Wat te doen tegen maagpijn?

Wat te doen tegen maagpijn

Maagpijn, steken in de maag of een drukkend gevoel op de maag zijn vervelende klachten. Steken in de maag kan ook een teken zijn van hooggevoeligheid. Andere klachten kunnen wijzen op een opgeblazen buik of gasvorming en dus een verteringsprobleem of voedselintolerantie. Heb jij wel eens last van maagpijn? Je leest hier wat de meest bekende oorzaken zijn en hoe je ze kunt oplossen.

Voeding triggers bij maagpijn

Het is voor iedereen heel persoonlijk welke voeding bij jou maagpijn veroorzaakt. De meest bekende zijn: Alcohol, koffie, scherpe kruiden, suiker, koolzuurhoudende dranken en citrusvruchten kunnen de maag irriteren. Ook te veel of te vet eten kan maagpijn veroorzaken. Voedselvergiftiging is ook een belangrijke oorzaak van maagpijn. Als je hebt overgegeven dan heb je vaak nog zeker een dag maagpijn, dat eten in je maag pijnlijk voelt door het zuur. Daarbij zijn er nog meer voeding triggers bij maag-darmklachten. 

Maagpijn door stress

Stress heeft een directe invloed op je spijsvertering, want door stress kun je een tekort aan maagzuur krijgen en hierdoor spijsverteringsklachten krijgen. Misschien herken je de gedachte ‘Ik krijg geen hap door mijn keel’ of ‘het ligt zwaar op de maag’. Dit komt door stress (voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, een eerste date of chronische stress). Er is ook een relatie tussen depressie of somber zijn en maagpijn.

Hoe ontstaat stress
Ons zenuwstelsel bestaat uit 2 delen. Het ene deel, wat het actieve deel wordt genoemd, komt het lichaam in actie (bijvoorbeeld bij stress). Het andere deel gebeurd in rust (dit is onze spijsvertering). Het deel in rust zorgt voor herstel en een soepele spijsvertering. Wanneer er stress in het lichaam zit, komt de spijsvertering op een laag pitje te staan wat kan zorgen voor allerlei verschillende soorten klachten. Af en toe stress hebben is helemaal niet erg, echter hebben mensen steeds meer last van chronische stress wat maagpijn in stand houdt.

Maagpijn door medicijngebruik

Sommige medicijnen kunnen de maagwand irriteren, zodoende worden deze vaak gegeven met een maagbeschermer. Bekende medicijnen met een weerslag op de maag zijn: NSAID’s, antidepressiva, antibiotica, paracetamol, bètablokkers en medicijnen voor cholesterolverlaging. Wees daarom kritisch wat voor medicijnen je gebruikt, omdat ze bijwerkingen kunnen geven. Een natuurlijke oplossing heeft de voorkeur.

Maagpijn door roken

De beschermende werking van het maagslijmvlies wordt geïrriteerd en neemt tevens af door roken. Hierdoor kan maagzuur terug de slokdarm instromen. Tevens kan ook ingeademde lucht tijdens het roken zorgen voor een opgeblazen buik. Bovendien verhoogt roken de stressreactie in het lichaam en zorgt dit voor minder aanmaak van maagzuur, waardoor je eerder spijsverteringsklachten kunt krijgen.

Maagpijn door een voedsel intolerantie

Mogelijk hebben voedselintoleranties een link met een lagere productie van maagzuur. Ook kunnen voedselintoleranties de spijsvertering in de weg zitten. De meest bekende intoleranties zijn: soja, gluten, tarwe, tomaat, melkproducten, paprika, aubergine en pepers. Het bijhouden van een voedseldagboek kan je helpen inzicht te krijgen om te onderzoeken op welke voedingsmiddelen je mogelijk reageert. In de blog ‘in 10 stappen van je PDS af’ lees je onder andere hoe je gebruik kunt maken van het voedingsdagboek.

''Wist je dat men vaak denkt denk dat problemen met de maag ontstaan door een te veel aan maagzuur? Echter is dit niet altijd het geval. Het komt vaak voor door een tekort aan maagzuur. Veel mensen gebruiken hiervoor Rennies, wat juist averechts werkt omdat Rennies overtollig maagzuur (wat er vaak niet is) overzetten in water. Wanneer er onvoldoende maagzuur is, blijft voedsel langer in de maag zitten dan gewenst. De voedselbrij kan pas bij de juiste zuurgraad naar de twaalfvingerige darm en zolang het niet zuur genoeg is, blijft het voedsel zodoende in de maag. Normaal is na het eten van een maaltijd de maag na 3 uur weer leeg, maar bij een vertraagde maaglediging kan voedsel wel 5 uur in de maag blijven zitten! Hierdoor kan de voedselbrij gisten en zorgen voor maagpijn, gasvorming en oprispingen.''

Chernique Straathof - PDS-coach, diëtist en ervaringsdeskundige

Tips tegen maagpijn

Maagpijn kun je direct verlichten door Iberogast, maar je kunt ook door natuurlijke middelen en kleine aanpassingen in de leefstijl maagpijn verminderen. De spijsvertering begint al voordat we een hap hebben genomen, besteed zodoende tijd en aandacht aan de presentatie van je voedsel. Neem de tijd voor je maaltijd en kauw goed, bij het kauwen worden er namelijk al spijsverteringsenzymen aangemaakt. 

Drink niet tijdens de maaltijd, hiermee verdun je de spijsverteringssappen en is de vertering niet optimaal. Ook is het erg belangrijk dat je rustig zit en niet staat of loopt tijdens het eten.

 Zorg tot slot voor een rustige omgeving zonder afleiding van de televisie, telefoon of tablet. Het is ook belangrijk niet direct te gaan liggen na het eten, zet bijvoorbeeld het hoofdeinde van je bed wat hoger of gebruik een groter kussen. Buk niet te vaak naar voren, maar ga door je knieën. Het is ook erg belangrijk om na 20.00 uur (minimaal 3 uur voor het slapen gaan) niet meer te eten.

Verzachtende voedingsmiddelen zijn gember, kurkuma, kardemon, kuidenthee, kaneel, anijs en fenegriek. Je kunt onze zeven artikelen lezen over geneeskrachtige kruiden bij een prikkelbare darm

Wat helpt jou tegen je maagpijn? Laat het hieronder weten in een reactie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
Deel op facebook
Deel op google
Deel op twitter
Deel op linkedin