3 tips bij PDS en een opgezwollen buik

PDS en opgezwollen buik

Hoe vervelend is het als je iets hebt gegeten en je krijgt een opgezwollen buik bij je PDS? Je kleding zit niet meer lekker, je voelt je opgeblazen en hebt misschien ook nog eens last van winderigheid. Ik ken deze situatie maar al te goed van vroeger en het liefst zat ik dan thuis op de bank een tv-serie te kijken met een kruik op mijn buik en een kop kruidenthee. Dit hielp me toentertijd om de opgezette buik de verminderen. Maar wat kun je het beste doen als je dit wilt voorkomen? In mijn blog lees je 3 tips bij een opgezwollen buik en PDS.

1. Beperk gasvormende producten

Misschien heb je wel eens gehoord dat je last kunt krijgen van winderigheid als je bruine bonen eet. Dit klopt! Bruine bonen horen bij de groep van de peulvruchten die een gasvormende werking hebben. Andere voorbeelden van peulvruchten zijn: kapucijners, kidneybonen, zwarte bonen, linzen, kikkererwten, adukibonen en erwten(soep). Heb je snel last van een opgeblazen buik? Dan raad ik je aan om peulvruchten te beperken.

Frisdranken en andere koolzuurhoudende dranken hebben ook een gasvormende werking. Door het koolzuur kun je een boer gaan laten en je buik kan gaan opzetten. Hetzelfde geld voor alcoholhoudende dranken, zoals bier of champagne. Kunstmatige zoetstoffen, zoals in light-frisdranken en suikervrij snoep, kun je beter ook vermijden als je last hebt van opgeblazenheid. Verder zijn er bepaalde groenten met een gasvormende werking, zoals rode kool, witte kool, zuurkool en spruitjes. Laat al deze gasvormende producten eens een week weg en kijk dan hoe het gaat met je opgeblazen buik.

2. Eet met aandacht

Er zijn maar weinig mensen die nog gewend zijn om met aandacht te eten. Het liefst doen we verschillende dingen tegelijk, maar hierdoor is er vaak weinig aandacht voor het eten en de spijsvertering. Stel dat je in de lunchpauze met je collega’s gaat wandelen. Dan ben je drie dingen tegelijk aan het doen: je lunch aan het eten, wandelen en praten met je collega’s. Misschien ben je ondertussen ook nog berichten aan het beantwoorden op je smartphone.

De energie gaat dan naar het actieve deel, het wandelen, in plaats van de spijsvertering. Bovendien kan praten tijdens het eten er ook voor zorgen dat je veel lucht in hapt, waardoor je kans op een opgeblazen buik wordt vergroot. Eet liever aan tafel en neem de tijd om te kauwen. Wil je toch praten tijdens het eten? Spreek dan af dat jullie om en om praten. Eerst mag jij een halve minuut praten en daarna de ander aan tafel. Zo geef je elkaar de tijd om rustig op een hap te kauwen en voorkom je dat je een opgeblazen buik krijgt.

3. Zorg voor voldoende ontspanning na de maaltijd

Met ons gehaaste leven zijn we vaak gewend om direct na het eten weer iets anders te gaan doen. Na het avondeten sporten, fietsen naar ons werk direct na het ontbijt of zelfs eten tijdens het wandelen . Doordat we ons lichaam op deze manier geen rust geven om ons voedsel te verwerken, is de kans op opgeblazenheid veel groter. Blijf liever nog even aan tafel zitten, voordat je weer verder gaat met je dag.

Een goede oefening is om na het avondeten aan tafel 5 minuten de stroom van je ademhaling te volgen. Het is een makkelijke manier om even de tijd ‘stil te zetten’, zodat je in het ‘nu’ leeft. Door bewust te ademen, kan je lichaam zich meer ontspannen, wat een gunstige werking heeft op de spijsvertering. Wil je sporten na het (avond)eten? Wacht dan minimaal 1,5 uur, totdat je eten gezakt is.

“Ik ken deze situatie maar al te goed van vroeger en zat dan het liefst thuis op de bank een tv-serie te kijken met een kruik op mijn buik en een kop kruidenthee. Gelukkig gebeurt dit bijna nooit meer. De diepe buikademhaling helpt me goed tegen een opgeblazen buik en rustig aan doen.”

Janna Koopman – Prikkelbare Darm Coach

Weet je nog meer tips bij een opgezwollen buik en PDS of heb je een vraag? Laat dan hieronder een reactie achter.

Lees meer blogs om je opgeblazen buik en PDS te verminderen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top