Buikpijn en eetstoornissen

Buikpijn en eetstoornissen

Buikpijn en eetstoornissen

Buikpijn en eetstoornissen

Wanneer je zelf een eetstoornis hebt weet je wellicht wat voor negatieve impact dit heeft op jouw lichaam en voornamelijk jouw spijsvertering. Veel mensen met een eetstoornis ontwikkelen klachten zoals buikpijn en soms zelfs het prikkelbare darm syndroom (PDS). Heb je last van een eetstoornis of heb je een eetstoornis gehad en heb je daardoor buikpijn of PDS? Lees dan hierover meer in dit artikel.

Eetstoornis heeft een negatieve werking op de darmen

Wanneer je een eetstoornis hebt zoals Anorexia Nervosa, Boulimia Nervosa of Binge Eating Disorder kun je periodes ervaren van weinig of overmatig eten, braken, laxeren, extreem veel sporten en/of eenzijdig eten. Het heeft een ongelooflijke negatieve invloed op je maag-darmstelsel. Dit is een reden waarom vaak buikpijn voor komt bij eetstoornissen. 

Toen ik, Chernique, nog een eetstoornis had, ervaarde ik regelmatig buikpijn die ik niet kon verklaren. Voornamelijk mijn darmen en maag deden zeer; het was een zeurende of stekende pijn. Soms kwam de pijn voort uit mijn slechte en onregelmatige eetgedrag, maar ook door compensatiegedrag of vanwege stress. Compenseren is iets wat vaak voorkomt bij eetstoornissen en betekent dat ze iets gevoelsmatig rechtzetten. Maar mensen met een eetstoornis zetten dingen recht die helemaal niet krom waren, bijvoorbeeld compenseren na een avond uit eten gaan of na het eten van een stukje taart. Compenseren gebeurd vaak door middel van niet eten, braken, laxeren en/of overmatig sporten.

Buikpijn en eetstoornissen hebben alles met elkaar te maken

Doordat ik vaak te weinig of onregelmatig at, kreeg mijn lichaam heel wat te verduren. Hierdoor kreeg mijn lichaam over het algemeen te weinig voedingsstoffen binnen waardoor het niet goed kon functioneren. Mijn spijsvertering lag helemaal stil wat resulteerde in buikpijn, buikkrampen en obstipatie. Naast het feit dat mijn eten onvolwaardig en eenzijdig was, was het in mijn hoofd ook een chaos. Door de gedachtes in mijn hoofd over het wel/niet eten ervaarde ik constant stress, wat weer resulteerde in nog meer buikpijn en buikkrampen. Buikpijn en eetstoornissen  hebben dus alles met elkaar te maken. 

Angsten en spanningsbuikpijn

Vaak is er bij een eetstoornis meer aan de hand dan angst om aan te komen of drang naar eten. De angst, stress en emoties kunnen zich uiten in spanningsbuikpijn. Bij mensen zonder eetstoornis uit dit zich in bijvoorbeeld nekklachten of hoofdpijn. Het is dus helemaal niet gek dat wanneer je een eetstoornis hebt, je last hebt van je buik. Wel is dit natuurlijk erg vervelend en tevens kan het ervoor zorgen dat je minder trek hebt of zelfs misselijkheid of pijn ervaart. Spanningsbuikpijn kun je verminderen door een ademhalingsoefening te doen, een rustige wandeling te maken en door te leren omgaan met je emoties.

Wanneer je herstellende bent van een eetstoornis en je weer gevarieerd en regelmatig gaat eten, moeten je darmen hier ook aan wennen. Ik merkte dat het mijn lichaam erg veel energie kostte. Daarnaast was ook mijn hongergevoel verstoord en kampte ik regelmatig mat kramp of een opgezette buik. Gelukkig kunnen veel maag-darmklachten na verloop van tijd minder worden of geheel verdwijnen. Helaas in mijn geval, en bij veel anderen, is er in de loop van de jaren zoveel schade opgelopen waardoor klachten niet meer afnemen. Je houdt dan het prikkelbare darm syndroom als gevolg van je eetstoornis over.

Om een gezonde spijsvertering te hebben met een rustige buik zonder pijn, is het belangrijk om regelmatig te eten met elke dag voldoende voedingsstoffen, vocht, vezels, vitamines en mineralen.

​Misschien heb jij ook wel last van buikpijn, buikkrampen, borrelende darmen, steken, obstipatie of andere maag-darmklachten. Wanneer je nog een eetstoornis hebt, is dit erg vervelend maar natuurlijk niet zo gek. Echter, wanneer je hersteld bent en je buik nog steeds pijn doet is het belangrijk om dit signaal van je lichaam serieus te nemen en hulp te zoeken voor jouw prikkelbare darm. Zorg goed voor je buik wanneer deze pijn doet, wees lief voor jezelf en schakel hulp in als je er alleen niet uitkomt. 

Chernique
Chernique Straathof (PDS coaching) PDS-coach, diëtist, ervaringsdeskundige, spreker en schrijver.

Chernique: “Als diëtist gespecialiseerd in het Prikkelbare Darm Syndroom combineer ik diëtetiek en coaching in het traject. Je gaat leren welke voeding en leefstijl bij jou past door te leren luisteren naar je lichaam.”

‘’Jarenlang kampte ik met de eetstoornis Anorexia Nervosa. In deze tijd heeft mijn lichaam het flink te verduren gehad. Tijdens mijn herstel in de kliniek heb ik geleerd om zes keer per dag een kleine hoeveelheid te eten, namelijk drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. Dit heeft mij destijds zeker geholpen om weer een normaal eetpatroon aan te leren en een gezond gewicht te bereiken. Helaas heb ik door mijn eetstoornis het prikkelbare darm syndroom over gehouden waar ik na mijn herstel nog veel last van heb gehad. Eetstoornissen en buikpijn hebben alles met elkaar te maken! Tijdens het traject ‘Je darmen de baas’, leerde ik juist dat het voor mijn PDS beter was om minder vaak op een dag te eten, maar wel producten te gebruiken die puurder en voedzamer zijn. Nu ben ik hersteld van mijn eetstoornis én ben ik vrij van darmklachten.’’

Chernique Straathof – Ervaringsdeskundige, PDS-coach en diëtist

Als je vragen of opmerkingen hebt naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust contact met mij op voor een oriënterend telefoongesprek.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *