Hoe ik van mijn obstipatie afkwam

Heb je moeite met naar de wc gaan? Het gevoel dat je moet persen, maar er komt bijna niets uit. Of je moet binnen een half uur weer. Een grote kans dat je last heb van obstipatie. Ik weet er alles van. Jarenlang had ik een buik alsof ik negen maanden zwanger was. Mensen vroegen het zelfs aan me. En ik ging maar twee keer per week naar de wc. Ik had geen idee meer wat ik kon eten. Ik had alles al geprobeerd. Hieronder lees je mijn verhaal en ik sluit af met een aantal tips waarmee je gelijk mee aan de slag kunt gaan.

obstipatie verminderen

Jarenlang last van obstipatie

Obstipatie en moeite hebben met naar de wc gaan; ik weet er alles van! Ik heb namelijk sinds mijn zeventiende al het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), een aandoening met onverklaarbare darmklachten en een wisselende ontlasting. Voordat ik ermee leerde leven was ik meer dan acht jaar verder. Vooral van die opgeblazen buik en obstipatie afkomen, was een heel obstakel.

Tientallen middelen, diëten en therapieën tegen obstipatie

Allerlei middelen had ik gebruikt om van die verstopping af te komen. Denk aan vezels die ik van de huisarts had gehad tot laxeermiddel. Verder had ik het glutenvrije, lactosevrije, vezelverrijkte, histamine beperkte en koolhydraatarm dieet geprobeerd. Daarna nog talloze therapieën zoals psychosomatische therapie, EMDR, orthomoleculaire therapie en hypnotherapie. Dit hielp wel iets, maar ik kwam maar niet tot een passende oplossing voor mijn darmklachten.

Luisteren naar je lichaam

Maar uiteindelijk is het mij gelukt, door te leren luisteren naar mijn lichaam. Het koste wel wat inspanning, maar ik had gelijk resultaat. Vanaf nu koos ik ervoor om minder koolhydraten te nemen, meer de tijd te nemen voor de maaltijd, alleen te eten op momenten dat ik echt honger heb (i.p.v. op vaste tijden), meer te bewegen (ook tussen de dag door) en bovenal voldoende ontspanning en slaap te nemen.

“Ik kwam van mijn obstipatie af door te leren luisteren naar mijn lichaam.”

Janna Koopman - Prikkelbare Darm Coach

Zo ruilde ik de zes boterhammen met kaas in voor iets voedzaams, zoals een tweede warme maaltijd (left-overs) of een boerenomelet met een kleine salade. En ik ging pas eten op momenten dat ik echt trek had i.p.v. dagelijks verplicht te gaan ontbijten. Het belangrijkste dat ik heb veranderd, is dat ik naar mijn lichaam leerde luisteren. Indien ik trek had, dan ging ik eten. Zo niet, dan ging ik eten op een later moment wanneer mijn lichaam het wel aangaf. Je leest er ook meer over in mijn artikel 3 tips om te leren voelen wat je lichaam voor voeding nodig heeft. Al met al kan ik zeggen dat ik beter voor mezelf ben gaan zorgen, meer de tijd nam voor alles en accepteerde dat deze prikkelbare darm chronisch is en ik ermee moet leren leven. Inmiddels weet ik precies hoe dat kan en ervaar ik geen problemen meer.

3 tips bij obstipatie

Als je obstipatie hebt of al een aantal dagen niet naar de wc bent geweest, dan kun je één van de volgende tips proberen:
1. Meng 1 theelepel bakpoeder (zuiveringszout) met 1⁄4 kopje water en drink het in één keer op;
2. Eet een kiwi op de nuchtere maag;
3. Verwerk 1-2 eetlepel(s) lijnzaad door je smoothie of yoghurt.

Kies voor één van de drie tips en houd die een aantal dagen aan, totdat je merkt dat je darmen in beweging komen. Ik hoop dat de tips je helpen om van je obstipatie af te komen. 

Heb je een vraag of weet jij nog meer tips?  Laat hieronder je reactie achter!

Wil jij ook van je Prikkelbare Darmklachten afkomen?

Kom dan naar mijn 'Hoe kom je van je darmklachten af?'

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *