Prikkelbare darm coach Janna Koopman

Prikkelbare darm coach en diëtist

In 2013 ben ik begonnen als diëtist. Ik heb toen mijn eigen praktijk gestart en heb honderden mensen begeleid met overgewicht, ondergewicht, diabetes, te hoge bloeddruk, hoog cholesterol, hoge bloedsuiker, diabetes type 2, maagklachten, darmklachten, het prikkelbare darm syndroom (PDS), energieklachten en een koolhydratenverslaving. Ik kwam er achter dat er vaak meer nodig is dan een simpel dieet om van je darmklachten af te komen. Het was bij mij een lange, intensieve zoektocht van 8 jaar, voordat ik dit heb bereikt. Sindsdien besteed ik in mijn behandeling ook tijd en aandacht aan de bewustwording van je huidige leven op je klachten en de onderliggende oorzaak van je darmklachten. Ik werk niet met een standaard dieet, maar leer hoe je weer naar je eigen lichaam kunt luisteren en hierop vertrouwen, zodat je kunt voorkomen dat je darmklachten krijgt! Zo zorg je dat je blijvend darmklachtenvrij bent op een manier die past bij jou.

Ik ben me sindsdien gaan verdiepen in de orthomoleculaire voeding en heb ook een jaar stage gelopen bij een orthomoleculaire praktijk. Daar heb ik geleerd wat de dieper liggende oorzaak is van darmproblematiek. En die gaat verder dan alleen voeding die niet bij je past. Je leefstijl en je mindset is ook alles bepalend.

Met je darmen de baas kom je blijvend van je darmklachten af op een manier die past bij jou!

"Ik laat hooggevoelige mensen met PDS zien met welke handvatten ze weer darmklachtenvrij kunnen zijn. Ik weet wat het verschil is. Hoe erg je leven belemmerd kan worden als je je darmklachten niet onder controle hebt en dat er zoveel mogelijk is als je weer grip hebt op je darmklachten. Ik gun dit jou ook en weet dat het voor jou ook mogelijk is. Ik zie cliënten graag meerdere keren terug, want ik word er gelukkig van om te zien hoeveel gegroeid ze zijn in zo’n korte tijd. Dat ze zich begrepen voelen na het volgen van mijn programma. Weer durven te ondernemen nu ze darmklachtenvrij zijn. Daar doe ik het voor!”

Janna Koopman

In mijn programma je darmen de baas werk ik met de BETER-methode, waarin Bewustwording, Eten, Trainen, Energie en Rusten centraal staat. Zonder je eerst bewust te worden van je huidige patroon, is het niet mogelijk om blijvend van je darmklachten af te komen. Je kunt een standaard dieet proberen of een andere behandeling, maar doordat dit niet volledig bij je past, heb je een grote kans op terugval. Dit betekent dat je na een bepaalde tijd weer terug bij af bent. Bovendien kunnen er onderliggende problemen, zoals een trauma of onderliggende angst, zijn waar ook aan gewerkt moet worden. Het is een complete aanpak waarbij je leert hoe je op eigen kracht blijvend van je darmklachten afkomt.

Eigen kracht

Mijn doel is niet om mensen beter te maken. Ik wil je juist laten zien hoe je zelf weer grip krijgt op je darmklachten en het leven dat jij wilt. Het is mij gelukt om blijvend van mijn darmklachten af te komen. Ik geloof dat jij ook in staat bent om dit te bereiken. Om deze reden ben ik dietetiek gaan combineren met coaching. Hierbij gebruik ik de inzichten vanuit de dietetiek om sneller tot de kern te komen en zo samen met jou een beter resultaat te bereiken.

Janna Koopman staat ingeschreven bij de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN) en is lid van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB).

CV

In 2010 heb ik een paramedische stage afgerond in het BovenIJ Ziekenhuis in Amsterdam.

Aan de Hogeschool van Amsterdam ben ik in 2011 afgestudeerd voor de HBO-opleiding Voeding en Diëtetiek. Janna Koopman voldoet aan de kwaliteitseisen van de diëtist en staat in het BIG-register

Cursus Directe Toegankelijkheid Diëtist gevolgd aan de Hogeschool van Amsterdam.

In 2013 ben ik gestart met diëtistenpraktijk ’t Keuze Dieet in Haarlem waar ik advies geef aan mensen met overgewicht, ondergewicht, diabetes, te hoge bloeddruk, hoog cholesterol, hoge bloedsuiker, diabetes type 2, maagklachten, darmklachten, het prikkelbare darm syndroom (PDS), energieklachten en een koolhydratenverslaving.

