3 redenen waarom je beter niet kunt drinken tijdens de maaltijd

drinken tijdens de maaltijd

Veel mensen drinken tijdens de maaltijd. Een glas jus d’orange bij het ontbijt, een glas melk bij de lunch en een glaasje wijn of water bij het avondeten. Bovendien zeggen heel veel hulpverleners dat je wel voldoende moet drinken, minstens 2 liter en de hele dag door. Natuurlijk is water gezond en is het belangrijk om er voldoende van binnen te krijgen. Echter kun je beter niet bij de maaltijd drinken als je last hebt van darmklachten, zoals een opgeblazen gevoel in je buik of een slechte vertering. Wil je weten waarom je dit beter niet kunt doen en wanneer je wel kunt drinken? Lees dan mijn blog ‘3 redenen waarom je beter niet kunt drinken tijdens de maaltijd’.

1. Je kauwt minder goed als je gaat drinken tijdens de maaltijd

Indien je drinkt tijdens de maaltijd, ben je geneigd om minder goed te kauwen. Drie keer kauwen, hap, slik en weg is je hap. Misschien drink je je eten zelfs wel weg! Indien je niet voldoende kauwt, worden voedselresten onvoldoende uit elkaar getrokken. Voedingsstoffen kunnen minder goed worden opgenomen en onverteerde voedselresten komen terecht in de darmen. Dit kan zorgen voor darmklachten. Drink daarom liever niet tijdens de maaltijd, kauw op je hap totdat het helemaal vloeibaar is en slik het dan pas door.

2. Drinken bij de maaltijd vergroot de kans op een opgeblazen buik

Door te drinken tijdens de maaltijd, vergroot je de kans op een opgeblazen buik. Dit komt doordat de maaginhoud veel meer toeneemt. Op het moment dat je een maaltijd hebt genomen, neemt het volume toe in de maag. De maag zet uit. Drink je hier 2 glazen water bij, dan gaat de maag steeds meer opzetten. Het wordt een soort soep. Het water mengt zich met de maaltijd. Een maaltijd is gemiddeld zo’n 350 ml. Doe je daar 2 glazen water bij, dan zit je al op 650 ml. Het volume is bijna verdubbeld!
Dit kan zorgen voor een opgeblazen buik en vaak daarbij ook winderigheid. Dit wijst op een probleem met de vertering, dus als je pech hebt krijg je daarna ook nog eens darmkrampen en diarree. Dan zit je na de maaltijd op het toilet in plaats van dat je lekker met je vrienden of familie kunt natafelen. Je kunt wel voordat je begint met eten 1-2 glazen water of thee drinken.

3. Het maagzuur wordt minder zuur als je drinkt bij de maaltijd

In de maag bevindt zich maagzuur. Die heeft een bepaalde zuurgraad, een lage pH-waarde, die nodig is om eiwitten te kunnen afbreken (knippen) en bacteriën te doden. 

We gaan een experiment doen. Hier heb je een glas. We doen even of dit de maag is. Hier doe ik citroensap in. Citroensap stelt het maagzuur voor. Op het moment dat we iets gaan eten en daarbij wat drinken, verandert de zuurtegraad in de maag. Als je water bij citroensap gooit, wordt het immers een stuk neutraler (minder zuur). 

Doordat het maagzuur in de maag minder zuur is, worden eiwitten niet meer goed afgebroken en bacteriën onvoldoende gedood. Het resultaat is dat er problemen met de spijsvertering gaan optreden, zoals opgeblazenheid, winderigheid, darmkrampen, diarree of misselijkheid. Bovendien verhoog je de kans op een voedselvergiftiging, doordat de voeding onvoldoende ontsmet kan worden.

Video experiment drinken en spijsvertering

In de onderstaande video laat ik je zien aan de hand van een experiment waarom je beter niet kunt drinken tijdens de maaltijd. 

Video afspelen

“ Je kunt beter niet drinken tijdens de maaltijd als je last hebt van je darmen. Door te drinken tijdens de maaltijd, vergroot je de kans op voedselvergiftiging en darmkrampen.”

Janna Koopman - Prikkelbare Darm Coach

Conclusie en advies

Drink voldoende water en kruidenthee tussen de maaltijden door. Stop met drinken tot vlak voor de maaltijd en drink pas weer 1,5 uur naar de maaltijd. Zo kan de maag zijn werk doen en zal de spijsvertering beter verlopen, zodat je darmklachten kunt voorkomen. Bij het begin zal het een beetje wennen zijn, want je hebt al gauw dorst na het eten. Hier ben je namelijk gewend aan. Je leert op deze manier wel om je tijdens de maaltijden te focussen op je voeding, hier aandacht voor te hebben en goed te kauwen. Tussendoor als je dorst hebt dan drink je zo een paar glazen achter elkaar. Bij veel van mijn cliënten zijn hun darmklachten gehalveerd nadat ze deze tip hebben toegepast. Laat je weten wat het resultaat is bij jou?

Weet je nog meer tips?  Laat hieronder je reactie achter!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
Deel op facebook
Deel op google
Deel op twitter
Deel op linkedin