Behandeling van PDS | Prikkelbare darm syndroom

behandeling-van-PDS-prikkelbare-darm-syndroom-darmklachten-maagklachten

Er is niet één behandeling van PDS (prikkelbare darm syndroom) die voor iedereen geschikt is. Je hebt een aanpak nodig die past bij wat jij nodig hebt om je maag- en darmklachten te verminderen en die de onderliggende oorzaken oplost. Er zijn heel veel soorten behandelingen bij PDS, zoals verschillende soorten diëten, medicijnen en therapieën. Misschien zie je hierdoor door de bomen het bos niet meer. Om je op weg te helpen vind je op deze pagina een overzicht van de verschillende soorten behandelingen bij PDS, zodat jij kunt kiezen voor een methode die bij jou past. Daarin vertel ik ook mijn persoonlijke ervaring en die van mijn cliënten over de soort behandeling om PDS-klachten onder controle te krijgen.

PDS behandeling: Bewustwording

Bewustwording is dat je je bewust wordt van jezelf. Dat je er achter komt wat je doet en waarom je dit doet. Door bewustwording krijg je inzicht in je huidige situatie. We leven vaak vanuit een onbewuste programmering, zoals eten op de fiets of achter je bureau. Ook kan onvoldoende kauwen of in je hoofd ergens anders mee bezig zijn dan eten een factor zijn. Het gaat er dus om dat je bewust wordt van je eigen gedachten, emoties, leefstijl en eetpatroon. En dit is essentieel als je PDS hebt en je buikpijn wilt verminderen. Lees meer over hoe bewustwording kan helpen om controle te krijgen over je PDS-klachten.

Een PDS dieet als behandeling

Er zijn veel verschillende soorten diëten die ingezet kunnen worden bij PDS, zoals het FODMAP dieet, koolhydraatarm dieet, gluten- en lactosevrije dieet en het histaminebeperkt dieet. Ik heb ze zelf allemaal geprobeerd en op lange termijn was er meer nodig dan alleen een dieet om darmklachtenvrij te worden. Het heeft mij wel voor een deel op weg geholpen; zeker in het beginstadium toen ik de diagnose PDS had gekregen. Bekijk hier het overzicht van het alle PDS diëten die er zijn.

Mindfulness als behandeling voor PDS

Een andere methode bij PDS is mindfulness. Vooral als je meer hulp nodig hebt bij het verminderen van stress en het accepteren dat PDS chronisch is, kan mindfulness je hierbij helpen. Zelf heeft het mij geholpen in dit acceptatieproces en geleerd om keuzes te maken die beter passen bij mij en dit moment. Daarbij kon ik hierna beter signalen waarnemen en voorkomen dat ik last kreeg van mijn darmen. Lees hier meer over Mindfulness bij PDS.

Het behandelen van PDS met medicijnen

Er zijn verschillende medicijnen en middelen die gebruikt kunnen worden bij maag- en darmklachten bij PDS. Welk medicijn of middel je kunt gebruiken, hangt van de soort klachten af. Bij diarree kun je bijvoorbeeld diarreeremmers gebruiken en bij obstipatie kun je kiezen voor bepaalde middeltjes om makkelijker naar het toilet te kunnen gaan. Voor misselijkheid en darmkrampen zijn andere middelen die je in kunt zetten. Bekijk hier een overzicht van de medicijnen bij PDS.

Hypnotherapie bij PDS

Hypnotherapie is een alternatieve methode die steeds vaker wordt toegepast bij PDS. Bij hypnotherapie word je door de hypnotherapeut door middel van voornamelijk verbale communicatie in een lichte trance gebracht maar behoudt de controle over zichzelf. Met deze methode kun je de onderliggende oorzaak van je darmklachten oplossen. Het kan zowel worden ingezet bij lichamelijke als psychische klachten. Zelf heb ik deze methode gebruikt om vroegere trauma’s te verwerken, de verbinding tussen hersenen en darmen te optimaliseren en om assertiever te worden. Op de website van PDS therapeuten vind je meer informatie over deze methode.

1-op-1 coaching bij PDS

Omdat er bij het prikkelbare darm syndroom (PDS) geen standaardmethode is, heb ik na mijn eigen succesverhaal mijn eigen methode ontwikkeld. Dit is een stappenplan bestaande uit 5 stappen om van je darmklachten af te komen.

De vijf stappen van de BETER-methode zijn:

  1. Bewustwording: Word je bewust van hoe je maag- en darmklachten worden veroorzaakt.
  2. Eten: Ontdek welke voeding goed en minder goed is voor jouw darmen en leer variëren binnen jouw mogelijkheden.
  3. Trainen: Ga met gerichte oefeningen aan de slag om prikkels te herkennen en te leren luisteren naar je lichaam.
  4. Energie: Kom er achter wat voor jou energie oplevert en energie kost, zodat jij je energieniveau kunt herstellen.
  5. Rusten: Krijg handvatten voor een goede nachtrust, rustmomenten over de dag en leer effectief omgaan met stress.

Het is een complete aanpak die gaat over de juiste voeding voor jou, omgaan met stress en hoe je leert leven met PDS in de praktijk. Volg dezelfde stappen als dat ik heb gedaan onder begeleiding van een PDS-coach en krijg ook weer grip op je darmklachten. 95% van onze cliënten heeft na het afronden van de coaching minimaal 50% vermindering van klachten. Lees meer over coaching bij PDS.

Verschillen tussen bepaalde therapieën

Zelf heb ik, Janna Koopman, tientallen diëten, therapieën en supplementen geprobeerd. Het heeft meer dan 8 jaar geduurd voordat ik weer grip op mijn darmklachten heb gekregen. En dat terwijl ik diëtist ben! Ik heb allerlei diëten en verschillende therapieën geprobeerd, zoals hypnotherapie, EMDR, psychotherapie, mindfulness, orthomoleculaire therapie, psychosomatische therapie en acupunctuur. Bij de orthomoleculair therapeut heb ik tientallen supplementen geprobeerd, waarvan een groot deel juist meer klachten veroorzaakten, zoals gasvorming en onuitstaanbare buikpijn. Uiteindelijk ben ik op eigen kracht door middel van bewustwording darmklachtenvrij geworden. Bekijk hier de verschillen tussen bepaalde therapieën.

Welke behandeling heb jij gedaan om je PDS te verminderen? Deel het hieronder in een bericht, zodat we elkaar kunnen inspireren!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top