Prikkelbare darmcoach en dietist Frédérique Visser

Frédérique Visser

Prikkelbare darmcoach Frédérique Visser

Mijn naam is Frédérique Visser en ik werk sinds augustus 2020 als prikkelbare darmcoach en diëtist bij PDS coaching. Janna Koopman heeft mij opgeleid tot PDS-coach met haar integrale aanpak volgens de BETER-methode. Met deze aanpak heeft wel 95% van onze cliënten met PDS en maag-darmklachten resultaat.

Samen met mijn cliënten volg ik de vijf stappen van de BETER-methode om achter de oorzaken van de klachten te komen én te leren omgaan met een prikkelbare darm. Daarbij stel ik persoonlijke voedingsplannen op en schrijf ik blogs en recepten voor de website. 

''Er achter komen wat je wel en niet kunt eten bij het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een persoonlijke zoektocht. Samen krijgen we het voor elkaar om je darmklachten onder controle te krijgen én te leren omgaan met je PDS.''

Frédérique Visser, PDS-coach en diëtist

Mensen zien mij als iemand die erg betrokken, oplossingsgericht, geduldig, leergierig en nauwkeurig is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat we van elkaars ervaring kunnen leren.

Met het programma ‘je darmen de baas’ kom je blijvend van je darmklachten af op een manier die past bij jou!


Waarom PDS-coaching?

Tijdens de opleiding tot dietist wilde ik meer praktijkervaring opdoen. Ik miste namelijk het cliëntcontact. De werking van de spijsvertering en het prikkelbare darm syndroom vind ik daarbij heel interessant. Helaas werd aan dit onderwerp weinig aandacht besteed tijdens mijn studie. Zodoende besloot ik om mij verder te ontwikkelen bij dé expert op het gebied van PDS.

Janna Koopman weet niet alleen heel veel over darmdiëten, maar kan zich ook heel erg inleven in de doelgroep. Doordat ze ook ervaringsdeskundige is op dit gebied, heb ik ook veel geleerd over de uitdagingen die spelen bij mensen met PDS. Bij haar heb ik zowel mijn praktijkopdracht als eindstage gedaan. Opvallend is dat deze doelgroep vaak enorm gemotiveerd is om hun voeding en leefstijl aan te passen.

Tevens hebben de meeste cliënten al vrij snel resultaat door kleine aanpassingen in hun eetgedrag. Dat maakt mij echt enthousiast en hier krijg ik veel energie van! Mijn cliënten hebben aan het eind van het traject grote sprongen hebben gemaakt in het verminderen van klachten en kunnen veel beter met hun PDS omgaan.

Het allerleukste om te zien is dat de cliënten geheel op eigen kracht hun darmklachten onder controle kunnen houden. Ze kunnen vaak veel meer zelf dan ze denken en meestal zijn middeltjes als vezels, medicijnen of laxeermiddel niet meer nodig. PDS is heel persoonlijk; hoe je hiermee omgaat is bij iedereen weer verschillend. Ik vind het heel leuk om je bij je persoonlijke zoektocht te helpen!

Frédérique Visser is geregistreerd diëtist in het Kwaliteitsregister Paramedici.

 

 

Mijn eigen ervaringen

Ik heb ervaring met het maken van zeer uiteenlopende dieetplannen, aangezien iedereen anders is maar vooral omdat PDS-klachten per persoon verschillend zijn. Ik zie diëten zoals glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch, veganistisch, koolhydraatarm, keto, histaminebeperkt, FODMAP en een hoop andere diëten voorkomen in de praktijk. 

Zelf eet ik grotendeels plantaardig en heb ik veel ervaring in het begeleiden van mensen met een vegetarisch en veganistisch eetpatroon. Ik weet dat een volledig plantaardig eetpatroon niet altijd even makkelijk is als je ook rekening moet houden met je buik. 

Als je daarnaast ook nog eens moet oppassen dat je niet afvalt of aankomt, dan kan dat echt een uitdaging zijn. Ik vind het super leuk om je hierin te adviseren en zelfs dat is mogelijk! 

Indien je vega(n) eet is het van belang om naast sojaproducten ook andere peulvruchten te eten om aan je eiwitten te komen. Echter kunnen veel mensen met PDS bonen en linzen niet zo goed verdragen. Ik leer je graag hoe je dit stapsgewijs kunt aanpakken, zodat je toch peulvruchten maar ook andere voedingsmiddelen kunt introduceren. 

Angst voor bepaalde voedingsmiddelen zie ik regelmatig terug in de praktijk. Ik help cliënten om hun angsten te overwinnen en leer ze daarbij om gevarieerder te eten. Dat is immers heel belangrijk bij PDS. Het is dan ook erg leuk om te zien dat ze aan het eind van het traject veel meer durven te eten en weer kunnen genieten van hun leven.


Samen aan de slag met het 5-stappen-plan volgens de BETER-methode

Ik begeleid cliënten aan de hand van de BETER-methode. Deze holistische aanpak staat voor Bewustwording, Eten, Trainen, Energie en Rusten. Het is belangrijk om eerst bewust te worden van de klachten en waar deze vandaan kunnen komen, dan pas kun je gericht actie ondernemen.

Ik weet uit ervaring dat alleen je voeding aanpassen niet voldoende is. Er is meer voor nodig om je darmklachten onder controle te krijgen. Middels de stappen van de BETER-methode kijk ik daarom naar allerlei factoren die een rol kunnen spelen in het uitlokken van darmklachten. Zo pakken we ook onderliggende oorzaken aan. Voorbeelden zijn: omgaan met stress, prikkels, slaapproblemen, angsten, piekeren en het aanpakken van een disbalans tussen inspanning en ontspanning. Dat zorgt ervoor dat de BETER-methode een effectieve aanpak is voor het onder controle houden van maag- en darmklachten.

Alleen het FODMAP-dieet (of een ander eliminatiedieet) is op langer termijn niet voldoende om je darmklachten onder controle te houden. Bovendien is een eliminatiedieet een te eenzijdig dieet om levenslang te volgen. Je krijgt dan een tekort aan vitamines en mineralen krijgen en kunt hierdoor energieklachten ontwikkelen. Tijdens het voedingsadviesgesprek bespreek ik niet alleen je persoonlijk voedingsplan met variatielijst en recepten. We nemen ook een uitgebreide checklist door met individuele actieplannen om effectief om te leren gaan met je PDS. Je weet daarna precies wat je moet doen om doelgericht aan de slag te gaan om blijvend controle te krijgen over je darmklachten.

Een dieet levenslang volhouden is niet te doen en dat raden we dan ook af. Je wilt ten slotte ook lekker uit eten kunnen en op vakantie gaan. Dan moet je ook weten hoe je buiten je dieet om kunt leven zonder al te veel last te krijgen van je buik. Om die reden vind ik een persoonlijke aanpak binnen jouw wensen erg belangrijk. Het valt niet altijd mee om je leefstijl aan te passen.

Als PDS-coach denk ik dan ook graag met je mee hoe je deze veranderingen kunt aanbrengen in je drukke bestaan. Ik vind het heel leuk om een passend voedingsplan voor je te maken, blogs te schrijven over de oorzaken van PDS en om darmproof recepten te maken. Tijdens de coaching deel ik graag relevante blogs met je om je te helpen om nog meer inzicht te krijgen in je darmklachten. Daarbij zullen Janna en ik je ondersteunen om te leren omgaan met je PDS. Zo word je je darmen de baas!

 

Opleidingen

In het verleden heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (nu Social Work) gevolgd. Hier heb ik veel geleerd over geestelijke gezondheid en ervaring opgedaan bij mensen met een geestelijke beperking. Hoewel het een interessante opleiding was, paste dit toch niet bij mij en ben ik hiermee gestopt. 

In die tijd ontwikkelde ik een fascinatie voor voeding. Zo begon ik mij bezig te houden met gezond eten en leek het mij leuk om van mijn hobby mijn beroep te maken. Ik besloot toen de opleiding 4-jarige HBO-opleiding Voeding en Diëtetiek te gaan doen aan de Hogeschool van Amsterdam om uiteindelijk aan de slag te gaan als diëtist. Daarnaast heeft Janna Koopman mij in één jaar opgeleid tot PDS-coach.

Inmiddels ben ik afgestudeerd en kwaliteitsgeregistreerd diëtist en prikkelbare darmcoach. Bij de opgedane psychologiekennis uit mijn vorige opleiding heb ik nog altijd baat. Ik kan je ondersteunen als je het moeilijk hebt; bijvoorbeeld met het toepassen van het dieet of als je even de draad kwijt bent.

Dit vind ik leuk om te doen 

In mijn vrije tijd ben ik graag buiten en vind ik het leuk om bij goed weer te skateboarden of lekker te wandelen. Daarnaast doe ik aan yoga, boulderen en heb ik een hometrainer om fit te blijven.

Ik vind het leuk om te koken en probeer graag nieuwe recepten uit. Tenslotte kan ik mijn creativiteit kwijt door foto’s te maken met mijn analoge camera’s. Zo maak ik ook geregeld foto’s van eten voor op de website en op Social Media van PDS coaching.

 
Scroll naar top