Wat kun je eten bij PDS?

wat wel en niet eten bij PDS prikkelbare darm syndroome en darmklachten

Als je PDS (prikkelbare darm syndroom hebt), kan het een uitdaging zijn om er achter te komen wat je kunt eten. Soms kun je al buikpijn krijgen van gezond eten, zoals brood, melkproducten en kool. Dat maakt het extra lastig. Voor mij is het een jarenlange zoektocht geweest met vallen en weer opstaan. Gelukkig heb ik mijn darmklachten inmiddels al vijf jaar onder controle. Het blijft persoonlijk wat je wel en niet kunt eten. In deze blog geef ik tips over wat je kunt eten als ontbijt, lunch en avondeten bij PDS. Hopelijk kan ik je op die manier inspireren om een fijn leven te hebben zonder darmklachten!

Wat je kunt eten als ontbijt bij PDS

Veel mensen die gevoelige darmen hebben, kunnen melkproducten niet goed of slechts beperkt verdragen. In eerste instantie wordt dan vaak gedacht dat dit komt door een lactose-intolerantie. Daarnaast kan ook de temperatuur hierbij een rol spelen. Daarom kies ik graag voor kokosyoghurt in plaats van gewone yoghurt als ontbijt. Als ik wakker word haal ik deze gelijk uit de koelkast en doe ik die in een schaaltje, zodat deze niet meer zo koud is als ik hem ga eten. Op die manier kun je de spijsvertering een handje helpen. Niet iedereen met het prikkelbare darm syndroom kan evengoed tegen brood en ik eet dat eigenlijk nooit als ontbijt. Soms kies ik ook voor iets warms, zoals een boerenomelet of een boekweitpannenkoek.

Mijn top 5 lekkerste ontbijtjes die altijd goed gaan

PDS smoothie Bowl ontbijt recept

  1. PDS smoothie Bowl met noten
  2. Boekweitpannenkoek met amandelpasta, banaan en aardbeien
  3. Gezond ontbijt met lactosevrije yoghurt en banaan
  4. Kokosyoghurt met notengranola
  5. Koolhydraatarme boerenomelet met tomaat

Geschikte lunch bij PDS om te eten

Vroeger at ik als lunch bijna altijd 4 sneetjes volkorenbrood met oude kaas, totdat ik last kreeg van mijn darmen. De eerste paar jaar verving ik het normale tarwebrood voor glutenvrij brood.  Later kwam ik er achter dat het ook belangrijk is om te variëren in wat je eet als je een spastische darm hebt. Daarom wissel ik nu af tussen een zelfgemaakte soep, een voedzame salade, glutenvrije wrap en een warme maaltijd.

Mijn top 5 voedzame lunch voor een rustige buik

  1. Lactosevrije en vegan lunch van sojaburger en groenten
  2. Glutenvrije wrap met avocado en notenpasta
  3. Vegetarische pompoensoep
  4. Zomerse salade met gegrilde courgette en spinazie
  5. Quinoa met champignons

Heerlijk avondeten zonder last te krijgen van je darmen

De grootste uitdaging is het avondeten, omdat de kans dat je daarna last krijgt van darmklachten het grootst is. Ik raad je af om kant-en-klare sauzen en kruidenmixen te gebruiken. Kies liever voor milde (gedroogde) kruiden en specerijen, zoals oregano, kurkuma, 4-seizoenen-peper, Keltisch zeezout, basilicum, tijm en peterselie. Let ook op de portiegrootte, want overeten kan er ook voor zorgen dat je last krijgt van een opgezette buik, rommelende darmen, maagpijn of diarree. Aan tafel zitten, rustig eten en goed kauwen, maakt ook echt het verschil. Daar dacht ik vroeger ook niet aan, want toen at ik twee borden pasta op in vijf minuten tijd.

Mijn top 5 lievelingsgerechten voor in de avond

Volkoren pasta bolognaise met bio gehakt en Italiaanse roerbakgroenten_voor pds patiënten

  1. Volkoren pasta bolognaise met gehakt en roerbakgroenten
  2. Gluten- en lactosevrije quinoa met kabeljauwfilet
  3. Taco’s met vegetarisch gehakt en paprika
  4. Overschotel met mozzarella, courgette en tomaat
  5. Vegetarische burger op notenbrood en groenten

Gezonde tussendoortjes bij een spastische darm

Het vinden van een tussendoortje die geschikt is bij PDS kan ook lastig zijn, omdat hier vaak gluten en suiker in zit. Aangezien het eten van voldoende vezels en groenten extra belangrijk is bij gevoelige darmen, kun je ook kiezen voor snackgroenten of een handje ongebrande noten. Zelf probeer ik zo min mogelijk tussendoor te nemen en vooral water of kruidenthee te drinken tussen de maaltijden door. Wil je iets lekkers nemen, dan kun je altijd zelf iets maken van mijn tops 5. Plan één dagdeel per week in dat je wat lekkers maakt voor de hele week. Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om kant-en-klare koekjes of chocola te nemen.

Mijn tops 5 PDS-proof tussendoortjes

Carrot cake muffin

  1. Gezonde carrot cake muffins met sinaasappel
  2. Zelfgemaakte pompoenspread waar je bleekselderij in kunt dippen
  3. Koffie met kurkuma, kaneel en cacao
  4. Sorbetijs van blauwe bessen, aardbeien en spinazie
  5. Groenten-ei-muffin

 

Hopelijk heeft deze blog je meer inzicht gegeven in wat je kunt eten bij PDS. Het blijft belangrijk om af te wisselen met wat je eet, dus probeer dit ook te doen met het ontbijt en de lunch. Ik hanteer meestal drie verschillende ontbijtjes en type lunches. Bijvoorbeeld: dag 1. boekweitpannenkoek als ontbijt, dag 2. kokosyoghurt, dag 3. boerenomelet. Voor de lunch neem ik dan op dag 1. pompoensoep, dag 2. sojaburger en groenten en dag 3. een maaltijdsalade. Mocht je hier nog vragen over hebben, dan kun je altijd een reactie plaatsen. Ik help je graag 🙂

Wat kun jij altijd wel eten zonder last te krijgen van darmklachten? Ik zou het leuk vinden als je het hieronder deelt, zodat we elkaar kunnen inspireren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top