PDS: Pasen zonder maag- en darmklachten

PDS Pasen paasbrunch zonder buikpijn en darmklachten

Pasen is de tijd om samen te zijn met je familie en te genieten van een heerlijk Paasontbijt. Maar als je PDS hebt is het niet altijd genieten als je gelijk daarna darmklachten krijgt. In deze blog geef ik je 10 tips om te voorkomen dat je buikpijn krijgt na het Paasontbijt.

1. Zorg dat je goed bent uitgerust.

Door op tijd naar bed te gaan en voldoende te slapen heb je gelijk een goede start. Doordat je voldoende energie hebt, kan je lichaam ook meer verdragen. En dat kun je zeker gebruiken op een dag zoals Pasen waar je net weer even anders eet dan normaal (en je met je familie wilt genieten). Dus wees goed voorbereid en zorg voor voldoende nachtrust.

2. Beperk drinken tijdens de maaltijd en neem drinken 1,5 uur na de maaltijd.

We zijn in onze cultuur gewend om ons eten ‘weg te drinken’. Even een slokje melk of sap om je broodje weg te spoelen. Door te drinken tijdens de maaltijd gaat de zuurtegraad (pH) in je lichaam omhoog. Dit is ten nadele van de spijsvertering, want maagzuur dient zuur te zijn zodat het eiwitten kan ontleden en voedsel kan ontsmetten. Zo voorkom je dat er onverteerde voedselresten in de darmen terecht komen en hiermee darmklachten. Bovendien verlaag je de kans op een voedselvergiftiging.

Als je drinkt tijdens het eten, gaat je buik ook meer uitzetten. Dit komt doordat het totale volume veel groter wordt. Dit vergroot ook de kans op darmklachten. Daarom raad ik je aan om drinken zoveel mogelijk tussendoor te doen. Drink totdat je start met het Paasontbijt en pas weer anderhalf uur daarna. Zo laat je je maag en darmen zijn werk doen. Lees hier 3 redenen waarom je beter niet kunt drinken tijdens de maaltijd. 

3. Eet niet een veel groter ontbijt dan dat je gewend bent.

Herken je het ook, dat je tijdens het Paasontbijt meer neemt dan dat je normaal doet? Net even wat meer omdat het allemaal zo lekker is? Ik weet er alles van! Maar hoe meer je eet, hoe meer je buik gaat opzetten. En de kans op buikpijn wordt hierdoor ook groter. Maak daarom voordat je start met het eten een keuze wat je gaat nemen en houd het bij één bord.

4. Neem de tijd om te eten en kauw goed.

Als je gezellig aan het kletsen bent tijdens het eten met je familie, dan zou het zomaar kunnen dat je je maaltijd in no time op hebt. Hap slik weg. Dit is logisch, want op dit soort momenten is de aandacht vaak meer bij het gesprek met elkaar dan bij het eten zelf. Misschien heb je je eten al in een paar minuten op zonder er goed op te kauwen. Een goede houvast is dat je kauwt totdat je eten vloeibaar is geworden. Dan maak je het je spijsvertering een stuk makkelijker en voorkom je dat je buikpijn krijgt.

5. Doe rustig aan na de maaltijd.

Op feestdagen zoals Pasen, ga je misschien wel wat leuks doen na het ontbijt. Even wandelen met zijn allen of naar de stad. Super leuk en gezellig, maar als je dit gelijk na het eten doet, krijg je misschien last van buikpijn of darmkrampen. Ga daarom eerst lekker natafelen (of bankhangen) en daarna pas er op uit.

6. Kies voor een soort chocola waar je wel tegen kunt.

PDS Pasen

Een paashaas, paaseieren, chocola hoort bij Pasen. Maar weet je hoeveel ingrediënten er in chocola zitten? En dat terwijl je met PDS vaak bepaalde voedselintoleranties (overgevoeligheden) hebt. Melk, suiker, sojalecithine, cocaoboter, natuurlijke vanillearoma, noten en soms nog wat E-nummers.

Maak daarom liever je eigen chocolalekkernij! Kies voor een minimaal 70% pure chocolade zonder toevoegingen (minder suiker), brokkel een paar stukjes af en smelt ze in een pannetje. Doe wat zomerfruit (aardbeien, frambozen, blauwe bessen) in een bakje en giet hier de chocoladesaus overheen.

7. Maak je eigen fruitwater of neem kruidenthee.

Veel mensen met PDS zijn gevoelig voor suikers en fructose (vruchtensuiker). Daarom raad ik je af om frisdrank en sappen te nemen bij het Paasontbijt. Ga liever voor kruidenthee, zoals verse muntthee of gemberthee. Liever iets kouds? Maak dan lekker zelf je fruitwater door wat citroen, limoen, rood fruit toe te voegen aan je water of spa rood.

8. Eet een lekker gekookt eitje.

Bij Pasen horen eieren en die zijn voor de meeste mensen met PDS helemaal prima. Ze zijn natuurlijk (zonder toevoegingen), vullen goed en zitten vol met vitamines. Verf ze van te voren in allerlei kleuren en maak van Pasen echt een feestje!

9. Kies het soort broodje waar jij tegen kunt.

Tegen welk brood je kunt is per persoon verschillend. Terwijl de één met PDS glutenvrij brood eet, nemen anderen liever speltbrood, koolhydraatarm brood, superfoodbrood (van groenten), bananenbrood, notenbrood, zuurdesumbrood of juist vers brood. Neem het brood dat je al kent en goed gaat bij jou. Een Paastol zit vol met suikers en spijs en raad ik je af. Of maak deze heerlijke glutenvrije boekweitpannenkoek. 

10. Luister naar wat je lichaam aangeeft.

En misschien nog wel de belangrijkste, luister naar wat je lichaam aangeeft. Zit je eigenlijk vol, maar vind je het zo lekker, dat je nog een klein stukje neemt en daarna nog een stukje? Dan negeer je eigenlijk wat je lichaam je vertelt. En dat terwijl luisteren naar dit signaal je vaak kan helpen om te voorkomen dat je darmklachten kijkt. Dus als mijn bord nog niet leeg is dit jaar, maar ik zit vol, dan doneer ik mijn restjes wel aan mijn familie of ik vraag om een doggy bag.

Heb je zelf ook PDS? Laat dan weten wat jij met Pasen eet! Ik ben benieuwd naar je reactie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top