Is intermittent fasting goed voor de darmen?

Intermittent fasting goed voor de darmen

Is intermittent fasting goed voor de darmen?  Deze vraag stellen onze cliënten vaak aan ons, aangezien het de afgelopen jaren in populariteit enorm is toegenomen. Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben op de darmen en klachten zoals gasvorming, opgezette buik, diarree, obstipatie verminderen. Daarnaast kan het effectief zijn om je te helpen afvallen. Wil je weten wat intermittent fasting is en waarom deze methode zo goed werkt bij PDS, lees dan snel verder!

Intermittent fasting, wat is dat?

Intermittent fasting is een vorm van afwisselend vasten. Met vasten bedoel ik een bepaalde periode van tijd niet eten. Water, (kruiden)thee en zwarte koffie zijn wel toegestaan. Er zijn verschillende vormen bekend, namelijk om de dag vasten en periodiek vasten. Om de dag betekent dat je de ene dag heel weinig eet (minder dan 25% van wat je op een dag nodig hebt) afgewisseld met een dag waarop je alles mag eten. Periodiek vasten houdt in dat je 1 tot 2 dagen per week vast en 5 tot 6 dagen per week niet. Tot slot is er ook nog vasten gedurende een bepaald aantal uren per dag (bijvoorbeeld de ramadan).

Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben en effectief zijn voor gewichtsverlies. Het is alleen niet bekend of het gewichtsverlies op de lange termijn doorwerkt. Langetermijneffecten op gezondheid zijn ook nog onvoldoende bekend. Bij PDS zou het al goed zijn om bijvoorbeeld na 20.00 uur ’s avonds niet meer te eten en tevens ook pas beginnen met ontbijten de volgende dag om 12.00 uur. 

Intermittent fasting als behandelmethode bij PDS

Vasten kan een goede methode bij PDS, omdat de darmen dan meer rust krijgen. Want elke keer wanneer we iets eten wordt je immuunsysteem namelijk geactiveerd. Dit systeem verdedigt zich tegen indringers zoals virussen en bacteriën. Dit systeem kost ontzettend veel energie en gaat ook ten koste van de spijsvertering. De alvleesklier heeft twee functies: de aanmaak van spijsverteringsenzymen en het reguleren van de bloedsuiker. Op het moment dat je eet, gaat ook de bloedsuiker omhoog. 

Om glucose uit voeding op te nemen heeft het lichaam insuline nodig. Dit wordt aangemaakt door de alvleesklier. Als je vaak op een dag eet, dan geeft de alvleesklier meer aandacht aan de bloedsuiker reguleren dan aan spijsverteringsenzymen aanmaken. Hierdoor vergroot je de kans op darmklachten, zoals buikpijn, diarree, obstipatie, winderigheid en een opgeblazen buik. Wanneer je dus een bepaalde periode van de dag vast, heeft je alvleesklier meer de tijd om spijsverteringsenzymen aan te maken, wat weer een positieve invloed heeft op de darmen.

Intermittent fasting en rust voor de darmen

Daarnaast is het ook belangrijk om je spijsvertering af en toe rust te geven. Het proces van voeding afbreken tot kleine stukken, voedsel ontsmetten, voedingsstoffen opnemen en restproducten uitscheiden kost ontzettend veel energie. Wanneer we veel maaltijden hebben en vanaf het moment van opstaan tot slapen gaan eten, dan kunnen je darmen niet voldoende rust krijgen en zodoende niet herstellen.

Een uitgebreide uitleg waarom het belangrijk is dat de darmen rust krijgen lees je in deze blog ‘Stop met maaltijden verdelen over de dag’

Niet eten bij een spastische darm

Intermittent fasting werkt voor merendeel van de mensen met PDS die ik begeleid in de praktijk. Door de darmen een periode van tijd rust te geven en tevens ook je alvleesklier de tijd en ruimte te geven om spijsverteringsenzymen aan te maken, worden darmklachten verminderd.

Echter, het is ten alle tijden nog belangrijker om te luisteren naar je eigen lichaam en aan te voelen wat jouw lichaam nodig heeft. Het kan namelijk zijn dat intermittent fasting voor jou helemaal niet fijn werkt, omdat je bijvoorbeeld bij het moment van opstaan al ontzettende honger hebt. Lees hier meer over Janna’s leven met een spastische darm. 

Gratis e-book Intermittent fasting

Heb je last van darmklachten? Download dan dit e-book Intermittent fasting  met 10 tips om je darmklachten te verminderen en de voordelen van vasten bij gevoelige darmen.

''Persoonlijk doe ik wel aan intermittent fasting en eet ik in principe alleen van 12.00 uur tot 20.00 uur. Maar bij PDS is nóg belangrijker om te luisteren naar je eigen lichaam. Wanneer ik bijvoorbeeld om 10.00 uur al honger heb omdat ik bijvoorbeeld gesport heb, eet ik wel wat en neem ik het intermittent fasting met een korreltje zout. Wel zorg ik er ten alle tijden voor dat mijn alvleesklier voldoende tijd heeft voor de spijsverteringsenzymen en zorg ik ervoor dat mijn darmen gedurende de nacht en dag voldoende rust krijgen.''

