PDS: Een buikpijn aanval voorkomen met deze 10 tips

PDS buikpijn aanval voorkomen

Een buikpijnaanval voorkomen is het eerste wat je wilt als je deze hebt. Dit is een soort paniekaanval in combinatie met heftige buikkrampen of buikpijn. Soms gaat dit samen met steken in de buik, misselijkheid, zweetaanvallen en extreme vermoeidheid. Hoe een buikpijnaanval voelt, kan per persoon verschillen. Een buikpijn- of PDS-aanval is een klacht die voor kan komen als je het prikkelbare darm syndroom (PDS) hebt. Veel van mijn cliënten krijgen bij deze klachten pijnstillers of antidepressiva voorgeschreven, die weer voor bijwerkingen kunnen zorgen. Wil je weten hoe je op een natuurlijke manier kunt voorkomen dat je een paniekaanval krijgt? Lees dan deze blog.

1. Buikpijn aanval voorkomen met CBD-olie

Een manier om te voorkomen dat je een buikpijn aanval krijgt is het gebruik van CBD olie. Dit is olie gemaakt van wiet die je kunt nemen om te ontspannen. Het werkt bovendien ontstekingsremmend en kan daarom gebruikt worden om angsten, hyperventilatie en een paniekaanval te helpen voorkomen. Je kunt het nemen voor het slapen en zo makkelijker in slaap komen.

2. Help een buikpijn aanval voorkomen door Bach rescue te gebruiken

Als je vaak last hebt van angsten, hyperventilatie, een PDS aanval of een paniekaanval, dan kun je Bach rescue proberen. Dit is een natuurlijk voedingssupplement gemaakt van Bach bloesems: Cherry Plum, Clematis, Impatiens, Rock Rose en Star of Bethlehem. Het werkt bij mij ook goed bij nervositeit of als ik ergens zenuwachtig voor ben. Bach rescue werkt in de meeste gevallen binnen een kwartier.

3. Een buikpijn aanval voorkomen door voldoende slaap en meer rust

Als je een PDS aanval wilt voorkomen is het belangrijk om voldoende te slapen, een vast ritme te hebben en meer rust te nemen. Misschien herken je het wel dat je prikkelbaarder bent als je weinig geslapen of stress hebt, dan wanneer je uitgerust bent. Bij het minst geringe voel je je dan moe, gefrustreerd of je krijgt buikpijn bij het eten van een voedingsmiddel die je normaal wel kunt verdragen. Probeer daarom minimaal 8 uur te slapen, op vaste tijden naar bed te gaan en om de paar uur een rustmoment in te plannen. Je leest meer hierover in de blog over slapen als je buikpijn hebt. Ontspannende activiteiten die kunnen helpen zijn wandelen door het bos, het nemen van een bad, een gezichtsmasker of het luisteren van rustgevende natuurgeluiden.

4. PDS aanval voorkomen door acceptatie en mindfulness

Op het moment dat je een buikpijn aanval hebt, is het vaak moeilijk om de situatie te accepteren. Je wilt in zo’n situatie graag zo snel mogelijk weer controle krijgen over je PDS aanval, terwijl je juist de controle hierover kwijt bent geraakt. Door in zo’n geval de situatie te controleren, te bedenken wat je moet nemen of doen, krijg je juist meer klachten. Probeer in plaats daarvan om de situatie te accepteren voor wat het is en als het ware de buikpijn aanval over je heen te laten komen. Op die manier zal de buikpijn aanval sneller overgaan. Mindfulness heeft mij geholpen om te leren accepteren dat het prikkelbare darm syndroom chronisch is. Daarnaast ook dat ik een buikpijn aanval kan krijgen en hoe ik hiermee om kan gaan.

5. Neem gezonde voeding en zorg voor een goede leefstijl

Om een buikpijn aanval zoveel mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat je gezonde voeding neemt en zorgt voor een juiste leefstijl. Suikers, bewerkte vetten, toevoegingen en E-nummers kun je het beste zoveel mogelijk vermijden. Ze beïnvloeden het lichaam op een negatieve zin en kunnen eerder zorgen voor een reactie zoals hyperventilatie, een PDS, buikpijn of paniekaanval. Kies liever voor twee keer per dag groenten, voldoende fruit, noten zaden en onbewerkte en biologische dierlijke producten echt voedzaam zijn. Ze zitten vol met proteïnen, vitamines en mineralen. Lees hier meer over het verschil tussen het FODMAP dieet en onze BETER-methode om een buikpijn aanval te voorkomen.

