Bewustwording als beste aanpak bij het prikkelbare darm syndroom (PDS)

bewustwording PDS

Bewustwording is key als je darmklachtenvrij wilt worden. Nadat ik, Chernique Straathof, het traject ‘Je darmen de baas’ zelf heb afgerond bij Janna Koopman was ik een lange tijd darmklachtenvrij. Wanneer er wel klachten opspeelde, zoals een opgeblazen buik, wist ik in ieder geval waardoor het kwam omdat ik tijdens het traject had geleerd wat bij mij de oorzaken zijn van mijn darmklachten. Echter, de laatste twee weken had ik constant weer last van een opgeblazen buik, terwijl ik zelf PDS-coach ben! Hoe kan dit nu? Gelukkig ben ik nu door stap 1 van de BETER-methode (bewustwording) te herhalen, weer van mijn darmklachten af. Waarom is bewustwording de beste aanpak bij PDS? Je leest het in deze blog!

1.Wat is bewustwording en wat heb je er aan als je PDS hebt?

Bewustwording is dat je je bewust wordt van jezelf. Dat je er achter komt wat je doet en waarom je dit doet. Door bewustwording krijg je inzicht in je huidige situatie. We leven vaak vanuit een onbewuste programmering, zoals eten op de fiets of achter je bureau. Ook kan onvoldoende kauwen of in je hoofd ergens anders mee bezig zijn dan eten een factor zijn. Het gaat er dus om dat je bewust wordt van je eigen gedachten, emoties, leefstijl en eetpatroon. En dit is essentieel als je PDS hebt en je buikpijn wilt verminderen.

2.Waarom is bewustwording de key en werkt het beter dan elk PDS dieet?

Er is niet één dieet die 100% bij je past, want iedereen is uniek en elk lichaam is anders. Wat voor de één wel kan werken, hoeft voor iemand anders niet te werken. Daarnaast is een standaarddieet op lange termijn niet vol te houden en darmklachten komen vaak weer terug. Het is dus geen blijvende oplossing. Wat wel werkt is bewustwording om meer grip te krijgen op je PDS! Door bewustwording kom je achter de oorzaken van je darmklachten; wat de oorzaken zijn hiervan is namelijk voor iedereen verschillend. Ook leer je tijdens het traject te luisteren naar je lichaam en je lichaam weer te vertrouwen, zodat er voorkomen kan worden dat er darmklachten ontstaan. Zo wordt je darmklachtenvrij op een manier die bij jou past. 

Wanneer ik mijn week te vol plan met werk en andere afspraken en te weinig slaap is de kans 100% dat wat ik ook eet, ik last krijg van buikpijn en een opgezette buik. Wanneer ik voldoende rust neem en minimaal 8 uur slaap per nacht is mijn buik ook een stuk rustiger. Dankzij bewustwording heb ik meer grip op mijn PDS.

Chernique Straathof - PDS-coach, diëtist en ervaringsdeskundige

3.Waarvan ben jij je bewust geworden tijdens dit traject?

Tijdens het traject ‘Je darmen de baas’ heb ik geleerd hoe ik door middel van bewustwording kan voorkomen dat ik darmklachten krijg en beter met mijn PDS om kan gaan. Het prikkelbare darm syndroom is helaas chronisch en gaat niet meer weg. Doordat ik me bewust ben geworden wat bij mij de oorzaken zijn van mijn darmklachten en een manier heb gevonden om op een juiste manier met mijn lichaam om te gaan, ben ik darmklachtenvrij geworden. Het voornaamste waar ik mij bewust van ben geworden is dat leefstijl bij mij een heel grote invloed heeft op mijn darmklachten. 

Wanneer ik mijn week te vol plan met werk en andere afspraken en te weinig slaap is de kans 100% dat wat ik ook eet, ik last krijg van buikpijn en een opgezette buik. Wanneer ik voldoende rust neem en minimaal 8 uur slaap per nacht is mijn buik ook een stuk rustiger. Daarnaast kwam ik erachter dat zoetstoffen een negatieve invloed hadden en op mijn darmklachten en ook het eten van tussendoortjes op een dag vinden mijn darmen niet leuk. Dankzij bewustwording heb ik meer grip op mijn PDS.

4.Welke oude patronen zijn er weer ingeslopen?

Sinds PDS coaching zich aan het uitbreiden is, ben ik gestart met opzetten van de praktijklocatie in Alkmaar bij PoliDirect. Hierdoor maak ik langere dagen dan voorheen en slaap ik minder. Dit vinden mijn darmen niet zo leuk. Wat betreft voeding ben ik zonder dat ik het door had, onbewust dus, weer meerdere kleine maaltijden per dag gaan eten. De oude patronen die ik pas geleden heb afgeleerd zijn er dus weer ingeslopen. 

5.Welke tip geef je een ander die bewust wilt worden van de oorzaak van de darmklachten?

Het heeft mij geholpen om mijn voeding en darmklachten weer in kaart te brengen door middel van het bijhouden van een uitgebreid voeding- en darmklachtendagboek. Ik heb weer alles opgeschreven wat ik at en dronk, hoe ik at, of ik voldoende rust had met de maaltijden, hoe mijn energie was, wanneer ik stress had en hoe laat ik naar bed ging. Hierna kon ik weer verbanden leggen tussen oorzaak en gevolg. De oplossing van je darmklachten start allemaal bij bewustwording. Je kunt het voeding- en darmklachtendagboek hier downloaden. 

Ben jij je bewust van hoe jouw eet- en leefpatroon is of wil je hulp bij het leggen van verbanden? Laat het in een reactie hieronder weten, ik help je graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top