5 praktische tips als je misselijk bent bij PDS

PDS misselijk tips

Heb je PDS (prikkelbare darm syndroom) en ben je regelmatig misselijk? Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het kan zijn om vaak last te hebben van misselijkheid. Het kan lastig zijn om te reizen naar bijvoorbeeld je werk of naar familie toe, omdat je het gevoel hebt dat je moet spugen. Of misschien zit je wel aan de zijkant van de hoorcollegezaal, zodat je makkelijk kunt rennen naar het toilet. Deze klacht kan ook samengaan met een buikpijnaanval of een opgeblazen buik. Ben je benieuwd wat je het beste kunt doen als je misselijk bent? Lees dan deze blog met de vijf beste tips als je misselijk bent bij PDS!

1. Neem verse gemberthee bij misselijkheid

Indien je last hebt van misselijkheid is het fijn als je iets fris kunt drinken. Verse gemberthee is lekker verfrissend en kan je helpen om je misselijkheid te verhelpen. (Warm) water met citroen of kruidenthee is ook een optie. Andere mogelijkheden zijn op een stukje citroen bijten of kauwen op een stukje peterselie of munt. Heb je dit allemaal niet thuis liggen, dan kun je ook je tanden poetsen voor een frisse smaak in je mond.

2. Neem een lichte maaltijd waar je trek in hebt

Eet pas iets als de grootste misselijkheid is weggetrokken en je een beetje trek begint te krijgen. Het heeft dus geen zin om wat te gaan eten als je net hebt lopen spugen. Dan kun je beter eerst een beetje uitrusten en bijkomen. Eventueel daarna wat drinken en vervolgens wat lichts eten. Dingen waar je aan zou kunnen denken zijn: een stukje appel of peer, een beetje yoghurt met noten of een stuk komkommer met kaas. Probeer om goed te voelen waar je lichaam op dit moment trek in heeft en dat te maken. Het geeft geen zin om een gezond broodje avocado te eten als je daar helemaal geen trek in hebt. Neem dan liever wat anders, wellicht iets minder gezonds. Zolang jij er trek in hebt, heb je meer kans dat het goed valt. Eet ook niet te veel, want overeten veroorzaakt juist weer klachten.

3. Ga even liggen op de bank

Rust doet wonderen. Ga daarom even liggen op de bank of in bed met een aantal kussens onder je hoofd. Gebruik een kruik en een pittenzak om je nek en schouders, zodat je echt lekker kunt ontspannen. Doe eventueel een dekentje over je heen en een joggingbroek aan, zodat je je lekker comfi voelt. Het is belangrijk dat je lekker uitrust en je je snel weer beter voelt. Wat ook erg ontspannend kan zijn en helpt om weer bij jezelf te komen, is om een bodyscan oefening te doen. Bij deze mindfulness oefening ga je je hele lichaam af en check je of er spanning zit.

4. Noteer op welke momenten je misselijkheid wordt

Bewustwording is key. Probeer om bij te houden wat je hebt gegeten en gedronken en wanneer je misselijk bent geworden. Hierdoor kun je meer inzicht krijgen in de oorzaak van je misselijkheid. Het is ook handig om bij te houden hoe heb je gegeten, wat voor activiteiten je hebt gedaan en of je weinig hebt geslapen. Vergeet ook zeker niet om te noteren of je koffie of alcohol hebt gedronken. Dit zijn twee veel voorkomende oorzaken bij misselijkheid. In dit voeding- en darmklachtendagboek kun je bijhouden wat je klachten zijn en wat je hebt gegeten.

5. Laatste tips: Pas je inzichten toe en voorkom dat je misselijk wordt bij PDS

Als je er achter bent dat je heel misselijk wordt van koffie, probeer dit dan te vermijden. Je kunt bijvoorbeeld wel kijken of je tegen decafé kan. In het interview met Kim in de video op deze blog hoor je ook van haar hoe ze dat toepast in haar leven. Merk je op dat je misselijk bent op dagen dat je weinig hebt geslapen, zorg dan dat je eerder naar bed gaat zodat je een langere nachtrust hebt. Bekijk voor jezelf wat de oorzaak is van jouw misselijkheid. Ik ben benieuwd welke tips je gaat gebruiken om je misselijkheid te verminderen.

