Darmklachten in de overgang – oorzaken en tips

Darmklachten in de overgang- oorzaken en tips PDS

Vrouwen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) kunnen in de overgang extra last krijgen van darmklachten. Ook bij vrouwen zonder PDS kunnen er plotseling darmklachten ontstaan. Veel voorkomende klachten zijn: een opgezette buik, rommelende darmen, gasvorming en een afwijkend ontlastingspatroon. De veranderende hormoonhuishouding speelt hier een belangrijke rol bij. In deze blog lees je meer over de oorzaken en een aantal praktische tips om direct je darmklachten te verminderen.

Darmklachten in de overgang en PDS

Elke vrouw komt op een punt in haar leven in de overgang, ook wel de menopauze genoemd. Tijdens de overgang maakt het vrouwelijke lichaam een grote verandering door. Helaas gaat dit meestal niet onopgemerkt. Zowel lichamelijke als psychische klachten kunnen optreden. Vrouwen kunnen door de grote lichamelijke verandering het contact met zichzelf kwijtraken en sommigen belanden zelfs in een burn-out. Bij PDS (prikkelbare darm syndroom) heb je vaak al sneller last van verschillende buikklachten. De reeds aanwezige maag- en darmklachten kunnen daarbij toenemen.  In sommige gevallen kan het ook afnemen tijdens de menopauze.

Veel voorkomende darmklachten tijdens de overgang

Opvliegers, gewichtstoename en slapeloosheid zijn slechts enkele voorbeelden van de veel voorkomende klachten tijdens de overgang. Er kunnen daarnaast ook verschillende maag- en darmklachten ontstaan. Veel voorkomende klachten zijn: obstipatie, diarree, misselijkheid, brandend maagzuur, overmatig boeren, rommelende darmen en winderigheid, opgeblazen buik en buikpijn. Naast de lichamelijke, kunnen er ook psychische klachten optreden. Dit kan veel stress opleveren en een effect uitoefenen op de darmen. De verklaring hiervoor is dat onze darmen in directe verbinding staat met ons brein.

Samenhang hormonen en darmklachten bij de overgang

Een toename van de maag- en darm gerelateerde symptomen kan verklaard worden door afname van sekshormonen. Oestrogeen en progesteron zijn de hormonen die hierbij een rol spelen. Veel vrouwen met PDS  ervaren aan het begin van de menstruatie, wanneer de aanwezigheid van deze hormonen op het laagst is, een toename van buikklachten. Dit komt doordat de sekshormoonreceptoren  gelokaliseerd zijn in het darmkanaal. De eventuele gewichtstoename is ook te verklaren door deze hormonen. Door het dalende oestrogeengehalte worden meer vetcellen aangemaakt en opgeslagen. De afname in testosteron zorgt ervoor dat spiermassa wordt vervangen voor vetmassa.

Voedingstips bij de overgang 

Er zijn aanwijzingen dat patiënten met PDS een verhoogd risico hebben op osteoporose. Voor vrouwen met PDS in de overgang is het daarom van extra belang om voldoende calcium binnen te krijgen. Calcium vinden we melkproducten, maar ook in plantaardig verrijkte zuivelproducten, noten, groente en peulvruchten. Daarnaast wordt geadviseerd om 10 mcg vitamine D extra te supplementeren na je 50ste levensjaar.  Probeer daarbij dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen, voldoende water te drinken, eet gezond, ga elke dag een half uur naar buiten en eet voldoende voedingsvezels. De beste vorm van vezels vind je in groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden. Wil je meer tips over wat je kunt eten? Download dan het gratis e-book met glutenvrije recepten.

Heb jij ervaringen met ontstaan of toenemen van darmklachten in de overgang? Deel je ervaring in een bericht hieronder!

23 gedachten over “Darmklachten in de overgang – oorzaken en tips”

  1. Duidelijk artikel en fijn om te lezen, dat de klachten waar ik de laatste tijd veel last van heb (regelmatig misselijk, brandend maagzuur en veel last van mijn darmen) ws met de overgang te maken hebben. Het zijn heel vervelende klachten, maar dit artikel stelt me gerust. Ik eet al veel groente en drink best veel water, maar ga zeker de andere voedingstips ook proberen.

    1. Frederique Visser

      Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat dit artikel je gerust stelt. Onze hormonen hebben veel invloed op ons lichaam. Misselijkheid, brandend maagzuur en last hebben van je darmen zijn vervelende klachten. Ik hoop dat de tips in dit artikel deze klachten onder controle kunt houden. Heel veel succes.

    1. Frederique Visser

      Sommige klachten zoals zweten, extreme hormoonwisselingen gaan over na de overgang of ze worden minder. De gevoeligheid blijft vaak wel bestaan, zoals ook de gevoeligheid voor PDS-klachten. De maag-darmklachten kunnen wel minder heftig zijn. De duur van de overgang is bij iedereen weer verschillend. Bij sommige vrouwen kan de overgang wel 10 jaar duren.

  2. Hallo,
    Het heeft mij ook enigszins gerust gesteld, anderhalve week geleden uit eten geweest, de dag daarna was het mis, paar keer diarree en vreselijke rommelende darmen. Dit is voor mij nieuw.
    Daarbij ben ik een soort van ongesteld, maar het stelt niets meer voor, dit is anders als de voorgaande keren. Intussen ben ik nu anderhalve week een paar keer per dag aan de diarree. Meestal als ik uit bed kom of na het avondeten. Van de dokter capsules gekregen.
    Het maakt me erg onrustig, heb de neiging om flink te van janken. Denk dat ik allemaal ernstige dingen onder de leden heb. Daarbij een opgeblazen gevoel en minder trek in eten.
    Ik wilde dit even kwijt.
    Groetjes Maria

    1. Frederique Visser

      Hallo Maria,

      Wat fijn dat het artikel je enigszins gerust heeft gesteld. Jammer dat het zo mis is gegaan nadat je uit eten bent geweest. Onze hormonen hebben een grote invloed om onze darmstelsel. Vervelend dat je de laatste tijd last hebt van diarreeklachten. Dit zien we vaak terug bij bepaalde voedingsmiddelen die mensen niet helemaal goed kunnen verdragen. Maar ook veel stress kan zorgen voor minder goede ontlasting. Lees hier meer over in deze blog: https://pdscoaching.nl/behandeling-pds-met-diarree/. Probeer ook eens om niet te drinken bij de maaltijd. Dit kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van een opgeblazen buik. In deze blog lees je waarom dit goed is: https://pdscoaching.nl/3-redenen-waarom-je-beter-niet-kunt-drinken-tijdens-de-maaltijd/.

      Groet,
      Frédérique

    2. Owjaaaa dat heb ik ook! S morgens uit bed, ontbijt nemen en dan moet ik wel 3 keer achter elkaar… verschrikkelijk! Na het eten in de avond ook altijd afwachten of ik kan gaan wandelen en geen kramp krijg… want als ik dat krijg dan moet ik echt! Soms bepaalt het je dagindeling gewoon, ik wil ook dat dit stopt, maar hoe?
      Gr Sonja

      1. Janna Koopman

        Wat vervelend dat je zoveel last kunt hebben van kramp en dan meerdere keren achter elkaar naar het toilet moet. Ik kan mij goed voorstellen dat dit je dagindeling bepaald. Wat kan helpen is om een goed ritme te krijgen, zodat de darmen zou goed mogelijk hun werk kunnen doen. In het volgende artikel lees meer over hoe je een goed ritme krijgt op het gebied van eten, drinken, beweging en ontspanning: https://pdscoaching.nl/tips-voor-een-goed-ritme-bij-darmklachten/

      2. Hoi Sonja, ook ik heb er last van: moeten is nú en dan ook nú moeten, ik heb PDS en kan de aandrang niet relateren aan bepaalde voeding. Ik heb inmiddels een afspraak bij de Defecatiepoli in het Groenehart Ziekenhuis in Gouda, doorgestuurd via de MLD-arts. Ik vind de mentale belasting zo groot, dat ik er echt iets mee moet. Erop uitgaan is nooit meer ontspannen, hoe leuk de activiteit ook is. Deze poli is gespecialiseerd in dit soort ongemakken (aandoeningen?), zoeken naar de oorzaak en oplossingen. Wie weet is het iets voor je.

  3. De overgang is de ondergang. Zoveel wisselende klachten dat je denkt dat je onder de kanker zit en doodgaat. Ik had al pds maar nu sinds 4 weken kan ik niet eens op mijn zij liggen. De darmen doen daar pijn. Minder eetlust. Vet eten is in de nacht vreselijk. Misselijk en zoveel gedoe in die buik.
    Artikel helpt wel om wat rustiger te worden.
    Ik let al zo op de voeding maar dit….. waardeloos….. Dank voor je artikel. Probeer de dag te nemen zoals deze komt. En…. het zal overgaan….

    1. Frederique Visser

      Wat rot dat je zoveel klachten en heftige pijn ervaart. Mocht je minder eetlust blijven houden of de klachten blijven heftig dan is het wellicht raadzaam om een afspraak te maken met de huisarts. Eventueel zou je nog een bloed- of ontlastingsonderzoek kunnen laten doen of er geen sprake is van ontstekingswaarden in het lichaam. De heftige darmklachten worden vaak wel minder na de overgang. Tenslotte zou je gemberthee kunnen proberen tegen de misselijkheid. Lees hier meer over in de volgende blog: https://pdscoaching.nl/gember-bij-pds/.

    2. Dit dus… Ik zit met precies dezelfde gedachten momenteel. Heb al 3 weken diarree met heftige krampen. Ben nu ziek thuis. Deze week de derde week dat ik diarree heb. Laat ik nu dan ongesteld worden. Na bijna 7 maanden. Een echte ongesteldheid. Niet een klein beetje bloed of zwarte afscheiding. Van de week naar de dokter geweest. Volgens hem is het toevallig. Punt is dat ik van het zomer ben opgenomen met bloedarmoede. 2 maanden later weer geprikt en het was goed. Dokter in het ziekenhuis had het de eerste keer al over meer onderzoek. Wat ik nu ook laat doen. Darmonderzoek ole! Ik ben bang maar wil ook kanker kunnen uitsluiten. Nu ik dit artikel lees, heb ik zoiets van hmmm. Gek en doodmoe word ik ervan.

      1. Maudy Tiggelaven

        Hi Dina,

        Wat ontzettend vervelend dat je deze heftige klachten ervaart. Er kunnen verschillende factoren een rol spelen. Fijn dat er meer onderzoek komt om het e.e.a. uit te sluiten. Om te zien welke klachten er overblijven is het nodig om een goede basis in voeding en leefstijl te creëren die past bij jouw situatie. En zijn verschillende (voeding) stoffen die je op peil wilt hebben in je lichaam. Denk aan omega 3 en vitamine D3 en K2. En natuurlijk voldoende goede vetten, complexe koolhydraten, eiwitten en vezels. Ook is er bepaalde voeding die je juist wilt beperken in deze fase. Wanneer er bepaalde tekorten zijn kunnen de klachten hieraan gerelateerd zijn of versterkt worden. Met de juiste voeding en leefstijl kun je een groot deel van de klachten verhelpen.

        Mocht je begeleiding willen in het aanpakken van je klachten en een ijzersterke basis opbouwen dan kunnen we even kennismaken om samen te kijken naar de mogelijkheden. Je kunt hier een vrijblijvende kennismaking inboeken:
        https://calendly.com/pdsonderdeloep/coach-talk-clone

        1. Maudy, bedankt voor je antwoord en aanbod. De buikloop is nog niet verminderd. Leek wel zo maar helaas . Als de onderzoeken voorbij zijn en het is (hopelijk) niets ernstigs, dan zou ik verder kunnen kijken naar de mogelijkheden die jullie bieden. Nogmaals dank voor het aandacht besteden van mijn klacht.

          1. Maudy Tiggelaven

            Hi Dina,

            Wat vervelend. Voor nu succes met het onderzoek en je weet me te vinden mocht het nodig zijn:)

  4. Ik ben al een enige tijd op zoek naar de betekenis van mijn vreemde darmklachten. In tijd de van menstruatie had ik ook altijd diarree en darmklachten. Nu in de overgang ook. Ik ben blij met het artikel. Het geeft rust want ik zit normaal gesproken met de meest gekke dingen in mijn hoofd, waardoor de klachten verergeren. Nu weet ik dat ik er mee zal moeten dealen. ‘s morgens ga ik een keer of drie naar het toilet en ‘s avonds na het avondeten is het ook afwachten wat gaat er gebeuren. Ik let al op vetten- uien – paprika etc. Venkelthee geeft wat verlichting. Van de huisarts heb ik capsules voorgeschreven gekregen om de darmen tot rust te krijgen, maar ik heb liever een natuurlijke oplossing.

    1. Anne Dulon Barre

      Mijn naam is Anne. Ik heb al door de overgang heen. Ben 48 jaar oud. Door chemokuren tegen nonhodgkin in 2009, toen ik 36 was, ben ik op mijn 37 in de overgang geraakt. Ik had mijn hele leven al last van mijn darmen. Maar nu zijn de klachten sinds een jaar erger geworden. Het gekke is dat ik eens in de 3 weken een darmaanval krijg met pijn, krampen, trillen, soort van diarree en gewoon een heel naar gevoel. Het duurt vaak een dag of soms 2 dagen. Ik kan dan heel weinig. Wat mijn vraag is; kunnen de klachten met mijn hormooncyclus hebben te maken? Zo gek dat het precies steeds na 3 weken is. Mijn eetpatroon is heel gezond. Veel groente, vezels, lactose vrije yoghurt, ik beweeg veel, neem vitamine D.

      1. Wat vervelend dat je klachten sinds een jaar erger zijn geworden, Anne. Een darmaanval is ook niet niks. Bij de meeste mensen duurt een cyclus 4 weken, maar als die bij jou elke 3 weken is of was, dan kan het zeker met de hormonen te maken hebben. Je zou in een (menstruatie)kalender je darm- en hormoonklachten kunnen bijhouden voor 3 maanden om te zien of er verbanden te vinden zijn. Je kunt bijvoorbeeld de volgende app hiervoor gebruiken: https://apps.apple.com/nl/app/menstruatiekalender-cyclus/id896501514

        1. Anne Dulon Barre

          Beste Janna,

          Ik heb al 1,5 jaar een kalender bijgehouden. Kan er niet echt een zekere lijn in zien. Kan ik deze gegevens alsnog in de app zetten?
          Mijn menstruatie cyclus was altijd heel netjes 28 dagen. Ik zou graag willen dat iemand mijn kalender eens bekeek.

          Groetjes Anne

          1. Hoi Anne,

            Ik heb even gekeken in de app en je kunt met terugwerkende kracht je klachten invullen in de agenda. Een gynaecoloog of hormoontherapeut zou je wellicht inzicht kunnen geven in de kalender die je hebt bijgehouden. Vrouwenkliniek Ellesie zou je kunnen vragen om hulp: https://www.ellesie.nl/

  5. Waarom glutenvrij? Ik ben geprikt voor om te kijken of ik een allergie heb voor gluten en het antwoord is negatief. Voor de rest ben ik wel heel nieuwsgierig hoe en wat met PDS en de overgang. Ik ben net begonnen met de overgang en mijn oude vriend PDS maakt op eens weer deel uit in mijn leven.

    1. Wat vervelend dat je weer last hebt van darmklachten sinds je in de overgang bent. In die periode verandert er natuurlijk een hoop, zoals je hormonen, waardoor klachten eerder op de loer liggen. We zien terug bij cliënten met darmklachten rondom de overgang dat ze er vaak goed aan doen om minder gluten te eten en minder koolhydraten (zetmelen). Vooral een opgeblazen buik, winderigheid, obstipatie en energieklachten verminderen er vaak door, zelfs als gluten negatief uit een test komen. Je kunt namelijk ook gevoelig zijn voor gluten zonder dat dit uit een test komt. In het volgende artikel kun je er meer over lezen: https://pdscoaching.nl/de-verschillen-tussen-een-tarwe-allergie-tarwe-overgevoeligheid-en-glutenintolerantie/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven