Wat te doen tegen maagpijn?

Wat-te-doen-tegen-maagpijn

Maagpijn, steken in de maag of een drukkend gevoel op de maag zijn vervelende klachten. Steken in de maag kan ook een teken zijn van hooggevoeligheid. Andere klachten kunnen wijzen op een opgeblazen buik of gasvorming en dus een verteringsprobleem of voedselintolerantie. Heb jij wel eens last van maagpijn? Je leest hier wat de meest bekende oorzaken zijn met tips hoe je ze kunt oplossen.

Voeding triggers bij maagpijn

Het is voor iedereen heel persoonlijk welke voeding bij jou maagpijn veroorzaakt. De meest bekende zijn: Alcohol, koffie, scherpe kruiden, suiker, koolzuurhoudende dranken en citrusvruchten kunnen de maag irriteren. Ook te veel of te vet eten kan maagpijn veroorzaken. Voedselvergiftiging is ook een belangrijke oorzaak van maagpijn. Als je hebt overgegeven dan heb je vaak nog zeker een dag maagpijn, dat eten in je maag pijnlijk voelt door het zuur. Daarbij zijn er nog meer voeding triggers bij maag-darmklachten. 

Maagpijn door stress

Stress heeft een directe invloed op je spijsvertering, want door stress kun je een tekort aan maagzuur krijgen en hierdoor spijsverteringsklachten krijgen. Misschien herken je de gedachte ‘Ik krijg geen hap door mijn keel’ of ‘het ligt zwaar op de maag’. Dit komt door stress (voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, een eerste date of chronische stress). Er is ook een relatie tussen depressie of somber zijn en maagpijn.

Hoe ontstaat stress
Ons zenuwstelsel bestaat uit 2 delen. Het ene deel, wat het actieve deel wordt genoemd, komt het lichaam in actie (bijvoorbeeld bij stress). Het andere deel gebeurd in rust (dit is onze spijsvertering). Het deel in rust zorgt voor herstel en een soepele spijsvertering. Wanneer er stress in het lichaam zit, komt de spijsvertering op een laag pitje te staan wat kan zorgen voor allerlei verschillende soorten klachten. Af en toe stress hebben is helemaal niet erg, echter hebben mensen steeds meer last van chronische stress wat maagpijn in stand houdt.

Maagpijn door medicijngebruik

Sommige medicijnen kunnen de maagwand irriteren, zodoende worden deze vaak gegeven met een maagbeschermer. Bekende medicijnen met een weerslag op de maag zijn: NSAID’s, antidepressiva, antibiotica, paracetamol, bètablokkers en medicijnen voor cholesterolverlaging. Wees daarom kritisch wat voor medicijnen je gebruikt, omdat ze bijwerkingen kunnen geven. Een natuurlijke oplossing heeft de voorkeur.

Maagpijn door roken

De beschermende werking van het maagslijmvlies wordt geïrriteerd en neemt tevens af door roken. Hierdoor kan maagzuur terug de slokdarm instromen. Tevens kan ook ingeademde lucht tijdens het roken zorgen voor een opgeblazen buik. Bovendien verhoogt roken de stressreactie in het lichaam en zorgt dit voor minder aanmaak van maagzuur, waardoor je eerder spijsverteringsklachten kunt krijgen.

Maagpijn door een voedsel intolerantie

Mogelijk hebben voedselintoleranties een link met een lagere productie van maagzuur. Ook kunnen voedselintoleranties de spijsvertering in de weg zitten. De meest bekende intoleranties zijn: soja, gluten, tarwe, tomaat, melkproducten, paprika, aubergine en pepers. Het bijhouden van een voedseldagboek kan je helpen inzicht te krijgen om te onderzoeken op welke voedingsmiddelen je mogelijk reageert. In de blog ‘in 10 stappen van je PDS af’ lees je onder andere hoe je gebruik kunt maken van het voedingsdagboek.

”Wist je dat men vaak denkt denk dat problemen met de maag ontstaan door een te veel aan maagzuur? Echter is dit niet altijd het geval. Het komt vaak voor door een tekort aan maagzuur. Veel mensen gebruiken hiervoor Rennies, wat juist averechts werkt omdat Rennies overtollig maagzuur (wat er vaak niet is) overzetten in water. Wanneer er onvoldoende maagzuur is, blijft voedsel langer in de maag zitten dan gewenst. De voedselbrij kan pas bij de juiste zuurgraad naar de twaalfvingerige darm en zolang het niet zuur genoeg is, blijft het voedsel zodoende in de maag. Normaal is na het eten van een maaltijd de maag na 3 uur weer leeg, maar bij een vertraagde maaglediging kan voedsel wel 5 uur in de maag blijven zitten! Hierdoor kan de voedselbrij gisten en zorgen voor maagpijn, gasvorming en oprispingen.”

Chernique Straathof – PDS-coach, diëtist en ervaringsdeskundige

Tips tegen maagpijn

Maagpijn kun je direct verlichten door Iberogast, maar je kunt ook door natuurlijke middelen en kleine aanpassingen in de leefstijl maagpijn verminderen. De spijsvertering begint al voordat we een hap hebben genomen, besteed zodoende tijd en aandacht aan de presentatie van je voedsel. Neem de tijd voor je maaltijd en kauw goed, bij het kauwen worden er namelijk al spijsverteringsenzymen aangemaakt.

Drink niet tijdens de maaltijd, hiermee verdun je de spijsverteringssappen en is de vertering niet optimaal. Ook is het erg belangrijk dat je rustig zit en niet staat of loopt tijdens het eten.

Zorg tot slot voor een rustige omgeving zonder afleiding van de televisie, telefoon of tablet. Het is ook belangrijk niet direct te gaan liggen na het eten, zet bijvoorbeeld het hoofdeinde van je bed wat hoger of gebruik een groter kussen. Buk niet te vaak naar voren, maar ga door je knieën. Het is ook erg belangrijk om na 20.00 uur (minimaal 3 uur voor het slapen gaan) niet meer te eten.

Verzachtende voedingsmiddelen zijn gember, kurkuma, kardemon, kruidenthee, kaneel, anijs en fenegriek. Je kunt al onze artikelen lezen over geneeskrachtige kruiden bij een prikkelbare darm.

Wat helpt jou tegen je maagpijn? Laat het hieronder weten in een reactie!

8 reacties op “Wat te doen tegen maagpijn? Een natuurlijke oplossing!”

  1. Ik heb aan een dubbele voedselvergiftiging in Egypte een zwakke maag over gehouden en wat mij erg helpt is kamille etherische olie (of thee werkt ook maar kruiden zijn iets minder effectief) en Pepermint EO bij misselijkheid of inderdaad gember. Ik smeer het vaak op mijn maag en merk dat ik dan beter tegen stank en andere vieze dingen kan maar ook als ik teveel gegeten heb of een baksteen in mijn maag heb. Mijn hondje die last van wagenziekte heeft er ook baat bij… Erg boeiend hoe goed natuurlijke middelen helpen Vroeger was ik verslaafd aan Rennies maar daar ben ik gelukkig van af!

    1. Dank je wel voor de tips, Hans! Super fijn om te horen dat de olie goed werkt en goed dat je geen Rennies meer nodig hebt. Zeker het proberen waard voor vele van ons.

  2. Ik gebruik sinds lange tijd (+ 10 jaar) Paroxetine wegens een angststoornis en na vele merkwisselingen (met dank aan de zorgverzekeraar) begin ik steeds meer maag en darmklachten te krijgen als ik mijn medicatie heb ingenomen. Ik heb geprobeerd om Omeprazol te gebruiken maar word daar nog zieker van. Ik heb al van alles geprobeerd om mijn klachten te verminderen (kruidenthee, IberoGast, pepermunt capsules, Maegh Support, het moment op de dag van inname veranderen) maar niets helpt afdoende. Het beperkt mijn functioneren behoorlijk en heb elke dag veel klachten (opgeblazen gevoel, misselijk, maagpijn). Ik wil het liefst de maagklachten op een natuurlijke manier aanpakken. Ik ben langzaam begonnen met afbouwen van Paroxetine, maar dit moet zeer geleidelijk gaan want het is een moeilijk medicijn om vanaf te komen. Heeft u misschien nog een goed advies voor mij?

    1. Frederique Visser

      We zien vaak dat sommige medicatie voor darmklachten kunnen zorgen. Erg vervelend dat je steeds meer maag- en darmklachten van de medicatie krijgt en dat het je leven hierdoor wordt beperkt. Een warme kruik of douche kan helpen om de opgeblazen gevoel en de maagpijn tegen te gaan. Meer tips kun je lezen in deze blog: https://pdscoaching.nl/3-tips-bij-pds-en-een-opgezwollen-buik/. Gemberthee, kauwen op pepermunt of peterselie kan de misselijkheid verminderen. Het is goed om te kijken of er bepaalde leefstijlfactoren die van invloed kunnen zijn? Onvoldoende rust, slecht slapen en stress kunnen namelijk zorgen voor het uitlokken van darmklachten.

  3. Philemain Verbeek

    Hallo,
    Jaren last van de maag gehad en veel krampen.
    Nu snij ik elke dag een stukje verse gember in kleine stukjes en laat het z’n 10 min. zachtjes koken met beetje water.
    Door de dag heen doe ik wat van deze “thee” in een glas met water erbij naar smaak zodat het niet te pittig is.
    De stukjes die overblijven doe ik in het eten (in de soep of door de groenten).
    Dit helpt bij mij erg goed.

    1. Frederique Visser

      Hallo,
      Wat fijn dat de gember helpt tegen de krampen. Gember zou een ontstekingsremmende en een pijnstillende werking hebben en zorgt daarom ook voor vermindering van pijnklachten. Hierover meer in deze blog: https://pdscoaching.nl/gember-bij-pds/. Wat een goed idee om de overgebleven stukjes gember in het eten te verwerken.

  4. Annet Notmeijer

    Hallo. Heb al jaren last van PDS. Veel mensen hebben last van winderigheid bij last van de maag en darm maar ik moet altijd vreselijk boeren. Komt bij mij eruit door mijn luchtwegen.
    Dan heb ik waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Weet dan niet wat! Dat is het meest irritant want ik let heel goed op wat ik eet. Heb dan ook gelijk obstipatie. En een opgezette buik. Duurt een paar dagen. Drink dan veel munt thee, neem probiotica en eet zo weinig mogelijk…
    Hoe kan dit zo heftig zijn?

    1. Frederique Visser

      Wat vervelend dat je al jaren last hebt van PDS. Hoe de PDS tot uiting komt is bij iedereen verschillend. Het kan zijn dat de een meer last heeft van winderigheid en de ander juist vaker last heeft van opboeren. Erg rot dat je dan ook last hebt van andere klachten. Mensen met PDS hebben een gevoelig lichaam en kunnen sneller last krijgen van (heftige) darmklachten. Zorg dat je je eten goed kauwt en drink bij voorkeur niets tijdens de maaltijd. Lees hierover meer: https://pdscoaching.nl/3-redenen-waarom-je-beter-niet-kunt-drinken-tijdens-de-maaltijd/. Probeer koolzuurhoudende dranken en voedingsmiddelen die kunnen zorgen voor opboeren te beperken. Kruiden- en muntthee kan de opgeblazen buik wat verzachten. Het is inderdaad goed om niet heel de dag door te eten maar om het bij 3 eetmomenten te houden. Opboeren en een opgezette buik kan ook komen door obstipatie. Om obstipatie tegen te gaan kun je een eetlepel lijnzaad door het ontbijt doen om de darmen te stimuleren. Daarnaast kunnen de volgende tips ook werken: kiwi op een nuchtere maag, lauwwarm water met citroen of ‘s ochtends een kopje koffie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top