Bij PDS en darmklachten kun je beter niet te vaak eten

niet te vaak eten bij PDS en darmklachten

Als je PDS (prikkelbare darm syndroom) of darmklachten hebt, kun je beter niet te vaak eten. Het gekke is dat ik van mijn cliënten juist het volgende hoor: “Ik verdeel de maaltijden over de dag, zodat mijn darmen gelijkmatig alle voedingsstoffen op kunnen nemen”. Ze nemen dan bijvoorbeeld een vezelrijk ontbijt, een cracker tussendoor, een vezelrijke lunch, nog een granenreep als snack met opgevolgd een stukje fruit, met een ‘schijf-van-vijf’-diner volop met zetmelen, later op de avond een toetje en misschien nog een cappuccino. Ze hebben vaak gehoord dat ze regelmatig moeten eten om de spijsvertering op gang te krijgen. Dit zijn adviezen die ik vaak ook hoor van andere diëtisten of therapeuten. Wil je weten waarom het beter is om niet te vaak te eten bij PDS en darmklachten? Lees dan snel verder!

Darmklachten bij PDS kun je verminderen door niet te vaak te eten

Telkens als je gaat eten wordt je immuunsysteem geactiveerd; het systeem dat zich verdedigt tegen indringers zoals virussen en bacteriën. Dit systeem kost heel veel energie en gaat ook ten koste van de spijsvertering. De alvleesklier heeft twee functies: de aanmaak van spijsverteringsenzymen en het reguleren van de bloedsuiker. Op het moment dat je eet, gaat ook de bloedsuiker omhoog. Om glucose uit voeding op te nemen heeft het lichaam insuline nodig. Dit wordt aangemaakt door de alvleesklier. Als je vaak op een dag eet, dan geeft de alvleesklier meer aandacht aan de bloedsuiker reguleren dan aan spijsverteringsenzymen aanmaken. Hierdoor vergroot je de kans op darmklachten, zoals buikpijn, diarree, obstipatie, winderigheid en een opgeblazen buik. Intermittent fasting kan wel goed werken om je darmklachten te verminderen.

“Jarenlang was ik gewend om de hele dag door te eten. Het koste me bij het begin veel moeite om dit te veranderen, omdat ik te maken had met energiedips. Het is me gelukt om dit af te bouwen door alle tussendoortjes te vervangen voor koolhydraatarme varianten, zoals wat groenten, een handje nootjes of een gekookt eitje. Inmiddels eet ik nog maar 2-3 drie goede maaltijden per dag, ben ik blijvend van mijn ‘9-maanden-zwanger’-buik af en kan ik weer vertrouwen op wat mijn lichaam aangeeft.”

Janna Koopman – Prikkelbare Darm Coach

Bij frequent maaltijden eten krijgen je darmen geen rust

Als je last hebt van je darmen, dan heeft je spijsvertering er al moeite mee om al het werk dat hier bij hoort bij te houden. Het proces van voeding afbreken tot kleine stukken, voedsel ontsmetten, voedingsstoffen opnemen en restproducten uitscheiden. Het kost allemaal al zoveel energie! Hoe kunnen je darmen voldoende rust krijgen om te herstellen als je de hele dag door eet? Geef je darmen liever wat meer rust tussendoor door niet te eten en eet alleen om momenten dat je lichaam aangeeft dat je flinke trek hebt. Je darmen zullen je dankbaar zijn! Je kunt tussendoor natuurlijk wel wat (warm) water of kruidenthee nemen. Verder is voldoende rust en slaap ook essentieel voor een goed herstel.

Aandachtig eten gaat niet als je vaak eet en dit kan PDS en darmklachten geven

Je kunt niet tijdens iedere maaltijd met volle aandacht erbij zijn. Hoe vaker je op een dag eet, hoe minder aandacht je zult hebben voor alle momenten dat je eet. Als je ook tussendoortjes neemt, dan eet je die misschien wel staand of terwijl je iets anders aan het doen bent. Juist als je je darmklachten wilt verminderen, is het belangrijk om met aandacht te eten. Dit betekent rustig zitten aan tafel, zonder telefoon, krant of smartphone.  100% aandacht voor wat je eet; de geuren, smaken en andere sensaties die daarbij komen.

Wil je een goede spijsvertering hebben, dan moet het lichaam tijdens het eten overgaan naar parasympathische zenuwstelsel; het deel dat zorgt voor rust en herstel. Ben je tijdens het eten of vlak erna bezig met iets anders, dan gaat het lichaam over op het orthosympatisch zenuwstelsel; het actieve deel. Dit kan darmklachten veroorzaken. Je kunt meer lezen over dit systeem in mijn vorige blog.

Hoe vaak eet jij op een dag?  Laat hieronder je reactie achter!

Lees meer artikelen om je darmklachten te verminderen:

6 reacties op “Bij PDS en darmklachten kun je beter niet te vaak eten”

  1. Ik heb zelf pds en ik zweer bij het fodmap dieet.
    Als je niet regelmatig eet ..wordt je dik..dit komt omdat je savonds honger krijgt..
    Als je op je eten let ..gaat het het een stuk beter.
    Dus geen zuivel,vezels,suikers.
    Wel bijvoorbeeld : de basis.havermout, speltbrood, mager beleg, en veel water2 liter

    1. Janna Koopman

      Hi Rik, dank je wel voor je bericht. Fijn om te horen dat het FODMAP dieet wel bij jou werkt. De meeste cliënten die ik begeleid hebben dit dieet al geprobeerd en hebben hierbij geen resultaat gehad. Daarbij weet ik uit ervaring dat bij de meeste mensen met het prikkelbare darm syndroom minder maaltijden op een dag verlichting in klachten geeft. Uiteraard is dit per persoon verschillend. Welk soort tussendoortje je neemt maakt natuurlijk ook uit. Daarbij zal de één zich aan strengere richtlijnen moeten houden dan de anderen, afhankelijk van de ernst van de klachten. Uiteindelijk gaat het er om dat je leert luisteren naar wat je lichaam nodig heeft.

      1. Hallo Janna,
        Je zegt dat het uitmaakt welk soort tussendoortjes je neemt. Wat zouden bijvoorbeeld wel goede opties zijn?

  2. Hoi, Ik ben sinds vier dagen gestart met intermitterend vasten. Het grootste verschil dat ik merk, is dat mijn buik volledig tot rust komt. Ik eet in een window van zeven à acht uur en daarna komt er niks meer in. Mijn darmen zijn in jaren niet meer zo rustig geweest. Geen zwangere buik meer….!!! Zo blij dat ik dit ontdekt heb

    1. Hoi Siska. Wat super fijn om te horen dat je buik door IF meer rust heeft gekregen en niet meer opgezet is 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top