15 x eten kruiden zonder opgeblazen gevoel

15 x eten kruiden zonder een opgeblazen gevoel

Wanneer je last hebt van een prikkelbare darmsyndroom (PDS) of darmklachten kunnen bepaalde kruiden te scherp zijn voor je darmen. Met als gevolg een opgeblazen gevoel in je buik, gasvorming en misschien zelfs krampen en diarree. Kant-en-klare kruidenzakjes en kruidenmixen gaan vaak niet goed. Zo zitten er vaak scherpe kruiden, ui en knoflook in verwerkt. Daarnaast wordt er soms suiker, tarwe, zetmeel of veel zout aan toegevoegd. Deze toevoegingen kunnen daar bovenop weer zorgen voor gevoelige darmen. Daarom is het aan te raden om deze zakjes te zoveel mogelijk te vermijden en zelf het eten te kruiden. In deze blog vind je 15 lekkere kruiden om je eten op smaak te maken zonder daarna last te krijgen van een opgeblazen gevoel en gasvorming.

Zonder zakjes eten kruiden zonder opgeblazen gevoel

Heb je snel last van je buik bij bepaalde kruiden? Probeer dan eens je eten op smaak te maken met de onderstaande kruiden! Vooral groene, milde kruiden geven een heerlijke smaak en zorgen dat je buik rustig blijft. Mijn favoriete kruiden zijn: basilicum, peterselie, kurkuma, munt en oregano. Per soort kruid vind je de geneeskrachtige voordelen van dit kruid en bij welke soorten gerechten dit kruid lekker is. Indien van toepassing, staat er ook vermeld voor welk ander kruid dit een vervanger kan zijn.

1. Basilicum

Basilicum wordt voornamelijk gebruikt in de Italiaanse keuken. Denk hierbij aan caprese salade, pastasauzen, lasagna en pizza. Het lekkerst is om hem vers te eten. Deze kruid bevat antioxidanten en draagt bij aan onze algehele gezondheid. Daarnaast bevat de kruid een hoog ijzergehalte wat kan helpen tegen bloedarmoede. Verder is basilicum een mild kruid en is daarom geschikt bij gevoelige darmen. Voeg bij het koken, de blaadjes van de basilicum pas op het eind van een gerecht toe, zodat de smaak niet verloren gaat.

2. Bieslook

Uien gaan vaak niet goed wanneer je last hebt van darmklachten. Het lastige is dat ui veel wordt gebruikt in de keuken als een smaakmaker. Het kan zijn dat een beetje ui wel goed wordt verdragen maar soms ook niet. Net zoals ui valt bieslook onder de lookgewassen. Echter is bieslook veel milder van smaak en prikkelt de darmen niet. Door de milde uiensmaak is bieslook een goede vervanger van ui. Naast soepen en salades is bieslook erg lekker in mayonaisegerechten, zelfgemaakte eiersalade, dressings en sausjes.

3. Dille

Bij dille zal je waarschijnlijk denken aan vis of vissaus. Dille is ook erg lekker in salades, sausjes en bij geroosterde groenten. Een goed alternatief voor knoflooksaus is een sausje van dille. Door de frisse toon geeft het extra smaak aan roomsauzen. Dille kun je beter niet koken, want dan kun je dit kruid niet meer te proeven. Dille heeft niet alleen een lekkere smaakt, maar ook een antibacteriële werking. Bovendien bevordert het de spijsvertering. Een oude remedie tegen buikkrampen is thee van dillezaadjes. Doe één eetlepel dillezaadjes op 200 ml kokend water om je buikklachten te verlichten.

4. Gember

Gember zou bij kunnen dragen aan allerlei soorten kwaaltjes. Onze grootmoeders raden het al tijden aan. Voornamelijk tegen misselijkheid. In de blog over gember bij misselijkheid kun je meer tips hierover vinden. Verder is er onderzoek gedaan naar de werking van gember. Zo wordt het nu ook ingezet bij spijsverteringsstoornissen. Tevens kan het helpen tegen ontstekingen in de darm. Gember is een ware beschermer van de darmen en erg lekker bij Aziatische gerechten en natuurlijk om thee van te trekken.

5. Koriander

Een duur woord voor kruidengeneeskunde is fytotherapie. In de fytotherapie wordt korianderzaad gebruikt om gasvorming tegen te gaan. Het voorkomt niet alleen de opbouw van te veel darmgassen maar daarnaast stimuleert het de doorbloeding van de darmslijmhuid. Mocht je last hebben van maagkrampen, dan kan korianderblad daarbij helpen. De blaadjes koriander kun je gebruiken als garnering bij curry, rijstgerechten en Mexicaanse gerechten. Daarnaast kun je het verwerken in soepen.

6. Kurkuma

Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, is een goed alternatief voor scherpe kruiden zoals kerriepoeder en garam-masala. Ideaal bij het maken van Oosterse gerechten! Dit specerij bevat het stofje curcumine en heeft een antioxidante werking en werkt goed bij ontstekingen in het lichaam. Lees meer over kurkuma bij darmklachten in de blog: Kurkuma tegen ontstekingen in de darmen. Daarnaast is kurkuma heerlijk in smoothies en in de koffie zoals bij het maken van Golden Latte. Gebruik hierbij plantaardige melk indien je niet goed tegen lactose kan. Neem hier echter niet te veel van én drink deze liever niet tijdens of vlak na de maaltijd.

7. Laurierblad

Bij keelklachten helpt laurier door het verzachtende effect. Van de blaadjes kan thee gezet worden. Door het koken van de blaadjes wordt de smaak afgegeven. De aroma en bitterheid van het kruid zorgt voor het openen van de luchtwegen. Bij lekkere trek is een laurierdropje een aanrader in plaats van gewone drop. Let op dat er geen suikers aan toegevoegd zijn, want dat wilt nog wel eens verschillen per merk. Zelf kies ik voor laurierdrop van de Kruitvat. Daarnaast kan laurier helpen bij spijsverteringsklachten. De blaadjes zelf zijn niet lekker om te eten door de taaie structuur. Gebruik laurierblad voor extra smaak bij de bereiding van stoofpotjes en vlees.

8. Munt

Munt is divers te gebruiken bij verschillende soorten klachten. Welke klachten dit zijn, kun je vinden in de blog pepermunt en darmklachten. Bovendien geeft het een fris gevoel wat zeker zal bijdragen aan het placebo effect. Let op: Pepermunt en menthol kunnen erg scherp zijn voor de darmen en deze juist prikkelen. Neem liever geen snoepjes met pepermunt- of mentholsmaak. Verse of gedroogde munt is erg lekker in een Marokkaanse Tajine. Je kunt er ook heerlijke thee van te maken of een zelfgemaakte frisse fruitwater.

9. Salie

Salie heeft een positieve werking op de darmen. In de blog salie en een opgezette buik lees je welke geneeskrachtige werking salie nog meer heeft. Naast saliethee, is salie onder andere erg lekker door (pasta)sauzen, salades, soepen en bij bereiding van vlees. Wanneer je niet goed tegen lactose, kan is salieboter een goede vervanging van roomsaus. Heerlijk bij pastagerechten, vlees of aardappels.

10. Oregano

Oregano zou ontstekingsremmend zijn en bij kunnen dragen bij colitis of een ontstoken darm. Verder heeft oregano een antibacteriële werking. Hier wordt in de blog, Oregano tegen buikkrampen en parasieten, meer over verteld. De kruidige smaak van oregano past goed bij tomaten. Daarom wordt het veel gebruikt in pastasauzen. Beperk dit kruid niet alleen tot de Italiaanse keuken. Oregano is namelijk erg lekker bij wildgerechten, geroosterde groenten en ovenschotels.

11. Peterselie

De hoge voedingswaarde in peterselie zorgt ervoor dat dit een veelzijdig kruid is. Peterselie is rijk aan verschillende vitamines en mineralen. Het werd vroeger ook gegeten als groenten bij de maaltijd. Naast de antioxidante werking zou peterselie goed zijn voor het gezond houden van de botten en gewrichten. Peterselie dient voornamelijk als garnering. De smaak gaat snel verloren bij het koken. Voeg dit kruid dan ook pas op het eind toe. Maak gebruik van verse peterselie en voeg deze toe bij gekookte wortelen, stoofschotels, romige sauzen of in smoothies.

12. Rozemarijn

De kenmerkende smaak en zoete geur van rozemarijn past goed bij aardappels. Bij het bakken wordt de smaak van rozemarijn versterkt. Daarom is rozemarijn heerlijk bij ovengerechten, vleesgerechten maar ook bij het maken van sausjes. Probeer ook een keer zoete aardappelfriet uit met takjes rozemarijn en olijfolie. Dit kruid is overigens een goede vervanging van zout. Combineer met tijm en oregano voor een ultieme smaak.

13. Tijm

Mogelijk zou tijm een positief invloed hebben op het immuunsysteem. Het zou kunnen helpen bij verkoudheidsklachten, depressies en spierpijn. Het ondersteunt in ieder geval de spijsvertering. Daarnaast verzacht het de luchtwegen, mond en keelholte. Leuk weetje: Tijmolie heeft een conserverende effect. Wanneer je brood bakt met tijmolie zal het langer houdbaar zijn. Breng gerechten met kip, aardappels en geroosterde groenten op smaak met tijm. Om de smaak goed te tot zijn recht te laten komen, dien je de takjes lang mee te bakken.