Video over misselijk zijn en PDS met tips

Heb je zelf ook PDS of ben je vaak misselijk? Hopelijk heb je veel aan de tips gehad! Ik vind het leuk als je hieronder een reactie achter laat.

16 reacties op “5 praktische tips als je misselijk bent bij PDS”

  1. Ik heb al jaren last van pds. Vaak zo maar misselijk en altijd buikpijn of een idee dat je darmen niet leeg zijn. Ik heb bijna altijd obstipatie en sinds ik glutenvrij brood eet en niet zondig Bennink de eerdere diarree kwijt . Wel altijd moeite met ontlasting. Ik poets in geval van misselijkheid altijd mijn tanden. Helpt het beste. Goeie tip

      1. Ik snij een stukje gember heel klein. Kook het zachtjes, 5 a 10 min en drink het als thee.
        Door water erbij te doen maak je deze naar smaak.
        Heb ook 2×2 daags magnesiumtabletten voor darm, helpt bij mij heel goed.

        1. Frederique Visser

          Beste Phil,
          Wat fijn dat de gemberthee in combinatie met magnesiumtabletten goed werken voor je darmen! Naast misselijkheid kan gember ook helpen tegen ontstekingen in de darm. Ik ben benieuwd of je magnesiumcitraat neemt als supplement of magnesiumhydroxide als laxeermiddel. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

    1. Ik vind het zo raar dat ik soms misselijk(er) ben nadat ik naar het groot toilet ben gegegaan!
      Je zou dan toch verwachten dat je je beter voelt, omdat je van je stoelgang verlost bent…

      1. Wat vervelend dat je soms misselijk bent na de grote boodschap. Zeker als het als een soort bevalling voelt nadat je obstipatie hebt gehad, kan dit voorkomen. Het heeft er mee te maken dat het dan veel energie kost voor het lichaam om te ontlasten. Zeker als je daarvoor krampen hebt. Toen ik hier ook last van had, deed ik de diepe buikademhaling op het toilet en/of daarna. Hierdoor voelde ik mij minder misselijk. Misschien dat dit ook voor jou helpt. In de video leg ik je uit hoe je dit kunt doen: https://youtu.be/cwW2foMaE1g

  2. Ik lees overal dat gewichtsverlies niet bij pds hoort, maar kan het toch zo zijn dat door de misselijkheid en de diarree/zachte ontlasting je toch wel afvalt? De arts kan voor mijn klachten geen medische reden vinden, na een gastroscopie en een coloscopie, en stelt dus de diagnose PDS. Omdat ik er wel bij afval vraag ik me af of dit wel klopt… of zou dat dan eventueel door de combinatie met burn-out kunnen komen?

    1. Frederique Visser

      Ongewenst gewichtsverlies zonder verklaarbare reden hoort niet bij een prikkelbare darmsyndroom. Echter kan gewichtsverlies wel voorkomen. Dit heeft altijd wel een aanleiding bijvoorbeeld door grote verliezen zoals (aanhoudende) diarree. Daarnaast kan dit samen met een burn-out ook een rol spelen op je eetpatroon. Zo kan stress en angst voor bepaald voedsel kan leiden tot verminderd en een eenzijdig eetpatroon. Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

  3. Ik heb flinke dyspepsie en pds met diarree. Geen buikpijn maar wel altijd een onaangenaam gevoel in maag en bovenbuik. En al maanden rond en na het ontbijt misselijk. Trillerig en moe tot en met.
    Eet glutenvrij en lactosevrij en kan ook niet tegen mannitol. Ben ook vegetariër.
    Ik moet vermoedelijk meer vezels eten, want in glutenvrij brood zit erg weinig aan vezels, dus daarom neem ik dagelijks een theelepel psylliumvezel van Holland en Barret, plus tegen maagklachten iberogast.
    Wat kan ik doen aan verantwoorde voeding om me goed te voelen en niet misselijk. Artsen hebben de strijd opgegeven, dus dat traject is opgehouden.

