3 tips om ontspannen naar een verjaardag te gaan

 

Een verjaardag is natuurlijk hartstikke gezellig, maar kan ook stress geven als je het Prikkelbare Darmsyndroom hebt. Je weet niet van te voren wat voor hapjes er op tafel staan en eet wat anders dan wat je gewend bent. Dit kan voor onrust zorgen in de buik. Hieronder vind je drie tips om te voorkomen dat je een PDS aanval krijgt op een feest of uitje.

3 tips om ontspannen naar een verjaardag te gaan

1. Zorg dat je goed uitgerust bent als je naar de verjaardag gaat
Oververmoeidheid of stress zorgt ervoor dat je sneller neigt naar een voedingsmiddel met veel suiker (of alcohol). Dit kan extra klachten geven. Bovendien raken je darmen ook sneller van slag indien je te weinig hebt geslapen. Producten waar je normaal wel tegen kunt, kunnen bij onvoldoende slaap verkeerd vallen. Slaap dus voldoende de dag van te voren en zorg nog even voor een rustmoment thuis, voordat je naar de verjaardag gaat.

2. Vraag aan de gastvrouw (of -heer) wat voor hapjes er zijn (of vraag of je zelf iets mee mag nemen)
Juist als je op een plek bent met andere mensen, wil je niet onnodig klachten hebben. Je wilt namelijk zo veel mogelijk genieten van dit moment met je vrienden, collega’s of familie! Als je van te voren weet wat er op tafel komt te staan, dan weet je van te voren of je mee kunt eten zonder klachten te krijgen. Vaak vindt de gastvrouw het zelfs leuk dat je meedenkt over geschikte hapjes voor jou! Vind je het toch spannend om iets te eten wat je niet zelf bereid hebt? Vraag dan of je zelf wat mag meenemen.

3. Eet voldoende voordat je naar het feest gaat
Indien je vaak klachten krijgt vlak na het eten van je maaltijd, vind je het misschien prettig om niet te eten op de verjaardag. Een gebakje of vette hapjes kunnen namelijk al snel verkeerd vallen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel koffie, thee (of een wijntje) te drinken en te zeggen tegen de gastvrouw dat je net gegeten hebt. Neem thuis een niet al te zware maaltijd (bijvoorbeeld een maaltijdsalade), zodat je nog voldoende energie hebt op het feest.

Weet je nog meer tips?  Laat hieronder je reactie achter!

Wil je direct je darmklachten verminderen?

Download dan mijn ebook 'direct meer grip op je PDS-klachten'!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *