De oorzaken van rommelende darmen en winderigheid

Rommelende darmen en winderigheid de oorzaken

Rommelende darmen en winderigheid komt vaak voor bij mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS). Denk hierbij aan het laten van winden, boeren en borrelende darmen. Deze geluiden kunnen samengaan met vervelende klachten zoals buikpijn, opgeblazen gevoel en winderigheid. Een borrelende buik of darmen zijn natuurlijk vervelend. Dit is vooral wanneer je niet weet waar deze geluiden vandaan komen en niet weet wat je eraan kan doen. In een reeks van blogs gaan we in op de verschillende geluiden uit het maag-darmkanaal. Wat zijn de oorzaken van deze geluiden en wat betekent het? Daarbij worden een aantal tips gegeven zodat je de klachten zelf meteen kunt verminderen. In deze blog gaan we in op het onderwerp: winderigheid.  

Rommelende darmen en winderigheid: Wat is normaal en hoe ontstaat het?

Windjes laten is niet meer dan normaal. Een mens laat immers gemiddeld 12- 25 windjes op een dag, waarvan je meestal vrij weinig merkt. Bij iedereen is er een bepaalde hoeveelheid gas in het maagdarmkanaal aanwezig. Deze gassen zijn onder ander afkomstig van het inslikken van lucht en gasvorming die plaats vindt in de darmflora. De darmflora is de verzamelnaam voor de bacteriën die zich in de darmen bevinden. Deze bacteriën bewerken de onverteerbare voedingsresten die in de dikke darmen terecht komen: hierbij komen gassen vrij. Een ander klein deel van de gassen is afkomstig van de bloedsomloop. Gas word daarnaast voor een gedeelte afgegeven door het bloed aan de darmen en dit gebeurt ook weer andersom. 

Stinkende en harde winden bij winderigheid

We kennen ze allemaal wel: de zachte stinkende scheet en de harde, maar vrijwel reukloze scheet. Allebei natuurlijk even onprettig, maar waardoor stinkt de ene scheet meer dan de andere en is de andere juist weer harder van geluid? Een scheet of wind bestaat uit meerdere reukloze gassen: stikstof, zuurstof, koolstofdioxide, methaan en waterstof. De onaangename geur van de scheet wordt met name veroorzaakt door zwavelverbindingen die zich in de darmen vormen. Deze zwavelverbindingen zijn afbraakproducten van eiwitten die door bacteriën in de darmen worden uitgescheiden. Deze hebben de typerende lucht van rotte eieren en zwavel. Scheten met een onaangename geur worden veroorzaakt door verschillende redenen. Dit kan komen door het eten van bepaald voedsel, spijsverteringproblemen of andere onderliggende oorzaken. Vaak duiden stinkende scheten op een slechte eiwitvertering.

Gratis recepten bij rommelende darmen

Heb je last van winderigheid of rommelende darmen? Download dan deze darmproof recepten!

“Stinkende scheten duiden vaak op een slechte eiwitvertering, terwijl harde scheten te maken hebben met een slechte vertering van koolhydraten.”

Hoe vervelend is het wanneer je een harde scheet moet laten in het bijzijn van anderen? Je kan je behoorlijk schamen als je een stinkende scheet laat, maar bij een harde scheet net zo goed. Harde scheten hebben vaak te maken met een slechte vertering van koolhydraten. Wanneer het niet goed lukt om de koolhydraten te verteren of juist te weinig ervan eet, gaan de bacteriën en gisten in je darmen hierop los. Zij produceren veel, maar bijna reukloze gassen. Deze gassen zorgen vervolgens voor de harde scheten. Naast de hoeveelheid ingeslikte gas en de gassen die uit je voedsel worden omgezet, heeft ook de vorm van de sluitspier invloed op het geluid van de scheet. Wanneer de kringspier ontspannen is, zal de scheet met een ander geluid eruit komen, dan wanneer deze strakgespannen staat.

Oorzaken rommelende darmen en winderigheid

Maar de ene wind is de andere niet. Extra gasvorming kan vervelend zijn, vooral wanneer je er weinig controle over hebt. Als de wind ongelegen komt, erg hard is of stinkt kan dit voor ongemak zorgen. Daarbij kan winderigheid gepaard gaan met andere klachten zoals buikpijn, boeren, diarree en een opgeblazen buik. Winderigheid kan worden veroorzaakt door het inslikken van te veel lucht. Dit kan gebeuren wanneer je rookt, kauwgom eet, slurpt, door een rietje drinkt of gehaast eet of drinkt. Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen voor extra winderigheid zorgen. Denk hierbij aan: peulvruchten, zuivel, knoflook, ui, sterk gekruid eten, eieren, koolsoorten en vezel- en zetmeelrijke voedingsmiddelen. Echter is het voor ieder persoon heel verschillend welke producten precies voor klachten kunnen zorgen. Bekijk hier de beste tips om gasvorming te voorkomen.

“Ik merk dat ik zelf last krijg van winderigheid bij het eten van peulvruchten en sterk gekruid eten. Verder helpt het bij mij om minder of geen tussendoortjes te nemen en niet te drinken tijdens de maaltijd.”

Verminderen van winderigheid

Winderigheid is erg vervelend en kan door verschillende redenen worden veroorzaakt, waar je niet altijd invloed op hebt. Wel kunnen een aantal tips helpen om de winderigheid te verminderen of te voorkomen. Als eerste is het belangrijk wanneer je een windje moet laten, dit ook moet laten gaan. Het inhouden van de winden maakt het vaak erger en veroorzaakt daarbij vaak buikpijn. Natuurlijk is niet altijd de situatie gelegen om de wind te kunnen laten, maar probeer dan even een momentje voor jezelf te vinden of naar het toilet te gaan. Het drinken van kruidentheeën gemaakt van gember, kamille of pepermunt kunnen voor verlichting zorgen. Deze kruiden werken namelijk kalmerend op de buik en het spijsverteringstelsel.  

Gasvorming wordt vaak veroorzaakt door voedingsmiddelen die slecht te verteren zijn. Kauw daarom goed op je eten, zodat dit beter verteerd kan worden. Daarnaast is het verstandig om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden waarvan je weet dat die bij jou voor extra gasvorming zorgen. Ook het mijden van koolzuurhoudende dranken zorgt voor minder gas in het maag-darmkanaal. Cafeïne maakt de darmen actiever, wat kan zorgen voor extra gasvorming. Bovendien is de manier van eten is belangrijk. Zorg ervoor dat je rustig eet, de tijd neemt en niet te veel lucht inslikt tijdens de maaltijd. Vermijd daarom ook om veel te praten tijdens het eten.

Wat doe jij om een rommelende buik en winderigheid te verminderen? Laat het hieronder weten in een reactie, zodat we elkaar kunnen inspireren!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

17 reacties op “Rommelende darmen en winderigheid: de oorzaken”

  1. Annemarie van Pul

    Ik ben zo dankbaar jullie gevonden te hebben. Ik had alleen een vraagje: Mijn vriendin zou ook veel baat hebben bij de 5 meest gelezen blogs uit de nieuwsbrief. Mag ik die doorsturen en hoe doe ik dat?

    1. Wat fijn om te horen dat je blij bent om ons gevonden te hebben, Annemarie! Natuurlijk mag je de nieuwsbrief doorsturen naar je vriendin! Je kunt het beste op de mail van de nieuwsbrief antwoorden door op reply te klikken en dan de e-mail van je vriendin te noemen. Dan kan ik de mail persoonlijk doorsturen en indien gewenst haar ook op de e-maillijst zetten.

  2. Wat een ontdekking, deze site waar vrijuit gesproken wordt over winden, borrelende darmen, PDS enz. Dank!!!
    Ik ben vaak hopeloos door deze klachten die aanhouden ondanks alles wat ik er al aan gedaan heb: van voeding, tot ademhalingsoefeningen tot pre/ probiotica, glutamine waterkefir enz enz. Het gerommel leidt ook tot slaapproblemen en vice -versa.

  3. Ik nam vanavond een nekje Griekse yoghurt met zo’n honing smaakje. Een paar minuten na het opeten krijg ik zo’n pijn in mijn buik. Het voelt of er een steen in zit en mijn darmen maken erg lawaai Ik voel me er niet prettig door.

