De invloed van stress op je darmen

invloed stress darmen pds hersen darm as

Stress kan zorgen voor onrustige darmen

Stress kan invloed hebben op je darmen. Als je niet weet hoe je met stress om moet gaan, dan kan het flinke buikpijn veroorzaken. Ik weet nog wel dat ik daardoor enorme darmkrampen kon krijgen en dan echt naar de wc moest rennen. Misschien herken je ook wel dat als je ergens nerveus over bent dat je dan buikpijn krijgt. Denk aan ruzie hebben met een vriend of vriendin, onenigheid met je baas, een autorijexamen en stress of je wel alles mee hebt voor je vakantie morgen. 

Bijna iedereen heeft weleens last van de darmklachten bij stress

Iedereen ervaart wel eens buikpijn of misselijkheid bij stress, of je nou wel of niet Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) hebt. Wil je meer weten over de hersen-darmas, de verbinding tussen de darmen en de hersenen? En hoe kun je beter leren omgaan met stress? Lees dan deze blog! 

De hersen-darmas; de verbinding tussen de hersenen en darmen

De verbinding tussen de hersenen en de darmen, wordt ook wel de ‘hersen-darmas’ genoemd. Via deze verbinding zijn de darmen en de hersenen continu en tweezijdig met elkaar aan het communiceren. Belangrijk hierbij is dat de communicatie tussen deze twee goed zijn. Bekijk mijn artikel over wat je kunt doen als stress hebt in je darmen.

Bij PDS is de prikkeloverdracht verstoord

Uit onderzoek blijkt dat PDS-klachten mogelijk veroorzaakt worden door een niet optimaal functionerende verbinding tussen de darmen en de hersenen. Als de hersenen een signaal afgeven naar de darmen in een stressvolle situatie, dan kan het zijn dat je er buikpijn van krijgt of er misselijk van wordt.

Kruidenthee bij onrust in de darmen door stress

Veel mensen zonder PDS ervaren dit ook. Denk aan het autorijexamen die je morgen hebt, waardoor je moeilijk in slaap kunt komen. Vaak is een kop kruidenthee of een paracetamol voldoende om rustig te worden, zodat je kunt gaan slapen. De volgende dag ben je uitgerust en redelijk ontspannen voor het examen. Je hebt vertrouwen in je kunnen en doet je best om het examen te halen. Je hebt hierdoor een goede kans om te slagen voor dit examen.

Gratis meditatie om stress los te laten

Heb je regelmatig last van stress en onrustige darmen? Download dan gratis de loslaat ballon meditatie. 

PDS-patiënten  zijn gevoelig en ervaren sneller stress in de darmen

Mensen met PDS hebben over het algemeen een lagere pijngrens. Dit betekent dat ze veel gevoeliger zijn dan mensen zonder PDS. Ze nemen eerder pijn waar en ervaren sneller stress. Maar dit betekent ook dat als zij darmklachten krijgen, dat dit veel heviger aanvoelt dan bij mensen zonder PDS. Dan is er vaak meer nodig dan een middel als Iberogast om de darmen te kalmeren. 

Je wordt eigenlijk ziek door de stress en kan dan darmklachten krijgen

In het geval van het autorijexamen kunnen zij hebben dat ze hevige darmkrampen krijgen, als ze nadenken over het examen die ze morgen moeten afleggen. Hierdoor moeten zij ’s nachts een paar keer naar de wc gaan, worden ze misselijk en krijgen ze hoofdpijn. Je wordt eigenlijk ziek door de stress. Doordat je je niet lekker voelt, ga je je zorgen maken of je het examen wel gaat halen.

Stress kan door een negatieve gedachte erger worden

Alle worst-case-scenario’s komen naar boven. “Stel dat ik mijn examen niet haal. Dan voel ik me echt een mislukkeling.” De stress wordt door deze gedachte alleen maar meer. Want deze gedachte geeft je een onrustig gevoel. Dit onrustige gevoel wordt gecommuniceerd naar je darmen. Je darmen raken nu ook van slag. Je krijgt hierdoor darmkrampen. Hierdoor kun je je niet concentreren op je rijexamen.

Leuk hoor, dat we meer pijn ervaren. En dat we door de stress alleen nog maar meer buikpijn krijgen. Hoe kun je zorgen dat je hersenen minder gestrest zijn, waardoor je darmen ook rustiger worden?

Er is een verbinding tussen gedachtes, gevoelens en het lichaam

Er is een nauwe verbinding tussen de gedachtes die we hebben vanuit de hersenen, onze bijbehorende gevoelens en onze signalen van het lichaam. Hieronder geef ik je eerst een situatie van hoe een positieve gedachte je een goed gevoel kan geven. Als tweede geef ik een voorbeeld van de uitwerking van een negatieve gedachte.

Een positieve gedachte geeft een positief gevoel

Stel je ziet een foto van jezelf van vroeger waarop jij lachte en je moeder je omhelsde. Je denkt “wat was dit toch een mooie tijd”. Je voelt je daardoor gelukkig. Dit gelukkige gevoel uit zich in je lichaam. Je glimlacht bijvoorbeeld en daardoor ontspant de rest van het lichaam zich makkelijker, waaronder je darmen.

Een negatieve gedachte kan zich uiten in je lichaam

Andersom kan het zijn dat je denkt “ik zal dit examen nooit gaan halen”. Je voelt je hierdoor onrustig en daardoor krijg je darmkrampen. Vaak krijg je daarna ook nog eens een bevestiging van dat je het examen niet haalt en dan begint deze verbinding tussen gedachtes, gevoel en lichaam weer opnieuw.

Positieve affirmaties kunnen stress in de darmen verminderen

Je hebt gezien dat wat je denkt, invloed heeft op hoe je je voelt. Gedachtes hebben pas invloed op je gevoelens als je er aandacht aan geeft. Je kunt dus beïnvloeden hoe je je voelt. Hoe positiever je denkt, hoe beter je je voelt.

Affirmaties als kracht van je gedachtes 

Positieve affirmaties kunnen je hierbij helpen. Het zijn positieve bevestigingen, van iets wat je wilt bereiken. Het gaat uit van het principe dat als je denkt dat je iets kan, dat de kracht van deze gedachte ervoor zorgt dat je het ook daadwerkelijk kunt. Het is een kwestie van deze positieve affirmatie iedere dag herhalen, totdat je echt gelooft in deze bevestiging.

Let op dat je niet affirmeert wat je juist niet wilt

Stel je wilt over een sloot heen springen en je denkt terwijl je een aanloop neemt “ik kan het, ik kan het.” De kans dat je het haalt is dan een stuk groter dan je denkt “ik kan het niet, ik kan het niet”. De eerste situatie maakt dat je een flinke aanloop neemt, kracht zet om hoog te springen en dat je hierdoor zo ver mogelijk komt. Je springt over de sloot. In het laatste geval zul je je op het laatste moment inhouden, dus minder ver springen, omdat je er geen vertrouwen in hebt. Je belandt in de sloot.

Affirmaties zijn zo krachtig dat ze er voor kunnen zorgen dat je je beter voelt

Je kunt bijvoorbeeld affirmeren:

  • “Mijn darmen worden met elke inademing rustiger.”
  • “Ik accepteer de situatie volledig zoals hij is.”
  • “Ik geef mijn lichaam wat hij nodig heeft.”
  • “Mijn positieve gedachtes maken dat ik me gelukkig voel.”
  • “Ik ben goed voorbereid voor mijn examen en vertrouw om mijn eigen.”

Bedenk allemaal positieve gedachtes voor jezelf, die je helpen bereiken wat je wilt bereiken. Of je nou meer zelfvertrouwen wilt of je darmen rustig wilt krijgen. Een bodyscan of meditatie kan ook helpen om stress te verminderen.

Ik ben benieuwd wat je van mijn blog de invloed van stress op je darmen vond.
Weet jij nog een leuke affirmatie? Plaats deze dan je reactie onder dit artikel!

4 reacties op “Stress op je darmen: wat is de relatie?”

  1. Frank Koopman

    Hoi Janna,
    Dit is een uiterst interessant stuk over stress en pds ,
    Uit eigen ervaring weet ik dat de positieve affirmaties helpen bij een stressvolle situatie . Bedankt voor je heldere uiteenzetting !
    Frank

  2. Hoi Frank,
    Wat goed om te horen dat je het een interessant artikel vindt. Welke positieve affirmaties helpen jou bij een stressvolle situatie? Ik ben benieuwd naar je reactie.

    1. Janna Koopman

      Hallo Joke,
      Dank je wel voor je bericht. Fijn om te horen dat je wat aan dit artikel hebt gehad.
      Groetjes Janna

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top