Vegan paté en zwarte bonenspread bij darmklachten

Recept voor ongeveer 5 besmeerde boterhammen per spread
Dieet: PDS, vegan, glutenvrij, lactosevrij, koemelkeiwit-vrij, E-nummervrij

Vegan paté en zwarte bonenspread bij darmklachten

Veel veganistisch broodbeleg in de supermarkt is niet zo gezond en voedzaam. Bovendien bevatten ze vaak veel E-nummers, smaakstoffen en knoflook. Zulk kant-en-klaar broodbeleg kan zorgen voor darmklachten. Deze zelfgemaakte vegan paté en zwarte bonenspread is een gezonde variant hierop. Erg lekker voor op brood, toastjes of bij tapashapjes! Van onze cliënten horen we vaak dat peulvruchten in zijn geheel worden vermeden, omdat ze denken dat het een voedingstrigger is bij hun. Bekende klachten die we horen bij het eten van peulvruchten zijn bijvoorbeeld winderigheid, opgeblazen gevoel of buikkrampen.

Probeer deze darmproof vegan paté en zwarte bonenspread

Maar de ene peulvrucht is de andere niet. Sommige peulvruchten worden namelijk beter verdragen dan anderen. Probeer dan ook verschillende soorten bonen uit. Vervolgens zien we vaak dat een kleine hoeveelheid bonen, bijvoorbeeld 1-2 eetlepels, prima gaan. Wist je dat peulvruchten rijk zijn aan eiwitten en vezels? Zeker voor veganisten is dit een goede bron van eiwitten. Ben je benieuwd geworden naar het recept? Lees dan gauw verder.

Benodigdheden

– Vergiet
– Kommetje
– Keukenmachine
– Eetlepel
– Theelepel
– Afgesloten bakje

Ingrediënten vegan paté

– 1 blikje (125 g) kidneybonen
– 3 stuks zongedroogde tomaten
– 2 tl appelazijn of citroensap
– Klein handje walnoten
– 1 tl paprikapoeder
Keltisch zeezout en peper naar smaak

Bereidingswijze vegan paté

1. Spoel als eerst de kidneybonen af met lauwwarm water in een vergiet.
2. Week de bonen 5 minuten in een kommetje met heet maar niet kokend water. Giet vervolgens het water af.
3. Doe daarna de kidneybonen, zongedroogde tomaten, appelazijn, walnoten en paprikapoeder in een blender.
4. Vermaal de ingrediënten tot een smeerbare spread. Schep het mengsel tussendoor om.
5. Voeg indien gewenst zout en peper toe. Pureer dit nog kort mee.

Ingrediënten vegan zwarte bonenspread

– 1 blikje (130 g) zwarte bonen
– 7 stuks groene of zwarte olijven
– 1 el citroensap
– 2 el walnootolie
– 1 tl komijnpoeder
– 1 tl korianderpoeder
– Beetje 4-seizoenen-peper naar smaak

Bereidingswijze vegan zwarte bonenspread

1. Spoel als eerst de zwarte bonen af met lauwwarm water in een vergiet.
2. Week de bonen 5 minuten in een kommetje met heet maar niet kokend water. Giet vervolgens het water af.
3. Doe daarna de zwarte bonen, olijven, citroensap, komijnpoeder, korianderpoeder en walnootolie toe aan de blender.
4. Vermaal de ingrediënten tot een smeerbare spread. Schep het mengsel tussendoor om.
5. Voeg indien gewenst een beetje peper toe. Pureer dit nog kort mee.

Wist je dat gedroogde peulvruchten vaak beter wordt verdagen dan uit blik? Zorg dat je ze goed weekt en kookt. Gebruik je bonen uit blik? Was deze goed voordat je ze gebruikt. Je kunt de de vegan paté en bonenspread ongeveer 5 dagen in de koelkast bewaren of per portie invriezen.

Heb je het recept voor vegan paté en zwarte bonenspread al uitgeprobeerd? Super leuk als je het hieronder laat het hieronder weten.

Misschien vind je deze recepten ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top