“Als ik maar geen buikpijn krijg”

als ik maar geen buikpijn krijg

Herken je dit? Je hebt iets te eten gekocht, komt thuis en bekijkt de achterkant van de verpakking. Je ziet dat er gluten, lactose en E-nummers inzitten. Je besluit toch om het te gaan eten, omdat je heel veel trek hebt. Daarna denk je “Als ik maar geen buikpijn krijg” en nog geen half uur later lig jij op de bank met buikpijn. “Zie je wel, ik wist wel dat ik er buikpijn van zou krijgen”. Vaak zijn deze gluten, lactose en E-nummers niet eens de absolute oorzaken van je darmklachten. De gedachte die je hebt nadat je dit voedingsmiddel hebt gegeten, heeft hier veel meer invloed op. Het kan dus ook tussen de oren zitten. Je leest in de blog “Als ik maar geen buikpijn krijg” hoe dit zit en wat je hier aan kunt veranderen.

Negatieve gedachtes over voeding zorgen juist voor buikpijn

Vaak wordt er al snel gedacht dat je een voedsel allergie of intolerantie hebt. Je kunt dan een bepaald voedingsmiddel, zoals gluten, lactose, knoflook en ui, niet verdragen. Als je deze wel eet kun je buikpijn of andere maag-darmklachten ervaren, zoals obstipatie, diarree, een opgeblazen buik en winderigheid. Soms is het niet eens het voedingsmiddel zelf waar je niet tegen kunt, maar eerder de gedachte die je erbij hebt. Als je denkt dat je buikpijn krijgt na het eten van knoflook, dan is de kans groot dat je hier ook buikpijn van krijgt. Je kunt hier meer lezen over de relatie tussen depressie en darmklachten.

Heftige emoties kunnen ook buikpijn veroorzaken

Als je een gerecht had gegeten met een klein beetje ui er in terwijl je dit niet wist, dan had je er misschien geen last van gekregen. Wat je denkt is ook van invloed op je klachten zeker als het om angst gaat. Het bovenstaande voorbeeld is een gedachte die een angst opwekt voor het krijgen van darmklachten. Die angst is een naar gevoel en deze emotie kan dan ook weer zorgen voor buikpijn. Dat betreft hebben zowel gedachtes als emoties invloed op je buikpijn. Hetzelfde geldt als je bang bent voor een examen. Dit kan dan ook op je buik slaan en zorgen voor misselijkheid. Deze is dan niet veroorzaakt door het eten van knoflook.

Als ik vraag aan mijn cliënten of ze het eten wat ze eten lekker vinden, zeggen ze vaak ‘nee’. Ongelofelijk, waarom zou je iets eten wat je niet lekker vindt? Je hersenen geven dan geen prettig signaal door naar je lichaam bij het eten van dit gerecht. Dan kan het wel zo gezond zijn qua voedingswaarde, jij haalt er helemaal geen voldoening uit. En juist dat is belangrijk als je wilt dat je er geen buikpijn van krijgt en iets goed valt.

Janna Koopman – PDS-coach, diëtist en ervaringsdeskundige

Als je niet geniet van wat je eet kun je ook buikpijn krijgen

Regelmatig spreek ik cliënten met het prikkelbare darm syndroom die altijd maar ‘gezond eten’ om te voorkomen dat ze buikpijn krijgen. Ze nemen bijvoorbeeld avocado door hun salade of gojibessen door de yoghurt. Als ik vraag of ze het lekker vinden, zeggen ze vaak ‘nee’. Ongelofelijk, waarom zou je iets eten wat je niet lekker vindt? Je hersenen geven dan geen prettig signaal door naar je lichaam bij het eten van dit gerecht. Denk maar eens aan een peuter die iets niet lekker vindt en een gezicht van afkeer trekt.

Op die manier heeft het totaal geen zin om dit te eten. Dan kan het wel zo gezond zijn qua voedingswaarde, jij haalt er helemaal geen voldoening uit. En juist dat is belangrijk als je wilt dat je er geen buikpijn van krijgt en iets goed valt. Neem daarom altijd iets te eten wat je echt lekker vindt. Ook gezonde dingen kunnen lekker zijn. Mijn favorieten zijn: vegetarische pompoenlasagna, een boekweitpannenkoek met amandelpasta en banaan en een salade met geitenkaas uit de oven en een bruin geroosterd broodje erbij.

Voorkom buikpijn door te kiezen voor wat bij je past

Waar je behoefte aan hebt kan per moment verschillen. Zo kun je de ene keer heel veel trek hebben in hartigs zoals een quiche, terwijl je er een ander moment absoluut niet aan moet denken. Daarom kun je niet zeggen dat je altijd goed tegen die quiche kan. Dat hangt af van je behoefte op dat moment. Ten eerste is het al belangrijk om na te gaan als je wilt gaan eten of je dan ook honger hebt. Het lijkt misschien een rare vraag, maar veel van mijn cliënten eten terwijl ze moe zijn of zich vervelen. Hier kun je meer lezen over hoe je er achter komt waar je behoefte aan hebt op dit moment.

Ik ben benieuwd wat je van de blog “als ik maar geen buikpijn krijg” vindt. Ben jij ook wel eens bang dat je buikpijn krijgt na het eten van een voedingsmiddel? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top