14. Zeezout

Veelal wordt zout wordt gebruikt om eten op smaak te brengen. Zout hebben wij nodig om de vochtbalans in ons lichaam te regelen. Zout is tevens een conserveermiddel. In kant-en-klare en bewerkte producten zitten daarom veel zout aan toegevoegd. Te veel zout is niet goed voor ons lichaam. Het kan zorgen voor een opgeblazen buik. Vervolgens zijn wij  geneigd om te drinken bij heel zout eten. Drinken bij de maaltijd doet je spijsvertering geen goed. Daarnaast kan te veel en te vaak zout eten zorgen voor een hoge bloeddruk en kans op hart- en vaatziektes. Eet daarom zoveel mogelijk pure voeding en laat bewerkte voeding achterwege. Zeezout bevat nog de juiste mineralen en is zonder onnodige toevoegingen. Doseer zelf de zout in je maaltijden, zodat je geen te grote hoeveelheden zout binnen krijgt.

15. Zwarte peper

Als ik een kruid moeten noemen die scherp is, dan zijn het wel de rode pepers. Wellicht herken je het wel, het brandigere gevoel na het eten van iets pittigs. Wanneer je wat meer smaak wilt toevoegen aan je maaltijd, kies dan voor zwarte peper. Zwarte peper is een stuk milder voor je darmen. Dit wordt beter verdragen dan rode peper of chilipeper. Zelf vind ik de vier-seizoenen-peper erg lekker. Indien je pittig eten kunt verdragen, kun je een klein beetje chilipoeder of cayennepeper nemen. Het helpt al heel erg om het zelf te doseren. Peper kan in vrijwel iedere hartige maaltijd gebruikt worden om de smaak te versterken. Vooral bij eiergerechten en vlees kan zwarte peper erg smakelijk zijn.

Kookboek puur koken zonder pakjes en zakjes

Wil je meer inspiratie hebben? Het kookboek Puur koken – zonder pakjes zou je dan kunnen gebruiken om bepaalde wereldgerechten te maken zonder E-nummer. Ik geef wel de tips om op de ingrediënten te letten en die zo nodig aan te passen. De triggers knoflook, sambal en melkproducten komen regelmatig voor in dit kookboek. Die kun je bijvoorbeeld vervangen voor een beetje knoflookpoeder of olijfolie met knoflookaroma, milde paprikapoeder en plantaardige melk. Daarbij kun je beter kiezen voor een glutenvrije ketjap, omdat daar minder E-nummers in zitten. Krijg je snel last van peulvruchten? Neem dan maximaal één eetlepel per keer en spoel deze goed af met lauwwarm water.

Tip: bij scherpe kruiden worden gedroogde variant vaak beter verteerd worden dan verse. Denk hierbij aan knoflook- en uienpoeder. Als knoflook toch te scherp is voor je darmen, kun je olijfolie met knoflookaroma proberen.

Met zakjes eten kruiden zonder opgeblazen gevoel

Gelukkig zijn er ook kant-en-klare opties zonder geur-, kleur- en smaakstoffen. De kruidenmixen van Jonnie Boer worden gemaakt van pure en hoogwaardige kruiden. Let op: Sommige kruidenmixen bevatten ui, knoflook, suiker, tarwe, lactose en/of pittige specerijen en kun je bij een gevoelige buik het beste vermijden. Voorbeelden van pittige kruiden zijn: chilipoeder, pikante paprika, cayennepeper en rode peper.

Maak je eigen bouillon met gedroogde kruiden

Hierboven heb ik het gehad over 15 verschillende kruiden die bij de meeste mensen met een prikkelbare darm goed gaan. Een bouillon in de loop van de middag kan een lekkere opkikker zijn, maar Maggi zit vol met E-nummers. Daarom maak ik graag zelf een bouillon van zeezout, een beetje zwarte peper, kurkuma, peterselie en tijm. Doe daar kokend water bij en je hebt een heerlijk soepje voor tussendoor zonder ongunstige stoffen! Probeer zelf welke kruiden je lekker vindt en mix ze door elkaar.

Heb jij tips om je eten te kruiden zonder een opgeblazen gevoel te krijgen of heb je vraag? Laat dan hieronder een reactie achter!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

2 reacties op “15 x eten kruiden zonder opgeblazen gevoel”

  1. Dankje wel Janna,
    Wat een leuk en duidelijk artikel. Het verklaart veel. Heb al meerdere malen
    ondervonden hoe erg mijn buik opzet of pijn doet of gasvorming geeft bij kruidenzakjes.
    Toch zal ik nog verder moeten uitproberen wat wel en niet kan want ik heb ook pollenallergie dus kan dan echt minder producten eten….
    Altijd leuk om jouw blogs te lezen,
    heel erg bedankt en tot het volgend artikel,
    groetjes
    Jolanda

    1. Janna Koopman

      Bedankt voor je reactie, Jolanda. Leuk dat je zo enthousiast bent over het artikel en de andere blogs. Met een pollenallergie kan het zeker een uitdaging zijn, omdat je dan ook te maken kunt hebben met een kruisallergie. Misschien vind je het artikel over het histaminebeperkt dieet ook interessant, omdat histamine overgevoeligheid vaak samen gaat met een pollenallergie: https://pdscoaching.nl/histamine-beperkt-dieet/
      Groetjes Janna

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top