Zomerse salade met gegrilde courgette en spinazie - glutenvrij en vegetarisch

Zomerse salade

Glutenvrij, vegetarisch, koolhydraatarm

Deze zomerse salade met gerilde courgette en spinazie is heerlijk op warme dagen. De salade valt licht, maar is tegelijkertijd goed vullend. De combinatie van de warme courgette met de frisse rauwe spinazie en tomaatjes is verrassend. De rucola en kiemgroente geven flink wat pit aan de salade. De dressing is simpel en snel te maken. Geen honing-mosterd-dille saus in handbereik? Maak dan gebruik van 1 tl honing en 1 tl mosterd. Wanneer je geen grill pan in huis hebt, kan je de courgette ook bakken in een koekenpan of grillen in de oven. Geniet van deze rijkgevulde salade op zonovergoten dagen. 

Benodigdheden 

-Kommetje
-Grillpan 
-Kom 
-Steelpan
– Mes 

Ingrediënten

– 1 Ei 
13  Courgette 
– 2 el Olijfolie 
– 1 tl Italiaanse gedroogde kruidenmix 
– Zout en peper 
– 50 gr rauwe spinazie 
– 1 handje rucola
– 10 gram alfalfa  

– 6 cherrytomaatjes  
– 35 g fetta 
– 1 el poempoenpitten 
– 2 tl honing-mosterd-dille saus 
– 1 el augurkensap

Bereidingswijze

1. Breng in een steelpan water aan de kook. Leg het ei er in zodra het water kookt en kook in 8 minuten hard.
 

2. Snijd de courgette in dunne plakjes van circa 1 cm. 

3. Verhit ondertussen de grillpan, bestrooid met 1 el olijfolie (wanneer gebruik wordt gemaakt van een kookpan kan iets meer olijfolie nodig zijn).

4. Bak de plakjes courgette, bestrooid met de gedroogde kruiden, snufje peper en zout in de grillpan in circa 8-10 min gaar. Keer de courgette plakjes halverwege om zodra deze goudbruin kleuren. 

5. Halveer de cherrytomaatjes en snijd de feta in kleine blokjes. Meng de tomaatjes en feta in een kom samen met de pompoenpitten, alfalfa, spinazie en een handje rucola. 

6. Meng in een kommetje 1 el olijfolie met 2 tl honing-mosterd-dille saus en 1 el augurkensap tot een dressing. Schenk de dressing door het salademengsel. 

7. Pel het ei en snijd in acht stukjes. 

8. Leg het salademengsel op of in een bord en verdeel de stukjes ei en de gegrilde courgette eroverheen.  

Wat vind je van deze zomerse salade met gegrilde courgette en spinazie? Laat hieronder je reactie achter!

2 reacties op “Zomerse salade met gegrilde courgette en spinazie zonder gluten”

  1. Ziet er lekker uit. Ik heb een vraag over PDS en salades….na een goeie start bij jullie heb ik nu al weer weken en weken niets anders dan pijn en opgeblazen buik en ga ik weer van alles – fodmap gekte – de schuld geven en loop lekker te stressen. Dus tijdens de zoektocht kwam ik diverse keren tegen dat als je PDS hebt je al je groente moet koken. Bah bah ik ben zó gek op salades en rauwkost, ik eet deze warme dagen niets liever dan dat! Is dat fout?
    p.s. ik heb enorm veel favoriete saladerecepten maar ze zitten allemaal in mn hoofd of komen eerder uit de losse pols. Momenteel maak ik veel met rauwe courgette erin verwerkt, uit mijn bio moestuintje, en gekookte bietjes ook mmmm

    1. Dank je wel, Roos. Wat naar dat je weer klachten hebt en dat dit stress oplevert. Veel mensen met een prikkelbare darm kunnen (kort) gekookte of gestoomde groenten beter verdragen dan rauwkost. Echter is dit lang niet bij iedereen. Zo begeleid ik ook cliënten die bijvoorbeeld rauwe snackwortelen kunnen eten. Zelf combineer ik vaak (lauw)warme groenten met rauwkost en dit gaat helemaal prima. Rauwe ui is wel vaak een trigger bij mensen met PDS, omdat het erg scherp is. Op warme dagen vraagt je lichaam ook vaak meer naar koelere producten. Fijn dat je lichaam aangeeft dat die dit nodig heeft. Het luisteren naar je lichaam blijft toch het allerbelangrijkste en kijken naar waar je behoefte aan hebt. Dus als je trek hebt in salade, dan zou ik het nemen. Zeker met je heerlijke verse producten uit de moestuin.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top