Kom buikpijnvrij en vol energie de wintermaanden door

Kom buikpijnvrij en vol energie de wintermaanden door

De herfst en de winter breng je vaker thuis door dan de zomer, doordat het minder lekker weer is, het meer regent, de zon minder schijnt en de dagen zijn korter. Daarnaast heb je vaak ook minder energie en minder zin om wat te gaan doen. Misschien zit je dan lekker op de bank tv te kijken en is de neiging om wat te snoepen groter. Soms zijn dat juist de suikerrijke dingen, die er net weer voor zorgen dat je last krijgt van je darmen. Verder beweeg je meestal ook minder meestal, terwijl dit juist goed is voor de darmen. Hoe krijg je meer energie en kom je buikpijnvrij de wintermaanden door? In deze blog vind je voedingstips, glutenvrije recepten en andere tips om van deze maanden een feestje te maken!

Buikpijnvrij en vol energie door naar je lichaam te luisteren.

De eerste tips die ik meegeef is luister naar je lichaam. Klinkt misschien heel logisch, maar vaak zijn we gewend om nog even veel activiteiten uit te voeren als we in de zomer doen. Terwijl het eigenlijk niet logisch is. In de zomer is het veel langer licht en daardoor is dit ook van de reden dat je meer energie hebt om wat te doen. In de wintermaanden is het nodig dat je meer slaapt, zodat je meer uitrust. Je ziet het ook bij dieren die een winterslaap houden om weer energie te krijgen. Probeer ook om je ritme aan te passen. Om eerder naar bed te gaan, een half uur of een uurtje langer te slapen, dan dat je in de zomer gewend bent. Je kunt hier 3 tips lezen als je niet kunt slapen vanwege buikpijn. 

Meer energie en minder buikpijn door op te letten wat je eet.

Je kunt meer energie krijgen en voorkomen dat je buikpijn krijgt door goede voeding te eten. Zorg dat je genoeg vitamines binnen krijgt door voldoende groenten, fruit en noten te eten. Die geven ook een boost in tegenstelling tot alles waar veel tarwe (gluten) inzitten, suiker en lekkere toetjes (melkproducten). Die geven vaak weer meer klachten. Probeer ook rekening te houden met wat je eet. Waar je ook rekening mee kunt houden is als je tussendoortjes neemt, zoals met Sinterklaas of Kerst dat je dan in ieder geval iets neemt waar je zelf beter tegen kunt. Over het algemeen reageren de meeste mensen beter op amandelmeel of boekweitmeel en die zijn allebei glutenvrij. Van deze glutenvrij meel kun je ook pepernoten van maken of speculaas. Hier kun je een recept vinden van glutenvrije pepernoten en van een glutenvrije en vetarme oliebol, zodat je van Sinterklaas en Oud & Nieuw kunt genieten.

Een fitter lijf door genoeg te bewegen.

Probeer om voldoende te bewegen, zodat je je fitter voelt. Misschien zit je graag binnen met dit weer, omdat het regent of hard waait. Maar ook in de herfst en winter zijn er momenten  waarop het fijn is om naar buiten te gaan. Maak eens een lekkere wandeling door het bos of ga lopen voor de lunch of het avondeten. Zelfs als het regent kan het fijn zijn om buiten te zijn als je je hier op kleed. Als je daarna weer binnen bent, kun je daar extra van genieten. Blijf je toch liever binnen, dan kun je altijd een yogaklas aanzetten op YouTube of meedoen met het programma ‘Nederland in beweging’. Kijk hoe jij fit kan blijven; ook in de winter. Op die manier is je weerstand hoger en ben je ook minder vatbaar voor buikpijn.

Meer energie en minder buikpijn door positief te zijn en te genieten.

Je krijgt meer energie als je positief bent en kijkt naar alles wat er wel is. We zijn vaak geneigd om te kijken wat er niet is. Er is geen zon, het is geen lekker weer, het is koud buiten. Terwijl er juist hele mooie dingen zijn in de herfst, zoals de prachtige gekleurde bladeren, je kunt de geur van het bos heel goed ruiken. Binnenkort is er in de winter misschien wel sneeuw. Probeer ook het leuke er van in te zien. Als je binnen bent, maak er dan ook een feestje van. Niet door elke dag een reep chocola te eten, want dat zorgt uiteindelijk alleen maar voor minder energie en buikpijn. Maar door lekker te genieten op de bank, met een dekentje en een heerlijke kop verse gemberthee. Of pak een goed boek of verwen jezelf met een lekker gezichtsmaskertje. Hou je van koken? Maak dan zelf heerlijke glutenvrije cakejes die je energie geven i.p.v. energie kosten. Alles wat je zelf maakt, smaakt veel lekkerder.

Meer energie door je dag rustig te beginnen.