    1. Wat vervelend dat je zo’n last kreeg na het nemen van Griekse yoghurt met een honingsmaakje. Dit gevoel ken ik ook nog wel uit het verleden en dat is echt niet prettig. De tip die ik je voor nu kan meegeven: kies liever voor naturel Griekse yoghurt en haal deze een half uur van te voren uit de koeling. De kou kan namelijk ook zorgen voor buikklachten. Je kunt bijvoorbeeld het volgende recept proberen: https://pdscoaching.nl/gezond-ontbijt-met-lactosevrije-yoghurt-en-banaan/

  4. Niet te doen hier met de rommelende darmen.
    Hier prikkelbare darmen, coeliakie, koemelkeiwitallergie en tarweallergie.
    Gastritis en nog zoveel meer ik neem dagelijks 4 Bactiol plus in op aanraden van dokter.
    En nog van alles om de darmen te kalmeren maar niets die toch een beetje de pijn verzacht.
    Ik heb ook last van spanning en stress en weet dat dit hier invloed op heeft.
    Graag zou ik hulp krijgen, zou je eeuwig dankbaar zijn mocht ik toch iets minder pijn hebben.

    1. Frederique Visser

      Wat vervelend dat je zo’n last hebt van je darmen. Jammer dat de Bactiol niet werkt. Stress en spanning hebben zeker invloed en kunnen zelfs de klachten verergeren. Ik wil je graag helpen om de darmklachten weer onder controle te krijgen. Vind je het fijn om een gratis online consult in te plannen om je klachten te bespreken? Je kunt via de online agenda een afspraak maken op een tijdstip dat jou het beste uitkomt: https://pdscoaching.nl/afspraak-inplannen/.

    2. Ha Kimmy,
      bij mij helpt het drinken van kamillethee heel goed. Elke ochtend voor het ontbijt eerst een kopje kamillethee drinken (zonder suiker uiteraard) kalmeert de darmen heel goed. De kamillethee die je bij Holland & Barett kunt kopen is een natuurlijke kruidenthee en geen gemanipuleerde zoals uit de supermarkt. Kamillethee uit de supermarkt helpt vaak niet (althans het hielp niet bij mij)

  5. Hallo ik ben laatst naar ziekenhuis geweest voor m’n darmen.
    Moest drie buisje vullen en 24 bak ontlasting.
    Ze hebben niks gevonden toch heb ik last van m’n darmen.
    Veel gas en gerommel in me darmen, ik moest pepermuntolie gaan gebruiken het werkt niet echt.

    1. Frederique Visser

      Wat jammer dat de pepermuntolie niet echt werkt voor je darmklachten. Gasvorming en gerommel in de buik is erg vervelend. Bepaald voedsel kan bij sommige mensen voor gasvorming veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan peulvruchten of ui. Verder is het belangrijk om rustig te eten aan tafel en goed te kauwen. Blijf na het eten ook eventjes zitten zodat het eten goed kan zakken. Tevens kan je spijsvertering ook wat rust geven door niet te drinken tijdens of vlak na het eten. Hierover lees je meer in deze blog: https://pdscoaching.nl/3-redenen-waarom-je-beter-niet-kunt-drinken-tijdens-de-maaltijd/.

  6. Bij rechtstaan overmatig last van luide scheten. Niet bij het zitten. Ben al ouder, geen gasvormig in darmen. Last van luide scheten na stoelgang. Hoe kan dat verholpen worden? Kan een vorm van de sluitspier hier iets mee te maken hebben? Heb al verschillende dokters geraadpleegd zonder oplossing. Kan botox helpen?

    1. Janna Koopman

      Wat vervelend dat je last hebt van luide scheten na de stoelgang. Luide scheten wijzen op een probleem bij de koolhydratenvertering. Eet je veel zetmelen, (toegevoegde) suikers en fruit? In de volgende blog lees je meer over in welke producten veel en weinig koolhydraten zitten: https://pdscoaching.nl/koolhydraatarm-dieet-goed-voor-darmen/#:~:text=Het%20koolhydraatbeperkt%20dieet%20is%20geen,het%20koolhydraatbeperkt%20dieet%20bij%20PDS.

      Daarnaast kan het helpen om naar het toilet te gaan met een krukje onder de voeten. Op die manier kunnen gassen vanuit de darmen tijdens het ontlasten beter losgelaten worden. Het helpt ook om wat langer te blijven zitten. Eerst zou ik dit proberen om te kijken of het verbetering geeft. Mocht je hulp willen van een PDS-diëtist, dan kun je altijd even contact opnemen. Heel veel succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top