PDS Blog

In deze PDS blog met wel 200+ artikelen willen we jou inspireren om weer grip te krijgen op je maag- en darmklachten. Je kunt hier heerlijke darmproof recepten vinden, tips om je darmklachten te verminderen en tools om te leren leven met het prikkelbare darm syndroom. Daarnaast vind je hier ook ervaringen van PDS-patiënten die hun darmklachten onder controle hebben gekregen. Veel leesplezier op het PDS blog!

PDS en endometriose - Hoe ga je ermee om?

PDS en endometriose – Hoe ga je ermee om?

PDS en endometriose – Hoe ga je ermee om? Wist je dat vrouwen met endometriose ook vaker PDS (prikkelbare darm syndroom) kunnen ontwikkelen? Regelmatig zien we cliënten met endometriose in de praktijk. Bij endometriose groeit weefsel buiten de baarmoeder. Dit kan zorgen voor pijnklachten. Deze klachten lijken erg op de klachten bij PDS, waardoor het

Lees verder »
Stoofpotje met vlees en zoete aardappel uit de slowcooker

Vlees en zoete aardappel stoofpot uit de Slowcooker

Vlees en zoete aardappel stoofpot uit de Slowcooker Glutenvrije stoofpot met vlees voor 2 personen Glutenvrij, tarwevrij, lactosevrij, E-nummervrij Vandaag heb ik voor het eerst mijn slowcooker van Crockpot gebruikt en een vlees stoofpot met zoete aardappel gemaakt. Aangezien ik zo enthousiast ben over de smaak en hoe goed het valt op mijn maag, deel

Lees verder »
Glutenvrije worteltaart

Glutenvrije worteltaart zonder tarwe, suiker en lactose

Glutenvrije worteltaart zonder tarwe, suiker en lactose Glutenvrij, lactosevrij, tarwevrij, suikervrij Taart is iets wat bij het vieren van een feestje, zoals een verjaardag, hoort. Lekker hoor, slagroomtaart, chocoladetaart, appeltaart en kwarktaart. Maar daar zitten vaak zoveel ingrediënten in die niet PDS-proof zijn, zoals chocolade, melk, suiker, gluten, noem maar op. Die zorgen er juist

Lees verder »
Buikpijn en eetstoornissen

Buikpijn en eetstoornissen

Het verband tussen buikpijn, darmklachten en eetstoornissen Wanneer je zelf een eetstoornis hebt weet je wellicht wat voor negatieve impact dit heeft op jouw lichaam en voornamelijk jouw spijsvertering. Veel mensen met een eetstoornis ontwikkelen klachten zoals buikpijn en soms zelfs het prikkelbare darm syndroom (PDS). Heb je last van een eetstoornis of heb je

Lees verder »
15 x eten kruiden zonder een opgeblazen gevoel

15 x eten kruiden zonder opgeblazen gevoel

15 x eten kruiden zonder opgeblazen gevoel Wanneer je last hebt van een prikkelbare darmsyndroom (PDS) of darmklachten kunnen bepaalde kruiden te scherp zijn voor je darmen. Met als gevolg een opgeblazen gevoel in je buik, gasvorming en misschien zelfs krampen en diarree. Kant-en-klare kruidenzakjes en kruidenmixen gaan vaak niet goed. Zo zitten er vaak

Lees verder »
Diarree door stress en angst - succesverhaal

Diarree door stress en angst – succesverhaal

Diarree door stress en angst – succesverhaal Wij zien in de praktijk dat darmklachten vaak gepaard gaan met angsten. Misschien vind je het zelf ook spannend om nieuwe producten te eten, omdat je daar darmklachten van kan krijgen. Maar wist je dat angsten juist deze darmklachten kunnen veroorzaken? Wanneer je veel aan het focussen bent

Lees verder »
Heb je wel het prikkelbare darm syndroom PDS-1

Heb je wel het prikkelbare darm syndroom (PDS)?

Heb je wel het prikkelbare darm syndroom (PDS)? Uit het ledenblad ‘Prikkels’ van de PDSB geschreven door Janna Koopman en Laura Kool (gepubliceerd in december 2017) Coeliakie, glutensensitiviteit en PDS, wat zijn de verschillen?  Steeds meer mensen eten glutenvrij, maar dit is niet altijd nodig. Wanneer is het juist wel goed om glutenvrij te eten?  Coeliakie

Lees verder »
Mijn top 7 favoriete darmproof kant-en-klare maaltijden

Mijn top 7 favoriete darmproof kant-en-klare maaltijden

Mijn top 7 favoriete darmproof kant-en-klare maaltijden Als je last hebt van een gevoelige maag en darmen, dan moet je uit kijken wat je eet. Je kunt niet zomaar alle Chinees eten, vanwege de Ve-tsin, kruiden en hoeveelheid witte rijst. De snackbar is veel te vet vanwege de frituur. Zelfs kant-en-klare salades en stoommaaltijden zijn

Lees verder »
Intermittent fasting goed voor de darmen en PDS

Is intermittent fasting goed voor de darmen bij PDS?

Is intermittent fasting goed voor de darmen en PDS? Is intermittent fasting goed voor de darmen?  Deze vraag stellen onze cliënten vaak aan ons, aangezien het de afgelopen jaren in populariteit enorm is toegenomen. Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben op de darmen en klachten zoals gasvorming, opgezette buik, diarree, obstipatie verminderen. Daarnaast kan het effectief zijn

Lees verder »
Scroll naar boven