6. Stop met (overmatig) gebruik van koffie, alcohol, sigaretten en drugs

De meest voorkomende producten die zorgen voor een overprikkeling van het lichaam zijn koffie, alcohol, sigaretten, drugs en andere hallucinerende middelen. Ze activeren het centraal immuunsysteem, waardoor het lichaam automatisch in een stress situatie terecht komt. Daardoor vergroot je de kans op het krijgen van een buikpijn aanval. Kies liever voor water, kruidenthee of decafé als je een PDS aanval wilt voorkomen.

7. Buikpijn aanval voorkomen met EMDR of hypnotherapie

Vaak wordt antidepressiva gebruikt om stress klachten, zoals een PDS aanval, paniekaanval en hyperventilatie aan te pakken. Echter zorgt antidepressiva alleen maar voor het onderdrukken van de klachten en helpt het niet om je probleem op te lossen. Een effectieve manier om met angsten om te gaan is EMDR, hypnotherapie of cognitieve therapie. EMDR helpt je om anders te kijken naar de situatie door het moment te visualiseren terwijl je ondertussen piekjes hoort of tikjes van links naar rechts ziet gaan. Hypnotherapie helpt juist om te kijken naar het onderbewuste en je opnieuw te programmeren. Zo kun je het ontstaan van een buikpijn aanval oplossen.

8. Paniek aanval voorkomen met acupunctuur

Een andere manier om met een paniek aanval of hyperventilatie om te leren gaan is een behandeling bij een acupuncturist. Een acupuncturist werkt met meridianen die elk bepaalde blokkades kunnen opheffen. Op die manier kun je zorgen dat je minder gevoelig wordt voor het krijgen van een buikpijn aanval. Het is wel belangrijk dat je dan een acupuncturist kiest die gespecialiseerd is in stress klachten en PDS. Ik heb zelf goede ervaringen met acupunctuur voor het helpen voorkomen van een buikpijnaanval en hyperventilatie.

9. Ontwikkel een positieve mindset en wees dankbaar

Als je regelmatig last hebt van een paniek aanval, kan het helpen om een positieve mindset te ontwikkelen. De reden hiervoor is dat je vaak in zulke situaties uitgaat van een worse case scenario, wat vaak juist zorgt voor een slechte afloop. Door negatief te denken, creëer je ook een naar gevoel in je lichaam zoals spanning. Je verhoogt  de kans op een aanval, doordat je je juist hier op focust. Schrijf dagelijks minimaal drie dingen op die vandaag goed zijn gegaan en je dankbaar voor bent. Door stil te staan bij waar je dankbaar voor bent, word je een positiever mens. Zo kun je een aanval helpen voorkomen. Je kunt hier meer lezen over de relatie tussen een depressie en buikpijn en hoe je een positieve mindset kan ontwikkelen. 

10. Neem kruidenthee, lavendelolie of een massage

Juist als je vaak last hebt van een buikpijn aanval kan het zinvol zijn om regelmatig gebruik te maken van ontspannende middelen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om gember, kamille of verse muntthee te nemen. Kruidenthee kan namelijk zorgen voor een ontspannende werking van het lichaam. Een andere manier om je te ontspannen is lavendelolie. Je kunt een beetje hiervan op je hand smeren, met een kaarsje branden of in bad doen ter ontspanning. Daarnaast kan een massage ook helpen om stress te verminderen en hierdoor te voorkomen dat je een PDS aanval krijgt.

In deze blog heb je gelezen welke tien tips je kunnen helpen voorkomen dat je een buikpijn aanval krijgt. Ik zou het heel gaaf vinden als je laat weten welke tips je hebt gebruikt en welke voor je gewerkt hebben. 

Je kunt hier onder een bericht achter laten. Wil je ook weten wat je kunt doen als je een PDS aanval krijgt? Download dan de checklist!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top