    1. Frederique Visser

      Wat vervelend dat je zoveel last heb van maag- en darmklachten. Probeer zoveel mogelijk pure en onbewerkte voeding te eten, dat is het beste voor je buik. Vermijd alcohol en suikers, dit zijn namelijk de grootste triggers voor het uitlokken van darmklachten. Glutenvrije voedingsmiddelen bevatten inderdaad vaak weinig voedingsstoffen. Kies altijd voor de bruine variant (bijvoorbeeld Yam donkerbruin). Naast voeding spelen ook andere factoren een rol. Misschien ervaar je veel stress, slaap je niet goed of neem je onvoldoende rust? Leefstijl heeft een grote invloed op het ontstaan van klachten. Naast de tips in deze blog zien we dat ’s avonds na het avondeten niet meer eten voor klachtenvermindering zorgt in de ochtend bij veel van onze cliënten.

  4. Hoi,
    Ik ben 17 jaar en heb sinds een tijdje last van dat ik eigenlijk onverwachts last krijg van buikkrampen en misselijkheid. Ik heb dan meestal ook 2/3 keer diarree maar ben er vooral erg misselijk bij en dat neemt de buikpijn zowat over. Niet overgeven maar vooral erg misselijk en heb dan het gevoel dat mn maag leeg of juist erg vol is. Ik kan het lastig beschrijven wat ik precies voel op dat moment en de huisarts denkt aan PDS. Ik heb nu vezelpoeders gekregen die ik moet oplossen in water. De afgelopen 2 dagen gingen goed. Ik kon weer lekker eten en deed mijn dagelijkse dingen. Nu net na het ontbijt kreeg ik er weer last van. Ik wordt hier dan best angstig van omdat het steeds zo onverwachts komt en ik de misselijkheid heel vervelend vind. Hebben jullie misschien wat tips wat ik hier aan kan doen en lijkt dit inderdaad op PDS? Ik vind dit namelijk best wel eng aangezien ik niet weet wat de oorzaak is. Ik eet ook laatste tijd erg regelmatig en gezond.

    1. Frederique Visser

      Hoi,
      Dat klinkt heel vervelend. Ik kan goed begrijpen dat je daar angstig van word. De klachten die je beschrijft lijkt erg op een buikpijnaanval en dat valt wel onder PDS. In deze blog lees je hoe je hiermee omgaat: https://pdscoaching.nl/10-manieren-om-een-buikpijn-aanval-te-voorkomen/. Niet iedereen met PDS heeft dezelfde soort klachten en het kan zich op verschillende manieren uiten (van diarree tot obstipatie). Naast de tips in de blog kan het helpen om bij misselijkheid en darmkrampen een ademhalingsoefening te doen, bijvoorbeeld om 10 keer je ademhaling te volgen. Hartstikke goed dat je gezonder bent gaan eten. Het kan lastig zijn om achter te komen wat de oorzaak is. Zo kan stress, haastig eten en onvoldoende rust nemen ook invloed hebben op het ontstaan van darmklachten. Het is goed om niet te vaak op een dag te eten, hierover lees je meer in deze blog: https://pdscoaching.nl/beter-niet-te-vaak-eten-bij-pds-darmklachten/

      1. Bedankt voor uw reactie!
        Ik denk dat het dat inderdaad is. Na ongeveer een uur lijkt het weg te zakken maar ik heb vooral erg veel last van de misselijkheid en wordt daar het meest angstig van. Is er iets wat helpt qua eten/drinken als ik dit heb?

        1. Frederique Visser

          We zien dat verse gemberthee vaak de misselijkheid kan verhelpen. Maar ook kauwen op een stukje peterselie of munt of even je tanden poetsen kan de misselijkheid wat wegenemen. Vaak is er een aanleiding waardoor de misselijkheid ontstaat en hoeft niet altijd door voeding te komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top