5 praktische tips als je misselijk bent bij PDS

PDS misselijk tips

Heb je PDS (prikkelbare darm syndroom) en ben je regelmatig misselijk? Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het kan zijn om vaak last te hebben van misselijkheid. Het kan lastig zijn om te reizen naar bijvoorbeeld je werk of naar familie toe, omdat je het gevoel hebt dat je moet spugen. Of misschien zit je wel aan de zijkant van de hoorcollegezaal, zodat je makkelijk kunt rennen naar het toilet. Deze klacht kan ook samengaan met een buikpijnaanval of een opgeblazen buik. Ben je benieuwd wat je het beste kunt doen als je misselijk bent? Lees dan deze blog met de vijf beste tips als je misselijk bent bij PDS!

1. Neem verse gemberthee bij misselijkheid

Indien je last hebt van misselijkheid is het fijn als je iets fris kunt drinken. Verse gemberthee is lekker verfrissend en kan je helpen om je misselijkheid te verhelpen. (Warm) water met citroen of kruidenthee is ook een optie. Andere mogelijkheden zijn op een stukje citroen bijten of kauwen op een stukje peterselie of munt. Heb je dit allemaal niet thuis liggen, dan kun je ook je tanden poetsen voor een frisse smaak in je mond.

2. Neem een lichte maaltijd waar je trek in hebt

Eet pas iets als de grootste misselijkheid is weggetrokken en je een beetje trek begint te krijgen. Het heeft dus geen zin om wat te gaan eten als je net hebt lopen spugen. Dan kun je beter eerst een beetje uitrusten en bijkomen. Eventueel daarna wat drinken en vervolgens wat lichts eten. Dingen waar je aan zou kunnen denken zijn: een stukje appel of peer, een beetje yoghurt met noten of een stuk komkommer met kaas. Probeer om goed te voelen waar je lichaam op dit moment trek in heeft en dat te maken. Het geeft geen zin om een gezond broodje avocado te eten als je daar helemaal geen trek in hebt. Neem dan liever wat anders, wellicht iets minder gezonds. Zolang jij er trek in hebt, heb je meer kans dat het goed valt. Eet ook niet te veel, want overeten veroorzaakt juist weer klachten.

3. Ga even liggen op de bank

Rust doet wonderen. Ga daarom even liggen op de bank of in bed met een aantal kussens onder je hoofd. Gebruik een kruik en een pittenzak om je nek en schouders, zodat je echt lekker kunt ontspannen. Doe eventueel een dekentje over je heen en een joggingbroek aan, zodat je je lekker comfi voelt. Het is belangrijk dat je lekker uitrust en je je snel weer beter voelt. Wat ook erg ontspannend kan zijn en helpt om weer bij jezelf te komen, is om een bodyscan oefening te doen. Bij deze mindfulness oefening ga je je hele lichaam af en check je of er spanning zit.

4. Noteer op welke momenten je misselijkheid wordt

Bewustwording is key. Probeer om bij te houden wat je hebt gegeten en gedronken en wanneer je misselijk bent geworden. Hierdoor kun je meer inzicht krijgen in de oorzaak van je misselijkheid. Het is ook handig om bij te houden hoe heb je gegeten, wat voor activiteiten je hebt gedaan en of je weinig hebt geslapen. Vergeet ook zeker niet om te noteren of je koffie of alcohol hebt gedronken. Dit zijn twee veel voorkomende oorzaken bij misselijkheid. In dit voeding- en darmklachtendagboek kun je bijhouden wat je klachten zijn en wat je hebt gegeten.

5. Laatste tips: Pas je inzichten toe en voorkom dat je misselijk wordt bij PDS

Als je er achter bent dat je heel misselijk wordt van koffie, probeer dit dan te vermijden. Je kunt bijvoorbeeld wel kijken of je tegen decafé kan. In het interview met Kim in de video op deze blog hoor je ook van haar hoe ze dat toepast in haar leven. Merk je op dat je misselijk bent op dagen dat je weinig hebt geslapen, zorg dan dat je eerder naar bed gaat zodat je een langere nachtrust hebt. Bekijk voor jezelf wat de oorzaak is van jouw misselijkheid. Ik ben benieuwd welke tips je gaat gebruiken om je misselijkheid te verminderen.

Video over misselijk zijn en PDS met tips

Heb je zelf ook PDS of ben je vaak misselijk? Hopelijk heb je veel aan de tips gehad! Ik vind het leuk als je hieronder een reactie achter laat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top