Wat niet helpt is om je wekker te laten snoozen; blijven liggen werkt alleen maar averechts. Je kunt beter je bed uitkomen om ’s ochtends de dag in rust te beginnen. Bijvoorbeeld door rustig thee te drinken of om te ontbijten aan tafel in plaats van gelijk uit je bed, je aan te kleden en naar je werk te gaan. Op die manier start je de dag met een positieve energie i.p.v. dat je achter de feiten aan loopt. Het kan ook helpen om je dag te beginnen met een visualisatie van hoe je wilt dat je dag er uit gaat zien of te visualiseren hoe jouw leven er uit zou zien als je klachtenvrij zou zijn.

Extra vitamine D voor meer energie.

In de wintermaanden kom je minder vaak buiten, is er minder zon en hierdoor krijg je minder vitamine D binnen. Daardoor voelen we ons vaak somber. In de winter en herfst is er minder zon en krijg je hierdoor sneller een tekort aan vitamine D binnen. Je kunt ook via je voeding extra vitamine D binnen krijgen. Gebruik bijvoorbeeld boter bij bepaalde gerechten, eet eieren of neem vette vis, zoals zalm, haring of makreel. Daarnaast is een vitamine D supplement ter aanvulling in deze donkere maanden vaak ook aan te raden. Kies dan wel voor een supplement waar geen troep inzit. Als je dit lastig vindt kun je het beste advies vragen aan een deskundige.  

Meer energie en verbondenheid door dankbaar te zijn.

Probeer ook om dankbaar te zijn. Door meer dankbaar te zijn, ga je ook meer geluk ervaren. Dit geeft ook weer energie, omdat je je meer op het positieve richt en op vertrouwen en verbondenheid. Probeer echt te kijken welke dingen wel leuk zijn aan de winter en de herfst. Ik vind het bijvoorbeeld fijn dat als je buiten bent en je gaat een stukje lopen, dat je er lekker fris en wakker van wordt. Dat je er echt van opknapt. Ik heb het idee dat je meer frisse zuurstof inademt met deze koude dagen dan in de warme zomer. Dat vind ik wel prettig en is zeker een pluspunt. Daarnaast kun je ook volop pompoen krijgen in de supermarkt waar ik de heerlijkste groenteschotels en soepen van maak. Daarnaast kun je ook winterse gerechten maken met boerenkool en andijvie. Met die ingrediënten is veel meer mogelijk dan alleen stamppot.

Je voorbereiden op het Kerstdiner.

Je kunt je heel goed voorbereiden op het Kerstdiner, zodat je voorkomt dat je daarna buikpijn of energieklachten krijgt. Zelfs een vijf gangen diner is mogelijk als je gevoelige darmen hebt. Het is niet optimaal, maar ik kan je vertellen hoe je hiervan kunt genieten, zonder dat het ten koste gaat van je lichaam. Je ziet hier ook alvast een praktijkvoorbeeld; hoe ik dat doe. Ik neem altijd contact op met mijn tante als ze kookt, zodat ik weet wat me te wachten staat. Daarbij kun je ook tips lezen over hoe je de dagen rondom Kerst kunt voorbereiden, zodat jij volop kunt genieten.

Meer energie en rustige darmen door jezelf vaker te verwennen.

Zorg goed voor jezelf en verwen jezelf een stukje extra met een geurkaarsje, een nieuwe kruidenthee of een bezoekje aan de sauna. Zodat je lekker fris de wintermaanden doorkomt en zorg ook dat je genoeg rust krijgt. In chocolademelk zit heel veel suiker en eentje af en toe is best  oké. Neem je dit te vaak dan zorgt dit uiteindelijk ook alleen maar meer voor een energiedip. Bij een verminderde energie ben je ook vatbaarder voor darmklachten.

Drink minder koffie om meer energie en een rustigere buik te krijgen.

Er zijn veel mensen met gevoelige darmen en energieklachten die koffie niet zo goed kunnen verdragen. Koffie is ook één van de meest bekende triggers bij het prikkelbare darm syndroom. Als je meer energie wilt krijgen, kun je daarom beter niet meer dan 1 of 2 koffie per dag nemen. Neem liever water of kruidenthee en eet daarnaast voldoende groente en fruit om daar je energie uit te halen.

Ga voor kruiden die je een opkikker geven.

Wist je dat veel kruiden een positieve werking hebben op je darmen en je energie. Denk aan gember tegen misselijkheid, venkel tegen buikpijn en krampen en kurkuma om je immuunsysteem te ondersteunen. Maak bijvoorbeeld een gemberthee of verwerk dit door een heerlijk Oosters gerecht. Heb je een opkikkertje nodig? Maak dan een zelfgemaakte bouillon van gedroogde kurkuma, gember en peterselie aangevuld met zeezout, peper en kokend water. Het is super makkelijk om te maken en  net weer even anders dan water en thee. Neem niet te veel bouillon als je een hoge bloeddruk hebt.

Weet jij nog tips om de wintermaanden vol energie en zonder buikpijn door te komen? Laat het hier onder weten, zodat we elkaar kunnen inspireren!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *