Is intermittent fasting goed voor de darmen?

Is intermittent fasting goed voor de darmen?  Deze vraag stellen onze cliënten vaak aan ons, aangezien het de afgelopen jaren in populariteit enorm is toegenomen. Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben op de darmen en klachten zoals gasvorming, opgezette buik, diarree, obstipatie verminderen. Daarnaast kan het effectief zijn om je te helpen afvallen. Wil je weten wat intermittent fasting is en waarom deze methode zo goed werkt bij PDS, lees dan snel verder!

Intermittent fasting goed voor de darmen

Intermittent fasting, wat is dat?

Intermittent fasting is een vorm van afwisselend vasten. Met vasten bedoel ik een bepaalde periode van tijd niet eten. Water, (kruiden)thee en zwarte koffie zijn wel toegestaan. Er zijn verschillende vormen bekend, namelijk om de dag vasten en periodiek vasten. Om de dag betekent dat je de ene dag heel weinig eet (minder dan 25% van wat je op een dag nodig hebt) afgewisseld met een dag waarop je alles mag eten. Periodiek vasten houdt in dat je 1 tot 2 dagen per week vast en 5 tot 6 dagen per week niet. Tot slot is er ook nog vasten gedurende een bepaald aantal uren per dag (bijvoorbeeld de ramadan).

Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben en effectief zijn voor gewichtsverlies. Het is alleen niet bekend of het gewichtsverlies op de lange termijn doorwerkt. Langetermijneffecten op gezondheid zijn ook nog onvoldoende bekend. Bij PDS zou het al goed zijn om bijvoorbeeld na 20.00 uur ’s avonds niet meer te eten en tevens ook pas beginnen met ontbijten de volgende dag om 12.00 uur.

Intermittent fasting als behandelmethode bij PDS

Vasten kan een goede methode bij PDS, omdat de darmen dan meer rust krijgen. Want elke keer wanneer we iets eten wordt je immuunsysteem namelijk geactiveerd. Dit systeem verdedigt zich tegen indringers zoals virussen en bacteriën. Dit systeem kost ontzettend veel energie en gaat ook ten koste van de spijsvertering. De alvleesklier heeft twee functies: de aanmaak van spijsverteringsenzymen en het reguleren van de bloedsuiker. Op het moment dat je eet, gaat ook de bloedsuiker omhoog. 

Om glucose uit voeding op te nemen heeft het lichaam insuline nodig. Dit wordt aangemaakt door de alvleesklier. Als je vaak op een dag eet, dan geeft de alvleesklier meer aandacht aan de bloedsuiker reguleren dan aan spijsverteringsenzymen aanmaken. Hierdoor vergroot je de kans op darmklachten, zoals buikpijn, diarree, obstipatie, winderigheid en een opgeblazen buik. Wanneer je dus een bepaalde periode van de dag vast, heeft je alvleesklier meer de tijd om spijsverteringsenzymen aan te maken, wat weer een positieve invloed heeft op de darmen.

Intermittent fasting en rust voor de darmen

Daarnaast is het ook belangrijk om je spijsvertering af en toe rust te geven. Het proces van voeding afbreken tot kleine stukken, voedsel ontsmetten, voedingsstoffen opnemen en restproducten uitscheiden kost ontzettend veel energie. Wanneer we veel maaltijden hebben en vanaf het moment van opstaan tot slapen gaan eten, dan kunnen je darmen niet voldoende rust krijgen en zodoende niet herstellen.

Een uitgebreide uitleg waarom het belangrijk is dat de darmen rust krijgen lees je in deze blog ‘Stop met maaltijden verdelen over de dag’

Niet eten bij een spastische darm

Intermittent fasting werkt voor merendeel van de mensen met PDS die ik begeleid in de praktijk. Door de darmen een periode van tijd rust te geven en tevens ook je alvleesklier de tijd en ruimte te geven om spijsverteringsenzymen aan te maken, worden darmklachten verminderd.

Echter, het is ten alle tijden nog belangrijker om te luisteren naar je eigen lichaam en aan te voelen wat jouw lichaam nodig heeft. Het kan namelijk zijn dat intermittent fasting voor jou helemaal niet fijn werkt, omdat je bijvoorbeeld bij het moment van opstaan al ontzettende honger hebt.

''Persoonlijk doe ik wel aan intermittent fasting en eet ik in principe alleen van 12.00 uur tot 20.00 uur. Maar bij PDS is nóg belangrijker om te luisteren naar je eigen lichaam. Wanneer ik bijvoorbeeld om 10.00 uur al honger heb omdat ik bijvoorbeeld gesport heb, eet ik wel wat en neem ik het intermittent fasting met een korreltje zout. Wel zorg ik er ten alle tijden voor dat mijn alvleesklier voldoende tijd heeft voor de spijsverteringsenzymen en zorg ik ervoor dat mijn darmen gedurende de nacht en dag voldoende rust krijgen.''

Chernique Straathof - PDS-coach, diëtist en ervaringsdeskundige

Heb jij wel eens aan intermittent fasting gedaan? En wat vond je hiervan? Laat het weten in een reactie hieronder!

Wil jij ook van je Prikkelbare Darmklachten afkomen?

Kom dan naar de 'Hoe kom je van je darmklachten af?'

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
In dit e-book staan alle tips die jij nodig hebt om direct je buikpijn te verminderen en blijvend grip op je maag-darmklachten te krijgen.
Deel op facebook
Deel op google
Deel op twitter
Deel op linkedin