Chernique Straathof - PDS-coach, diëtist en ervaringsdeskundige

Heb jij wel eens aan intermittent fasting gedaan? En wat vond je hiervan? Laat het weten in een reactie hieronder!

16 reacties op “Is intermittent fasting goed voor de darmen bij PDS?”

  1. Ik ben door Janna gestimuleerd om intermittend fasting te gaan doen en dat werkte de eerste weken goed, mijn darmen waren veel rustiger.
    En gek genoeg leek het een placebo bij mij want nu heb ik al sinds weken, terwijl ik nog steeds zo eet, er helemaal geen baat meer bij. Zó raar.
    Zou van anderen ook wel willen weten of die ook wel eens soortgelijke ervaringen hebben.
    Ik begrijp niet hoe het komt en hoe ik weer op dat punt zou kunnen komen van het begin ,dat was zó gaaf!
    Ik paste en pas ook nog steeds toe van niet drinken bij/na het eten enzo. Niks helpt meer!

    1. Wat fijn dat intermittend fasting in eerste instantie zo goed heeft geholpen. Op welke tijden at je dan wel en niet? Weet je dat nog? Dat kan namelijk ook wel uitmaken. Wat ook mee kan spelen is dat als je ergens mee start, zoals intermittend fasting, dat je er in het begin helemaal voor gaat en er in geloofd. Dat geloven of vertrouwen op geeft dan de doorslagfactor, waardoor deze manier van eten bij je werkt. Weet je of dit toen bij jou het geval was? Het zou gaaf zijn als je dan weer het effect kunt krijgen.

      1. Morgen om 11:00kan ik weer eten na 72 uur vasten, met alleen thee en water Het is ongelooflijk dat ik zoveel energie heb in deze dagen. Natuurlijk hebben mijn darmen nu de nodige rust. Ik was al bekend met if 16-8 en ook daar kan ik makkelijk mee verder. Ik ga vanzelf gezond eten omdat ik ons gezonde voedsel meer ga waarderen Geen junkfood meer heerlijke verse groenten en fruit..Het hongergevoel is zeker wennen maar dat duurt dan even, water drinken en dan gaat dat snel over. Al met al is het heel goed te doen en je wordt er sterk van zowel lichamelijk als mentaal

        1. Janna Koopman

          Wauw, wat een goede resultaten, Sandra! Knap dat je zolang hebt kunnen vasten, want 72 uur is wel een uitdaging. Ben je cold turkey intermittent fasting gaan doen of heb je in stapjes het aantal eetmomenten verminderd en de maaltijden uitgesteld?

  2. Hoi,
    Bij mij heeft het vasten goed effect en ja ik voel wel honger in de morgen, maar dat gevoel gaat ook wel weer weg.
    Even was ik gestopt en had gelijk weer een PDS aanval.
    Groetjes Elyse

    1. Janna Koopman

      Hoi Elyse,
      Wat fijn om te horen dat je zo goed reageert op vasten en knap dat je je honger kunt uitstellen. Hoeveel uur vast je meestal? Of heb je geen vaste tijd?
      Groetjes Janna

  3. Hi, ik ben door een vriendin 3 weken gestart met IF (eten van 12.00 uur tot 20.00 uur). Ik voel mij niet perse beter en heb nu juist last van diarree, vervolgens verstopping en dan weer winderigheid. Aan de andere kan ben ik inmiddels 2 kg afgevallen. Het afvallen is voor mij een positieve uitwerking, echter kan ik nergens lezen dat meer mensen last hebben van deze negatieve effecten. Vraag mij af of dit een aanslag is op mijn darmen/maag en of ik moet besluiten te stoppen?
    Groetjes Koos

    1. Janna Koopman

      Hoi Koos, dank je wel voor het delen van je ervaring met IF. Fijn dat je hiermee al twee kilo bent afgevallen. Had je voordat je hier mee startte geen darmklachten? Of had je er toen ook last van? Vaak zien we dat je bij het begin soms extra klachten krijgt, maar na een aantal weken moet dat dan wel minder worden. Als je wilt kunnen we ook even bellen om het hierover te hebben.

