Top 5 boekenrecensie over onze darmen

Top 5 boekenrecensie over onze darmen

Eerder had ik al mijn top 10 favoriete boeken gedeeld. Deze keer zoom ik in op de boeken over onze darmen en spijsvertering en geef ik voor jou een korte boekenrecensie. Wat onze spijsvertering betreft, weten we eigenlijk maar heel weinig. De laatste jaren komen gelukkig nieuwe inzichten en ontwikkelingen op het gebied van onze darmstelsel. Heb je last van een prikkelbare darm of darmklachten? Wellicht vind je één van deze boeken interessant. In deze blog lees je onze top 5 boekenrecensie over onze darmen waarin ik een korte recensie schrijf en de plus- en minpunten benoem. Deze boeken kunnen een interessante eyeopener zijn of je beter informeren over onder andere de spijsvertering, darmbacteriën en relatie met voeding. Zo leer je ook iets nieuws!

Top 5: Boekenrecensie over onze darmen (in willekeurige volgorde)

  1. De poepdokter
  2. De mooie voedselmachine
  3. FODMAP
  4. Eet beter voor je maag en darmen
  5. Omarm je darmen

De poepdokter van Nienke Tode-Gottenbos

De poepdokter - Nienke Tode-Gottenbos

Op een humoristische wijze beschrijft Nienke de vertering van mond tot kont. Zij vertelt wat er nou allemaal precies gebeurd in je darmen en wat er bij komt kijken zonder ingewikkeld taalgebruik. Dit maakt het boek heel toegankelijk om te lezen. Nienke is zelf darmfloratherapeut en voedingsdeskundige en kan je precies vertellen hoe je zorgt voor een gezonde darmflora. Zij geeft hierbij ook tips en tricks om darmklachten zoals opgeblazen buik, verstopping dunne ontlasting aan te pakken middels voeding en leefstijl. Het boek wordt daarnaast aangevuld met handige weetjes en recepten. Het leuke aan het boek is dat er ook veel verteld wordt over voeding en de invloed op de darmen. Een aanrader voor als je als beginner meer wilt weten hoe ons voedsel verteerd wordt. Veel adviezen en tips in het boek komen ook overeen met wat wij aan ons cliënten meegeven om darmklachten aan te pakken.

Pluspunten:

  • Humoristisch en toegankelijk geschreven
  • Fijn boek voor een beginner die meer wil leren op het gebied van darmgezondheid
  • Veel tips en tricks hoe om te gaan met darmklachten
  • Leuke weetjes en recepten

Minpunten:

  • Geen volledig weekmenu aangevuld met recepten
  • Probiotica wordt met regelmaat benoemd terwijl er weinig bewijskracht is dat het echt helpt bij darmklachten

De mooie voedselmachine van Giulia Enders

De mooie voedselmachine - Giulia Enders

Het boek De mooie voedselmachine van Giulia (achtergrond in geneeskunde) bevat boordevol informatie over alles wat je maar kunt weten over je spijsvertering. De tekst is op een jolige manier geschreven. Hier moet je wel van houden, omdat er regelmatig populistisch taalgebruik wordt ingegooid. Er wordt flink uitgediept over elk mogelijke onderdeel van de spijsvertering. Echter omdat er zoveel informatie wordt verteld, kan het soms een overdaad aan informatie zijn. Het boek is daarom niet voor iedereen weggelegd en het kan aanvoelen dat je door al de informatie heen moet worstelen. Er wordt goed aan gedaan om wetenschappelijke literatuur te verwoorden naar lekentaal. Hoewel naar mijn inziens sommige termen hier en daar nog wat toegelicht mocht worden. Je krijgt weinig tips mee wat je zelf kunt bij darmklachten. De nadruk ligt vooral op het uitleggen van de vertering van voedsel en de invloed van stress en hersenen op de darmen.

Pluspunten:

  • Uitgebreide uitleg over de vertering van voeding
  • Nieuwe inzichten over de hersen-darm-as
  • Veel diepgang met wetenschappelijke feiten

Minpunten:

  • Moeilijk geschreven en onnodig populistisch taalgebruik
  • Weinig praktische tips
  • Soms overdaad aan informatie en niet altijd even relevant

