PDS en kerst zonder darmklachten - Praktijkvoorbeeld

PDS en kerst

PDS en kerst zijn van twee dingen die niet samengaan. Tenminst dat was bij mij vroeger het geval. Hieronder laat ik zien op welke manier ik mijn kerstdiner PDS-proof heb gemaakt. Het heeft me maar 2 minuten op de what’s app gekost om dit te regelen. 

Op eerste kerstdag zal ik bij mijn familie eten waar mijn tante zal koken.
Ik heb haar afgelopen donderdag gevraagd wat ze wilt gaan maken en hoeveel gangen we eten.

Mijn tante vertelde me wat we zullen gaan eten met het kerstdiner:

* Eerste gang (starter): zalmbonbon met waterkers & sojaboontjes
* Tweede gang (voorgerecht): romige pastinaaksoep met zelfgemaakte kletskop
* Derde gang (hoofdgerecht): gebakken rumbsteak met paddestoelen-roomsaus & geroosterde perupas en groente met rozemarijn-zout
* Vierde gang (nagerecht): sinaasappeltaartje met blauwe bessen en munt.

Ik stelde aan haar de volgende vragen:

* Gaat het om gekookte of gerookte zalm bij de eerste gang? Ze vertelde dat het om gerookte zalm gaat.
* Wat zit er in de kaaskletskop? Mijn tante gaf aan niet te weten wat er precies inzit. Dat weet ze pas aanstaande zaterdag.

Conclusies:

* De zalm kan ik niet eten, want ik kan alleen onbewerkte zalm eten.
* Peulvruchten eet ik liever niet buitenshuis, omdat ze kunnen zorgen voor gasvorming bij mij. Daarom eet ik geen sojabonen tijdens het kerstdiner.
* Een klein kopje pastinaaksoep kan ik wel verdragen.
* Mijn tante weet niet wat er in de kaaskletskop zit. Ik kan op de avond zelf vragen naar de verpakking waarop ik de ingrediënten kan bekijken. Een andere optie is om geen kletskop te nemen.
* Rumbsteak kan ik prima eten, mits hij medium is gebakken. Perupas zijn gekleurde aardappelen die ik wel kan eten.
* In principe kan ik wel een klein stukje sinaasappeltaart verdragen. Zit ik helemaal vol, dan sla ik het nagerecht over. Zo voorkom ik dat ik overeet en daardoor darmkrampen krijg. In plaats daarvan neem ik een klein kopje koffie.

Ik vertelde aan mijn tante:

Het beste voor mij is als ik de eerste gang oversla. De andere drie gangen eet ik gewoon mee. Hoe minder gangen ik eet, hoe minder kans ik heb op spijsverteringsklachten. Ik vind het daarom niet vervelend dat ik de eerste gang oversla. Op de site van verse oogst staan nog meer tips voor bij de feestdagen. 

Wat vond jij van dit artikel over PDS en kerst met dit praktijkvoorbeeld?  Laat het hieronder weten!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top