  4. Ik doen nu sinds half nov het 8/16 vastendieet
    Ik ben nu van 92,5 tot ca 86,5 afgevallen
    Moet officieel voor mijn bmi naar 84 maar dat lijkt mij te ver gaan .
    De eerste weken was ik snel de eerste 4 kg kwijt Daarna ging het veel langzamer .
    Ik doe het nu 8 weken. Hoe lang mag je dit doorzetten .
    Kan niet zeggen dat ik me buiten het gevoel lekker 6 kg kwijt te zijn , me echt beter voel .
    Bovendien heb ik regelmatig last van buikpijn wat ik eerst bijna nooit had . Soms echt zo heftig dat ik gevoel heb alsof mijn darm op springen staat .
    Ik heb , blijkt uit het jaren terug inwendig darmonderzoek geen poliepen maar uitstulpingen naar buiten . Dat kan ooit leiden tot verstopping en ontsteking van de darm heb ik wel eens gehoord .
    Zou in dit geval 8/16 daar juist goed of juist slecht voor zijn ? In veel artikelen lees ik dat het juist goed is om je darmen 16 uur per etmaal rust te geven .
    Kan iemand mij in deze vanuit deskundig heid en / of eigen ervaring iets over vertellen en advuseren?
    Henk

    1. Janna Koopman

      Dank je wel voor je reactie, Henk. Wat goed om te horen dat je door middel van intermittent fasting al zoveel bent afgevallen! Intermittent fasting kun je in principe levenslang doen als je je daar goed bij voelt. Zo te horen is dit niet het geval, want je geeft aan dat je meer last hebt van buikpijn. Het belangrijkste is om te leren luisteren naar je lichaam en te eten op momenten dat je echt honger hebt. Misschien stel je nu het eten nog een paar uur uit, terwijl je lichaam schreeuwt naar eten. Probeer dan om iets eerder weer te gaan eten. Mocht je het fijn vinden om hier verder op in te gaan, dan kun je een (telefonisch) maag-darmadviesgesprek inplannen. Dan bespreek ik met je wat voor jou de juiste manier is: https://pdscoaching.nl/maag-darm-adviesgesprek/

  5. Ik ben met IF vasten 11 kg afgevallen maar heb meer last gekregen van obstipatie dan daarvoor. Dat was wel het nadeel bij me.

    1. Janna Koopman

      Wat goed dat je al zoveel bent afgevallen met intermittent fasting, Reina! Wel jammer dat je nu meer last hebt van obstipatie. In deze video geef ik tips hoe je obstipatie kunt verminderen, ook bij intermittent fasting: https://youtu.be/9dfv4XpLLzs

  6. hoi..

    Ik ben nu een week bezig met if..
    ik werk in een 5 ploegen systeem.
    2x ochtend
    2x middag
    2x nacht.

    aankomende nacht de 1a nacht.

    Maar dat betekend dat ik de hele nacht niks kan eten als ik hard aan het werk ben..

    heb nu net mijn ontbijt op 10u
    en stop met eten om 18u.
    en eet pas de volgende dag om 13u als ik wakker ben.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

    mvg Arjan

    1. Chernique Straathof

      Beste Arjan,

      Bedankt voor je vraag. Wat ik veel zie is dat mensen die werken in ploegendiensten ook veel gaan schuiven met hun ritme, dit is echter niet bevordelijk voor je maag- en darmstelstel. Regelmaat is ontzettend belangrijk voor je lijf. Probeer deze zoveel mogelijk de waarborgen tijdens een nachtdienst. De 3 hoofdmaaltijden aan te houden zoals je gewend bent. Om de maaltijd op te vullen kun je kiezen voor eiwitten en langzame koolhydraten. Neem ook de tijd voor de maaltijd, neem een goede pauze zodat je je maaltijd kunt nuttigen. Wanneer je echt honger hebt zorg dan voor een gezonde snack. Vermijd cafeïne tijdens je nachtdienst en geef slaap prioriteit. Wanneer je goed en voldoend slaapt, maak je eerder ook gezondere keuzes.

      Wanneer je een vroege dienst hebt, kun je bij het opstaan beter niet te veel eten. Wacht met het ontbijt tot je normale tijdstip, en eet daarvoor alleen iets lichts. Zo voorkom je een te sterk ‘jetlag-effect’. Lunch en diner kunnen ook om de normale tijd.

      Bij een middag dienst of late dienst is het vaak verstandig om warm te lunchen. Zo kun je op werk gewoon een stevige salade of broodmaaltijd nemen.

      Wanneer je eind van de middag opstaat, kun je de eerste warme maaltijd rond dinertijd eten. Kies daarna vlak na middernacht voor een eiwitrijke maaltijd. De laatste maaltijd mag wat meer koolhydraten bevatten. Let op dat je bij nachtdiensten niet te veel eet, want daar wordt je extra slaperig van.

      Hopelijk kun je hier wat mee! Heel veel succes.

      Met vriendelijke groet,

      Chernique Straathof

  7. Ik zou willen beginnen met IF. Nu lees ik hier dat er toch wat klachten uit voor kunnen komen en vraag ik me af of het helpt om te beginnen door te eten tussen bijvoorbeeld 10:00 en 20:00 uur en vervolgens de tijd steeds een stukje op te schuiven tot uiteindelijk 12:00-18:00 uur, zodat het lichaam kan wennen aan de tijd waarin gevast wordt?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top