Stress in de darmen, wat kun je daaraan doen?

We moeten het hebben over stress. Niet omdat het onderwerp zo leuk is, maar omdat stress volgens mij het grote gevaar is van deze tijd. Stress is aan een opmars bezig. Meer mensen dan ooit tevoren krijgen te maken met uiteenlopende klachten. Dat is ook niet zo gek: we proppen onze levens tegenwoordig vol met (leuke) activiteiten en vergeten daarbij regelmatig om rust te nemen.  Stress veroorzaakt uiteenlopende darmklachten zoals diarree, buikpijn, buikkrampen, oprispingen en misselijkheid maar stress veroorzaakt ook symptomen als vermoeidheid, verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk, hoofdpijn en een verhoogde ademfrequentie. We leven in een tijd waar je simpelweg niet ontkomt aan stress, je zult er dus mee moeten leren dealen. Hiervoor is het nodig om te begrijpen waar je stress van krijgt, hoe stress eigenlijk werkt en wat je er zelf aan kunt doen. Wil je hierachter komen? Lees dan snel verder!

1. Wat is stress?

Stress in de darmen

Stress kent veel verschillende definities en blijft tot op de dag van vandaag een vage term binnen de literatuur. Samenvattend kun je zeggen dat stress een vorm is van spanning in het lichaam van mensen, dieren of planten, die optreedt als reactie op prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische (lichamelijke) reacties.

2. Stress in de darmen, hoe werkt dat?

Wanneer stress in het lichaam wordt ervaren gebeurt er ontzettend veel. Het zenuwstelsel van de mens bestaat uit een autonoom (vegetatieve) en animaal (centrale) zenuwstelsel.  Het autonome zenuwstelsel is verantwoordelijk voor de werking van de inwendige organen. Het stuurt onder andere de ademhaling, de spijsvertering, de hartslag en het verwijden en vernauwen van de bloedvaten aan.

3. Wat is de invloed van stress op het autonome zenuwstelsel?

Het autonome zenuwstelsel is onder te verdelen in een orthosympatisch en parasympatisch deel. Wanneer je bijvoorbeeld lichamelijke inspanning verricht is het orthosympatische deel actief. Ook als er sprake is van gevaar is dit deel actief. Het zorgt ervoor dat het lichaam klaar is om te vechten of te vluchten als het nodig is. Vroeger kwam dit systeem goed van pas, omdat je altijd aangevallen kon worden door een wild dier. Tegenwoordig worden we veel minder blootgesteld aan fysiek gevaar, dus zal dat vluchten minder vaak nodig zijn. Wel ervaren mensen veel meer stress door bijvoorbeeld een hoge werkdruk, hoge verwachtingen van de omgeving en altijd bereikbaar zijn. Ook in die situaties is het orthosympatische systeem actief. Het lichaam maakt zich klaar om voor de situatie weg te vluchten of ertegen te vechten. Veel mensen herkennen dan ook bij verhoogde stress het gevoel dat ze altijd “op de vlucht zijn”.

Wanneer het orthosympatische systeem geactiveerd wordt, komen hormonen adrenaline en noradrenaline vrij. Deze zorgen voor het verhogen van de hartslag, de bloeddruk en de ademhaling waardoor het lichaam klaar is voor actie. Daarna wordt de hypofyse actief en geeft de bijnieren de opdracht om cortisol te gaan produceren. Cortisol staat bekend als het stresshormoon. Dit proces van stress is heel natuurlijk en geeft normaliter ook geen problemen. Maar om na “inspanning” ook weer te herstellen, is rust nodig. In rustperiodes is het parasympatische deel actief. Het zorgt voor opbouw van weefsel en het bevorderd herstelmechanismen van het lichaam, zo ook van de darmen.

Wanneer stress langdurig aanwezig is, is het orthosympatische deel te vaak actief en het parasympatische deel te weinig.
Hierdoor worden uiteenlopende klachten in stand gehouden.

4. Wat kun je zelf doen tegen stress in de darmen?

Om volledig van je darmklachten te komen is het daarom belangrijk om naast je voeding, leefstijl en beweging ook te kijken naar stressregulatie. Het belangrijkste is om je eerst bewust te worden van wat jou stress geeft. Daarnaast is het van belang dat je voldoende ontspant en voldoende rust neemt om te zorgen dat de darmen zich volledig kunnen herstellen.  Persoonlijk heb ik zelf ervaren dat ik stress krijg door te perfectionistisch zijn, de lat te hoog te leggen, te weinig sporten en een overvolle agenda. Om te zorgen dat mijn stress dus niet de overhand krijgt, zorg ik ervoor dat ik haalbare doelen stel, voldoende beweeg en momenten in mijn agenda vrijhoud voor rust en ontspanning. Voor de één geeft mindfulness, een rustige wandeling, yoga of het lezen van een boek ontspanning en voor de ander geeft misschien juist een bodyscan, een massage, creatief bezig zijn of een kopje (kruiden)thee drinken met goed gezelschap ontspanning.

Ervaar je zelf wel eens stress in de darmen? 
Ik ben tevens erg benieuwd wat je zelf toepast om stress te verminderen. Je kunt dit in een reactie hieronder laten weten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
In dit e-book staan alle tips die jij nodig hebt om direct je buikpijn te verminderen en blijvend grip op je maag-darmklachten te krijgen. Bestel het e-book nu voor de actieprijs van €2,99 (i.p.v. €4,99).
Deel op facebook
Deel op google
Deel op twitter
Deel op linkedin