Diverse cursussen en symposiums gevolgd over Diabetes Mellitus type 2

Sinds 2014 ben ik lid van de Vrijgevestigde Diëtisten Zuid Kennemerland (VDZK) waar ik vier keer per jaar vergader met andere zelfstandige diëtisten in de regio, intervisies doe en in de werkgroep PDS zit waar ik ook de voorzitter van ben. Samen waarborgen we de kwaliteit van onze diëtistische zorg.

Voor Diëtistenpraktijk Dieet Beter in Haarlem heb ik ingevallen als diëtist.

In 2015 heb ik de post HBO-opleiding voor Sportdiëtetiek gedaan.

In dit jaar heb ik ook de cursus Motivational Interviewing gedaan, waarin ik geleerd heb hoe je cliënten motiveert om hun dieet aan te passen.

Verschillende nascholingen gedaan op het gebied van diëtetiek, gericht op koolhydratenverslaving, voeding bij darmklachten, ouderen en ondervoeding. 

In 2016 heb ik PDS coaching geopend in Haarlem waar je mijn traject je darmen de baas kunt volgen met de effectieve BETER-methode. In 2018 is er wegens succes een tweede vestiging geopend in Alkmaar.

Als blogger schrijf ik blogs over PDS, voeding bij darmklachten, medicijnen, behandelingen en recepten voor mijn website en schrijf ik elke dag een bericht op mijn Facebook-pagina over PDS.

Ik ben spreker en geef elke drie maanden een lezing waar ik mensen leer hoe je van je darmklachten afkomt.

Van 2017-2019 ben ik vrijwillig schrijver geweest voor het blad ‘Prikkels’ van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB). Voor dit blad heb ik artikelen geschreven over krachtige kruiden bij PDS, diëten, behandelingen en andere onderwerpen gerelateerd aan darmklachten. 

In 2018 ben ik gastblogger geweest bij Live with Joyeen online feel good magazine voor hooggevoelige vrouwen. Daar heb ik geschreven over de connectie tussen PDS en HSP. Ik werk samen met HSP-coach Jolanda Hoogkamer die dit heeft opgezet. 

Sinds 2018 leid ik diëtisten op tot PDS-coach. Het is een vijftiendaagse opleiding met theorie, rollenspellen, een schriftelijke toets en een gespecialiseerde stage van tweeënhalve maand. 

In 2016 heb ik de Mindfulness Bases Stress Reduction (MBSR)-cursus gedaan in Haarlem, waar ik geleerd heb hoe je een chronische ziekte zoals PDS kunt leren accepteren, hoe je effectief kan reageren op je gedachten en emoties en meer balans in je leven kunt krijgen. Dagelijks doe ik mindfulness- en intuïtieoefeningen om zo goed mogelijk met prikkels om te leren gaan en om mijn intuïtie te ontwikkelen. Zo kan ik je zo goed mogelijk begeleiden. Ik vind mindfulness zo’n grote kracht dat ik mindfulness-oefeningen in mijn programma je darmen de baas heb verwerkt.

Bij mijn business coach Bas van Pelt kwam ik oorspronkelijk om mijn mindset te ontwikkelen en bedrijf op te bouwen. Inmiddels kom ik er ook maandelijks om steeds meer naar de kern te gaan door middel van acupunctuur en coaching.

Van 2018-2018 heb ik Yin-yoga en yoga-therapie gedaan, waarin ik mijn lichaamsbewustzijn verder heb getraind. Het heeft me geholpen om meer balans te houden in het dagelijkse leven. Momenteel doe ik yin-yoga, specifieke oefeningen en tai chi thuis om dit te voort te zetten.

mindfulness bij PDS

Ik hou van actieve vakanties en ga elk jaar op wintersport om te snowboarden. Met liefde voor de bergen zoek ik ieder jaar het hooggebergte op om een huttentocht te doen. Onwijs genieten vanwege het mooie uitzicht daar en inspirerende gesprekken met mensen die de tocht ook doen, zorgen ervoor dat ik er iedere keer weer voor wil gaan. Verder geniet ik graag van een buitenrit op een paard tijdens mijn vakantie. Thuis zoek ik ook regelmatig de natuur op en maak ik een mooie wandeling.

Spelen op mijn harp en zingen geeft mij veel voldoening. Ik doe mee aan jamsessies en ga met de rockband van mijn vriend op tournee.

Ik ben gek op reizen en rijd sinds 2016 motor. In 2012 ben ik vier maanden naar Zuidoost-Azië geweest waar ik heb mogen genieten van allerlei culturen en verschillende soorten voeding. 

Mindfulness

Hobby’s en sport

Sinds ik op klimmen zit, merk ik dat ik echt lekker in mijn vel ben gaan zitten. Daardoor heb ik een toename in mijn spiermassa gekregen en kan ik mijn spierkracht goed gebruiken in het dagelijkse leven. Het helpt me ook om mijn mindset te ontwikkelen en mijn grenzen te verleggen.