Darmklachten in de overgang – oorzaken en tips

Darmklachten in de overgang- oorzaken en tips PDS

Vrouwen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) kunnen in de overgang extra last krijgen van darmklachten. Ook bij vrouwen zonder PDS kunnen er plotseling darmklachten ontstaan. Veel voorkomende klachten zijn: een opgezette buik, rommelende darmen, gasvorming en een afwijkend ontlastingspatroon. De veranderende hormoonhuishouding speelt hier een belangrijke rol bij. In deze blog lees je meer over de oorzaken en een aantal praktische tips om direct je darmklachten te verminderen.

Darmklachten in de overgang en PDS

Elke vrouw komt op een punt in haar leven in de overgang, ook wel de menopauze genoemd. Tijdens de overgang maakt het vrouwelijke lichaam een grote verandering door. Helaas gaat dit meestal niet onopgemerkt. Zowel lichamelijke als psychische klachten kunnen optreden. Vrouwen kunnen door de grote lichamelijke verandering het contact met zichzelf kwijtraken en sommigen belanden zelfs in een burn-out. Bij PDS (prikkelbare darm syndroom) heb je vaak al sneller last van verschillende buikklachten. De reeds aanwezige maag- en darmklachten kunnen daarbij toenemen.  In sommige gevallen kan het ook afnemen tijdens de menopauze.

Veel voorkomende darmklachten tijdens de overgang

Opvliegers, gewichtstoename en slapeloosheid zijn slechts enkele voorbeelden van de veel voorkomende klachten tijdens de overgang. Er kunnen daarnaast ook verschillende maag- en darmklachten ontstaan. Veel voorkomende klachten zijn: obstipatie, diarree, misselijkheid, brandend maagzuur, overmatig boeren, rommelende darmen en winderigheid, opgeblazen buik en buikpijn. Naast de lichamelijke, kunnen er ook psychische klachten optreden. Dit kan veel stress opleveren en een effect uitoefenen op de darmen. De verklaring hiervoor is dat onze darmen in directe verbinding staat met ons brein.

Samenhang hormonen en darmklachten bij de overgang

Een toename van de maag- en darm gerelateerde symptomen kan verklaard worden door afname van sekshormonen. Oestrogeen en progesteron zijn de hormonen die hierbij een rol spelen. Veel vrouwen met PDS  ervaren aan het begin van de menstruatie, wanneer de aanwezigheid van deze hormonen op het laagst is, een toename van buikklachten. Dit komt doordat de sekshormoonreceptoren  gelokaliseerd zijn in het darmkanaal. De eventuele gewichtstoename is ook te verklaren door deze hormonen. Door het dalende oestrogeengehalte worden meer vetcellen aangemaakt en opgeslagen. De afname in testosteron zorgt ervoor dat spiermassa wordt vervangen voor vetmassa.

Voedingstips bij de overgang 

Er zijn aanwijzingen dat patiënten met PDS een verhoogd risico hebben op osteoporose. Voor vrouwen met PDS in de overgang is het daarom van extra belang om voldoende calcium binnen te krijgen. Calcium vinden we melkproducten, maar ook in plantaardig verrijkte zuivelproducten, noten, groente en peulvruchten. Daarnaast wordt geadviseerd om 10 mcg vitamine D extra te supplementeren na je 50ste levensjaar.  Probeer daarbij dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen, voldoende water te drinken, eet gezond, ga elke dag een half uur naar buiten en eet voldoende voedingsvezels. De beste vorm van vezels vind je in groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden. Wil je meer tips over wat je kunt eten? Download dan het gratis e-book met glutenvrije recepten.

Heb jij ervaringen met ontstaan of toenemen van darmklachten in de overgang? Deel je ervaring in een bericht hieronder!

6 reacties op “Darmklachten in de overgang – oorzaken en tips”

  1. Duidelijk artikel en fijn om te lezen, dat de klachten waar ik de laatste tijd veel last van heb (regelmatig misselijk, brandend maagzuur en veel last van mijn darmen) ws met de overgang te maken hebben. Het zijn heel vervelende klachten, maar dit artikel stelt me gerust. Ik eet al veel groente en drink best veel water, maar ga zeker de andere voedingstips ook proberen.

    1. Frederique Visser

      Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat dit artikel je gerust stelt. Onze hormonen hebben veel invloed op ons lichaam. Misselijkheid, brandend maagzuur en last hebben van je darmen zijn vervelende klachten. Ik hoop dat de tips in dit artikel deze klachten onder controle kunt houden. Heel veel succes.

  2. Hi, herkenbare klachten, gekregen tijdens overgang. Gaan de klachten voorbij als de overgang voorbij is?

    1. Frederique Visser

      Sommige klachten zoals zweten, extreme hormoonwisselingen gaan over na de overgang of ze worden minder. De gevoeligheid blijft vaak wel bestaan, zoals ook de gevoeligheid voor PDS-klachten. De maag-darmklachten kunnen wel minder heftig zijn. De duur van de overgang is bij iedereen weer verschillend. Bij sommige vrouwen kan de overgang wel 10 jaar duren.

  3. Hallo,
    Het heeft mij ook enigszins gerust gesteld, anderhalve week geleden uit eten geweest, de dag daarna was het mis, paar keer diarree en vreselijke rommelende darmen. Dit is voor mij nieuw.
    Daarbij ben ik een soort van ongesteld, maar het stelt niets meer voor, dit is anders als de voorgaande keren. Intussen ben ik nu anderhalve week een paar keer per dag aan de diarree. Meestal als ik uit bed kom of na het avondeten. Van de dokter capsules gekregen.
    Het maakt me erg onrustig, heb de neiging om flink te van janken. Denk dat ik allemaal ernstige dingen onder de leden heb. Daarbij een opgeblazen gevoel en minder trek in eten.
    Ik wilde dit even kwijt.
    Groetjes Maria

    1. Frederique Visser

      Hallo Maria,

      Wat fijn dat het artikel je enigszins gerust heeft gesteld. Jammer dat het zo mis is gegaan nadat je uit eten bent geweest. Onze hormonen hebben een grote invloed om onze darmstelsel. Vervelend dat je de laatste tijd last hebt van diarreeklachten. Dit zien we vaak terug bij bepaalde voedingsmiddelen die mensen niet helemaal goed kunnen verdragen. Maar ook veel stress kan zorgen voor minder goede ontlasting. Lees hier meer over in deze blog: https://pdscoaching.nl/behandeling-pds-met-diarree/. Probeer ook eens om niet te drinken bij de maaltijd. Dit kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van een opgeblazen buik. In deze blog lees je waarom dit goed is: https://pdscoaching.nl/3-redenen-waarom-je-beter-niet-kunt-drinken-tijdens-de-maaltijd/.

      Groet,
      Frédérique

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top