3 tips als je niet kan slapen vanwege buikpijn

Niet slapen vanwege buikpijn

Voldoende slaap en rusten is belangrijk om van je darmklachten af te komen. Sommige mensen met het prikkelbare darm syndroom of PDS kampen vaak met vermoeidheid en slapen slechter. Wanneer je lichaam moe is, kan de spijsvertering minder goed zijn werk doen en dit kan voor darmklachten zorgen. Daarbij ben je wanneer je niet goed uitgerust bent extra gevoelig voor prikkels, die ook weer voor buikpijn kunnen zorgen. Niet alleen het aantal uur dat je slaapt zijn belangrijk, maar ook de kwaliteit hiervan. Zo kan iemand aan 6 uur slaap al genoeg hebben en met voldoende energie de hele dag door te komen. Terwijl iemand die bijvoorbeeld 10 uur slaapt, toch moe wakker kan worden. In deze blog lees je 3 tips die kunnen helpen wanneer je niet kan slapen vanwege de buikpijn.

Let op met wat je eet en drinkt als je moeite hebt met niet kunnen slapen vanwege buikpijn

Het verteren van de voeding kost je lichaam veel energie. Voor een goede spijsvertering is het daarom belangrijk om gedurende dag gezond en regelmatig te eten. Daarnaast is het af te raden om later op de dag een zware maaltijd te eten. Het kost het lichaam veel energie om zo’n maaltijd te verteren, waardoor het lichaam niet in rust komt en zo een goede nachtrust kan verstoren. Probeer daarom het liefst na 20.00 niets meer te eten. Daarnaast is het af te raden om (zoete) tussendoortjes of drankjes te nemen gedurende dag. De suikers die hierin zitten kunnen je namelijk wakker houden later op de dag.

Cafeïne heeft een stimulerende werking op de hersenen, maag en de darmen

Een bekende nachtrustverstoorder is cafeïne, maar niet onbelangrijk om nog een keer te noemen. Cafeïne heeft namelijk een stimulerende werking op onder andere de hersenen, maag en ook op de darmen. Vermijd zo veel mogelijk cafeïne houdende dranken in de avond zoals koffie en ook zwarte, groene en witte thee. Wel kan een decafé of een kruidenthee een goede optie zijn, deze dranken bevatte namelijk geen cafeïne. Naast de cafeïne is ook alcohol een boosdoener als het gaat om een goede nachtrust. Alcohol zorgt er namelijk voor dat de slaap korter en van verminderde kwaliteit is. Lees hier meer over welke soorten alcohol het meest geschikt zijn bij maag en darmklachten.

Anouschka: “De REM-slaap wordt ook wel de droomslaap genoemd en heeft als functie om ervaringen van de dag te verwerken. Wanneer je tekort slaapt, kom je niet in deze REM-slaap terecht. Hierdoor word je minder uitgerust wakker en ben je vatbaarder voor het krijgen van darmklachten.

De REM-slaap is essentieel om uitgerust wakker te worden

Dit heeft te maken doordat je niet in de REM-slaap komt. Je slaap bestaat uit verschillende stadia’s waarvan de REM-slaap de laatste is. De REM-slaap wordt ook wel de droomslaap genoemd. Deze fase kost veel energie, waarbij grote activiteit van lichaam en geest plaats vindt. De functie van de droomslaap is om de geest te verfrissen en ervaringen die we tijdens de dag hebben opgedaan te verwerken. Wanneer je te kort slaapt kom je ook niet in deze REM-slaap terrecht. Hierdoor wordt je minder uitgerust wakker en dit kan voor darmklachten. Mensen die te weinig slapen hebben de neiging om meer koffie te drinken en suikers te eten gedurende de dag, ter compensatie van de onvoldoende nachtrust. Vervolgens kan je hierdoor weer moeilijker in slaap komen.

Bereid je goed voor als je niet kunt slapen vanwege buikpijn

Een goede voorbereiding is het halve werk. Op tijd naar bed gaan betekent dat je op tijd moet gaan voorbereiden om richting bed te gaan. Zet ten eerste een vaste tijd in dat je richting bed wilt gaan. Zo wen je jezelf een ritme aan en kan je makkelijker in slaap komen. Heb je moeite met aanstalten te maken om naar bed te gaan? Dan kan het handig zijn om een wekker te zetten om je te helpen te herinneringen dat het tijd is om je voor te gaan bereiden om richting bed te gaan. Een vast ritueel voor het slapen gaan kan ook helpen. Eerst lekker een warme douche, pyjama aan, kopje kruidenthee drinken en daarna rustig in bed nog iets te lezen. Lekker ontspannen zijn is ook goed om buikpijn te voorkomen. Neem liever kamillethee om je buik te helpen ontspannen. 

Pas op met blauw licht als je slaapproblemen hebt

Daarnaast is het is belangrijk om op te letten met het gebruik van blauw licht in de avond. Blauw licht is afkomstig van de beeldschermen waar wij dagelijks naar kijken. Dit blauwe licht onderdrukt de melatonine afscheiding en kan zo ons bioritme verstoren. Melatonine is namelijk een stofje dat ons slaperig maakt. Wanneer je naar het blauwe licht kijkt denkt je lichaam dat het overdag is, terwijl het eigenlijk al avond of nacht is. Hierdoor kom je slechter in slaap. Stop daarom minimaal een uur voor het slapen gaan naar het kijken van televisie, te werken op de computer of nog even een aantal appjes te sturen via je telefoon. Mocht je vlak voor het slapen gaan toch nog even op je telefoon of computer moeten kijken, schakel dan de blauwlichtfilter op je apparaat aan.

Buikpijn en niet kunnen slapen

Niets is vervelender dan wakker te liggen door de buikpijn. Een aantal tips kunnen je helpen om deze buikpijn te verminderen en hopelijk zo beter in slaap te komen. Een goede oefening kan de diepe ademhalingsoefening zijn. Ga lekker rustig liggen in een comfortabele houding. Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte en adem diep 4 tellen in, houdt deze adem 7 tellen vast om vervolgens in 8 tellen weer uit te ademen. Herhaal dit nog een aantal keer tot je de buikpijn voelt afnemen en meer relaxed voelt. Pieker je veel? Download dan hier de loslaat ballon meditatie. Ook kan warmte de buikpijn verminderen. Warmte stimuleert de bloedsomloop en zorgt voor ontspanning in de spieren. Maak een warm kruikje en leg deze op je buik. Ook kan een lekker warm bad met lavendel voor warmte en ontspanning zorgen. Als laatste kunnen warme kruidendrankjes voor verlichting van de buikpijn zorgen. Denk hierbij aan een gember, kamille of een andere kruidenthee.

Wat doe jij om goed te kunnen slapen? Laat het hieronder weten in een reactie.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top