PDS Blog

In deze PDS blog met wel 200+ artikelen willen we jou inspireren om weer grip te krijgen op je maag- en darmklachten. Je kunt hier heerlijke darmproof recepten vinden, tips om je darmklachten te verminderen en tools om te leren leven met het prikkelbare darm syndroom. Daarnaast vind je hier ook ervaringen van PDS-patiënten die hun darmklachten onder controle hebben gekregen. Veel leesplezier op het PDS blog!

Bewustwording als beste aanpak bij PDS

Bewustwording als beste aanpak bij het prikkelbare darm syndroom (PDS) Bewustwording is key als je darmklachtenvrij wilt worden. Nadat ik, Chernique Straathof, het traject ‘Je darmen de baas’ zelf heb afgerond bij Janna Koopman was ik een lange tijd darmklachtenvrij. Wanneer er wel klachten opspeelde, zoals een opgeblazen buik, wist ik in ieder geval waardoor het kwam omdat ik tijdens

Lees verder »

Intermittent fasting bij PDS en buikpijn – praktijkvoorbeeld

Intermittent fasting bij PDS en buikpijn – praktijkvoorbeeld Intermittent fasting is razend populair en wordt vaak ingezet bij maag- en darmklachten zoals buikpijn, opgezette buik, winderigheid en een wisselende ontlasting. Het is niet zo gek dat intermittent fasting zo ontzettend populair is vanwege meerdere voordelen voor je gezondheid . Intermittent fasting werkt positief op je

Lees verder »
Janna spastische darm

Janna’s leven met een spastische darm

Janna’s leven met een spastische darm Leven met een spastische darm valt niet mee. Ik, Janna, heb al sinds jonge leeftijd een spastische darm. Ze noemen het ook wel een prikkelbare darm of het prikkelbare darm syndroom (PDS). Jarenlang werd ik beperkt in mijn leven vanwege mijn darmen. Inmiddels heb ik al bijna 7 jaar

Lees verder »

Welk dieet is geschikt bij PDS? | Spastische darm

Welk dieet is geschikt bij PDS? | Spastische darm PDS dieet, was het maar zou makkelijk dat iedereen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) hetzelfde dieet kan volgen om darmklachtenvrij te worden. Dat bepaalde voedingsmiddelen een PDS-aanval kunnen uitlokken, zoals een opgezette buik, darmkrampen of diarree is bekend. Maar welk dieet is het meest geschikt

Lees verder »

De invloed van roken op de maag en darmen

De invloed van roken op de maag en darmen Algemeen bekend is dat roken niet goed is voor je gezondheid, maar het kan ook extra maagklachten en darmklachten veroorzaken. Veel voorkomende klachten zijn: een opgeblazen buik, gasvorming, darmkrampen, diarree, misselijkheid en buikpijn. In dit onderdeel wil ik geen preek geven om te stoppen met roken,

Lees verder »

Zuren en basen dieet bij PDS en maag-darmklachten

Zuren en basen dieet bij PDS en maag-darmklachten Uit het ledenblad ‘Prikkels’ van de PDSB geschreven door Janna Koopman en Janny Meijles (gepubliceerd in september 2017): zuren en basen dieet bij PDS en maag-darmklachten. Als de zuurgraad van het bloed stijgt (en de pH dus daalt) ontstaat een acidose. Als de zuurgraad van het bloed daalt (stijgende

Lees verder »
PDS normale ontlasting obstipatie en diarree darmklachten

PDS: hoe ziet normale ontlasting er uit?

PDS: hoe ziet normale ontlasting er uit? In het dagelijkse leven praten we er niet vaak over: Hoe ziet normale ontlasting er uit? Toch kan je ontlasting je veel vertellen over je gezondheid. Een afwijkende ontlasting kan ook komen doordat je PDS (prikkelbare darm syndroom) hebt. In dit artikel vertel ik je meer over hoe

Lees verder »
geur en kleur van ontlasting darmklachten PDS

Geur en kleur van ontlasting: de betekenis

Geur en kleur van ontlasting bij spijsverteringsklachten De geur en kleur van je ontlasting kan veel vertellen over je gezondheid. Heb je een extreem sterke geur of een afwijkende kleur, dan heb je waarschijnlijk te maken met een probleem in de vertering. Mogelijk heb je het Prikkelbare Darm Syndroom, een voedsel intolerantie of een allergie.

Lees verder »
Scroll naar boven