Stress in de darmen, wat kun je daaraan doen?

Stress in de darmen

We moeten het hebben over stress. Niet omdat het onderwerp zo leuk is, maar omdat stress volgens mij het grote gevaar is van deze tijd. Stress is aan een opmars bezig. Meer mensen dan ooit tevoren krijgen te maken met uiteenlopende klachten. Dat is ook niet zo gek: we proppen onze levens tegenwoordig vol met (leuke) activiteiten en vergeten daarbij regelmatig om rust te nemen.  Stress veroorzaakt uiteenlopende darmklachten zoals diarree, buikpijn, buikkrampen, oprispingen en misselijkheid maar stress veroorzaakt ook symptomen als vermoeidheid, verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk, hoofdpijn en een verhoogde ademfrequentie. We leven in een tijd waar je simpelweg niet ontkomt aan stress, je zult er dus mee moeten leren dealen. Hiervoor is het nodig om te begrijpen waar je stress van krijgt, hoe stress eigenlijk werkt en wat je er zelf aan kunt doen. Wil je hierachter komen? Lees dan snel verder! 

1. Wat is stress?

Stress kent veel verschillende definities en blijft tot op de dag van vandaag een vage term binnen de literatuur. Samenvattend kun je zeggen dat stress een vorm is van spanning in het lichaam van mensen, dieren of planten, die optreedt als reactie op prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische (lichamelijke) reacties.

2. Stress in de darmen, hoe werkt dat?

Wanneer stress in het lichaam wordt ervaren gebeurt er ontzettend veel. Het zenuwstelsel van de mens bestaat uit een autonoom (vegetatieve) en animaal (centrale) zenuwstelsel.  Het autonome zenuwstelsel is verantwoordelijk voor de werking van de inwendige organen. Het stuurt onder andere de ademhaling, de spijsvertering, de hartslag en het verwijden en vernauwen van de bloedvaten aan. Download hier de loslaat ballon meditatie waarmee je beter leert omgaan met stress en piekeren.

3. Wat is de invloed van stress op het autonome zenuwstelsel?

Het autonome zenuwstelsel is onder te verdelen in een orthosympatisch en parasympatisch deel. Wanneer je bijvoorbeeld lichamelijke inspanning verricht is het orthosympatische deel actief. Ook als er sprake is van gevaar is dit deel actief. Het zorgt ervoor dat het lichaam klaar is om te vechten of te vluchten als het nodig is. Vroeger kwam dit systeem goed van pas, omdat je altijd aangevallen kon worden door een wild dier. Tegenwoordig worden we veel minder blootgesteld aan fysiek gevaar, dus zal dat vluchten minder vaak nodig zijn. Wel ervaren mensen veel meer stress door bijvoorbeeld een hoge werkdruk, hoge verwachtingen van de omgeving en altijd bereikbaar zijn. Ook in die situaties is het orthosympatische systeem actief. Het lichaam maakt zich klaar om voor de situatie weg te vluchten of ertegen te vechten. Veel mensen herkennen dan ook bij verhoogde stress het gevoel dat ze altijd “op de vlucht zijn”.

Wanneer het orthosympatische systeem geactiveerd wordt, komen hormonen adrenaline en noradrenaline vrij. Deze zorgen voor het verhogen van de hartslag, de bloeddruk en de ademhaling waardoor het lichaam klaar is voor actie. Daarna wordt de hypofyse actief en geeft de bijnieren de opdracht om cortisol te gaan produceren. Cortisol staat bekend als het stresshormoon. Dit proces van stress is heel natuurlijk en geeft normaliter ook geen problemen. Maar om na “inspanning” ook weer te herstellen, is rust nodig. In rustperiodes is het parasympatische deel actief. Het zorgt voor opbouw van weefsel en het bevorderd herstelmechanismen van het lichaam, zo ook van de darmen.

Wanneer stress langdurig aanwezig is, is het orthosympatische deel te vaak actief en het parasympatische deel te weinig.
Hierdoor worden uiteenlopende klachten in stand gehouden.

4. Wat kun je zelf doen tegen stress in de darmen?

Om volledig van je darmklachten te komen is het daarom belangrijk om naast je voeding, leefstijl en beweging ook te kijken naar stressregulatie. Het belangrijkste is om je eerst bewust te worden van wat jou stress geeft. Daarnaast is het van belang dat je voldoende ontspant en voldoende rust neemt om te zorgen dat de darmen zich volledig kunnen herstellen.  Persoonlijk heb ik zelf ervaren dat ik stress krijg door te perfectionistisch zijn, de lat te hoog te leggen, te weinig sporten en een overvolle agenda. Om te zorgen dat mijn stress dus niet de overhand krijgt, zorg ik ervoor dat ik haalbare doelen stel, voldoende beweeg en momenten in mijn agenda vrijhoud voor rust en ontspanning. Voor de één geeft mindfulness, een rustige wandeling, yoga of het lezen van een boek ontspanning en voor de ander geeft misschien juist een bodyscan, een massage, creatief bezig zijn of een kopje (kruiden)thee drinken met goed gezelschap ontspanning.

Ervaar je zelf wel eens stress in de darmen? En wat pas je zelf al toe om stress te verminderen. Je kunt dit in een reactie hieronder laten weten!

2 reacties op “Stress in de darmen, wat kun je daaraan doen?”

  1. Soms weet ik niet eens wat mij stress heeft gegeven en voel ik mij erg gejaagd. Gisteren was ik in de supermarkt en had ik onwijze strijd met mijn zoontje. Hij is bijna 3 en onwijs in de peuter pubertijd. Iedereen keek, hij luisterde niet. Eerst was het grappig maar al snel wilde ik gewoon door en naar huis. Zo vervelend! Dat voelde erg stressvol, ik kon wel huilen. En mijn vriend zijn kids zijn er dit weekend weer van 6 en 4 jaar oud. Naast onze kids samen vind ik dit erg pittig. Die zijn 9 maanden en bijna 3. Ik kan dan moeilijk ontspannen en sta altijd aan. Als ze op bed liggen Ben ik blij hahaha dat is even een momentje van ontspannen. Ik ga proberen of ik wat rust momentjes kan plannen. Bedankt voor het artikel

    1. Wat vervelend dat je zoveel last hebt van stress. Het kan ook erg pittig zijn om voor zoveel kinderen te zorgen. Rustmomenten in je dag plannen helpt zeker tegen de stress. Zelf vind ik een stukje wandelen heerlijk, een fijne meditatie of lekker meezingen met één van mijn favoriete nummers. Wat doe jij om te ontspannen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top