FODMAP van Joyce Bijl en Jacqueline Gerrits

FODMAP - Joyce Bijl en Jacqueline Gerrits

Wanneer je besluit om het FODMAP-dieet te doen, kan dit boek een handige aanvulling zijn. Doe het dieet wel onder behandeling van een diëtist! In het boek FODMAP, geschreven door twee diëtisten, wordt stapsgewijs uitgelegd wat het dieet inhoudt en hoe je te werk gaat. Toch kan het in het begin een overspoeling aan informatie zijn. De werking van de spijsvertering komt kort aan bod. Middels opdrachten kun je heel veel dingen inzichtelijk maken, zoals je klachtenpatroon, portiegroottes en hoe je voeding kunt herintroduceren. Je kunt ook een handige lijst vinden met welke voedingsmiddelen hoog of laag in FODMAP’s zijn. Verder worden diverse adviezen meegegeven over de manier van eten en waar je moet op letten wanneer je uiteten gaat. Het boek is aangevuld met recepten en dagmenu’s. Wel zie ik met regelmatig suiker in de recepten staan, terwijl dit voor veel mensen met darmklachten niet goed gaat.

Pluspunten:

  • Praktische opdrachten om achter oorzaken darmklachten te komen
  • Volledig boek met uitleg over het dieet wordt maar ook de werking van je spijsvertering
  • Handige lijst met FODMAP’s
  • Bevat recepten en dagmenu’s

Minpunten:

  • Niet mooi vormgegeven
  • Sommige recepten bevatten suiker en veel brood wat juist voor darmklachten kan zorgen

Eet beter voor je maag en darmen van Tamara de Weijer

Eet beter voor je maag en darmen - Tamara de Weijer

Tamara de Weijer is huisarts en zet voeding in als medicijn. Je kunt beknopt lezen wat de werking is van de spijsvering met leefstijladviezen en informatie over pre- en probiotica. Ongeveer twee derde van dit boek bestaat uit recepten die vallen binnen het FODMAP-dieet. Ze geeft aan dat je het dieet zelfstandig kunt volgen als je geen Colitis Ulcerosa, ziekte van Crohn of ondergewicht hebt. Dit eliminatiedieet dien je écht onder begeleiding van een diëtist te doen om tekorten te helpen voorkomen! Het liefst door een diëtist of PDS-coach die verder kijkt dan dit dieet. Zelf deelt ze een stukje over haar eigen ervaring met betrekking tot leren met het prikkelbare darm syndroom (PDS). Er staan ook ervaringsverhalen in van iemand met Colitis Ulcerosa, ziekte van Crohn, PDS, obstipatie en maagklachten. Daarnaast delen een diëtist, twee maag-darm-leverartsen en een huisarts ook hun kennis in een interview.

Pluspunten:

  • Mooie vormgeving
  • Makkelijk geschreven
  • Ervaringsverhalen en interviews met professionals
  • Handige leefstijltips en lekkere recepten

Minpunten:

  • Sommige recepten bevatten een grote hoeveelheid lactose, knoflook of chilipepers
  • Recepten zijn voor 1, 2, 4, 6 of 8 personen. Moeilijk om te zetten naar 1 persoon.
  • Het zoveelste boek over het FODMAP-dieet
  • Weinig diepgang

Omarm je darmen van Lisa Macfarlane en Alana Macfarlane

Omarm je darmen - Lisa Macfarlane

Tweeling Lisa en Alana hebben naar aanleiding van een grootschalig onderzoek naar de darmen het boek Omarm je darmen uitgebracht over het belang van een gezonde darmflora. Hoewel zij 100% matchen op DNA-niveau, kwam naar voren dat ze maar slechts 40% matchen qua darmflora. In het boek hebben zij het dan over de darmgezondheid en vertellen ze wat de functies zijn van onze darmmicroben die in de darmflora leven. Op een eenvoudige wijze vertellen ze de impact van een verkeerde darmflora op het immuunsysteem, slaappatroon, onze  huid of zelfs hoe het kan bijdragen aan het ontwikkelen van allergieën. Daarnaast is er ook een hoofdstuk gewijd aan mythes waarin zij onwaarheden ontkrachten. Vervolgens kun je in het boek adviezen vinden wat je zelf kunt doen om klachten tegen te gaan. Bijvoorbeeld goed kauwen, mindful, variëren in voeding en kiezen voor de juiste product keuzes.

Pluspunten:

  • Mooie aanvulling op andere boeken over de darmflora en darmgezondheid
  • Wetenschappelijke informatie wordt vertaald naar begrijpbare taal
  • Volledig boek met (wetenschappelijke) informatie, feiten en praktische adviezen
  • Bevat duidelijke informatieve illustraties

Minpunten:

  • Geen recepten of menu’s

Heb je leuke aanvullingen voor onze boekenrecensie over onze darmen? Leuk als je het hieronder laat weten.
Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top