . Ik heb pds en mogelijk coeliaki. Darmbiopten hebben geen nut omdat ik al jaren glutenvrij leef met resultaat. Volgens mijn huisarts moet ik rekening houden met beide problemen. Doe ik ook. Deze buikpijn is apart doordat het in de ochtend niet aanwezig is.
    Geen enkele ziekte werkt zo raar als stress, zegt mijn huisarts.
    Dank voor je videofilmpje. Ik heb daar wel wat aan.

    Marja

    1. Janna Koopman

      Hoi Marja,

      Wat vervelend dat je meer last hebt van buikpijn en een paniekaanval sinds de tweede en derde golf van Corona. Het is ook een heftige tijd. Als ik het zo hoor lijkt het ook met stress te maken te hebben dat je nu meer last hebt. Je zou eens kunnen nagaan welke dingen er veranderd zijn sinds Corona. Misschien levert het wel meer stress op dat je niet weet welke wc’s, winkels, etc. open zijn. Bij mij en veel cliënten is dit namelijk ook het geval. Goed slapen en gedurende de dag rust nemen (vaker dan gewend) kan ook goed helpen. Zelf vind ik het prettig om te wandelen in de natuur of een meditatie te doen. Fijn om te horen dat je wat hebt aan de video. Heel veel succes met je buik rustig houden. Wees lief voor jezelf en neem de nodige rust!

      Lieve groet, Janna

    1. Hallo Wendy,
      Het klopt dat je niet meer kunt inschrijven voor het webinar. Binnenkort zal ik in de nieuwsbrief laten weten, wanneer er een nieuwe datum komt.
      Groetjes Janna

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top